سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه گردشگری مذهبی با ایجاد پرواز مستقیم شیراز به نجف

دبیر ستاد اربعین استان فارس خواستار بهره‌مندی شهر شیراز از گردشگران و زائران عراقی با ایجاد پرواز مستقیم بین شیراز و نجف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مدیرکل فرهنگی معاونت گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس در جلسه وبینار با سرکنسول ایران در نجف، گفت: ارتباطات معنوی و پیوند‌های عمیق فرهنگی بین کشور ایران و عراق از گذشته تا به اکنون وجود دارد.

مجتبی علوی افزود: شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و یکی از شهر‌های مقدس ایران اسلامی، می‌تواند مانند سایر شهر‌های مذهبی و مقدس ایران مقصد خوبی برای شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) باشد، همانگونه که یکی از مقاصد اصلی دوستداران اهل بیت و شیعیان ایرانی شهر‌های مقدس نجف و کربلا است که این موضوع می‌تواند مورد توجه بیشتر مسئولین و مردم دو کشور قرار گیرد.

او با تاکید بر اینکه سالانه جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر زائر و گردشگر مذهبی از استان فارس به کشور عراق سفر کنند، افزود: ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که در شهر‌های مذهبی دو کشور وجود دارد با نگاه ویژه نمایندگان و سفیران و رایزنان فرهنگی و مذهبی دو کشور می‌تواند برنامه ریزی‌های مناسبی را هم در موضوع گردشگری مذهبی و زیارتی و هم در انواع مختلف دیگر گردشگری نظیر، تاریخی فرهنگی، پزشکی و سلامت و گردشگری تجاری، گردشگری ورزشی و… برای مسافران تهیه و تدوین کند.

دبیر ستاد اربعین استان فارس گفت: انتظار ما از سفرا و رایزنان و نمایندگان ایران در عراق و شهر‌های مقدس این کشور این است که به صورت برنامه‌ریزی شده، جایگاه و نقش و اهمیت شهر شیراز و استان فارس را در محافل و رسانه‌های مختلف آن کشور تبلیغ و ترویج نمایند و شرایط لازم را برای افزایش حضور گردشگران و زائران آن کشور به شهر شیراز را فراهم کنند.

او با اشاره به موانع و مشکلاتی که در این باره وجود دارد، توجه به حمل و نقل هوایی را یکی از راهکار‌های دستیابی به این اهداف برشمرد و در این رابطه گفت: پرواز مستقیم بین شهر‌های مذهبی ایران با کشور عراق در بعضی از شهر‌ها نظیر مشهد و تهران برقرار است، اما در شهر شیراز تاکنون این اتفاق صورت نپذیرفته که بایستی این نیاز مهم نیز پیگیری، عملیاتی و انجام شود و پرواز‌های مستقیم بین شهر شیراز و شهر نجف اشرف به صورت مستمر و روزانه و یا هفتگی انجام گیرد.

علوی در خصوص اهمیت گسترش روابط ایران و عراق در موضوع گردشگری، بیان کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی که بین این دو کشور وجود دارد؛ شهرداری‌های نجف، کربلا و شیراز می‌توانند با عقد تفاهم نامه‌های مختلف، نظیر خواهر خواندگی، و تبادل تجاری و تبادل گردشگر، بستر روابط دو کشور را به شکل بهتری، ساماندهی و مدیریت نمایند.

او گفت: ساماندهی روابط و مدیریت این موضوع منجر به بهره برداری‌های بهتر و شایسته‌ای در بعد معنوی، زیارتی و در بعد مادی و تجاری از گردشگران و زائران خواهد شد.

علوی در پایان گفت: ایجاد این تفاهم نامه بین شهرداری‌ها و اتاق‌های بازرگانی دو شهر می‌تواند باعث ایجاد بستر لازم جهت تقویت روابط خوب و هدفمند از جانب دو دولت شود، و روابط بین دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق را تقویت و تضمین نماید

در این وبینار سرکنسول سفارت ایران در نجف اشرف اظهار کرد: آمادگی داریم تیمی از تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران عراق و شهر نجف را برای بازدید از ظرفیت‌های، توریست، گردشگری و کشاورزی و دامداری و تجهیزات کشاورزی و پزشکی تا با رایزنی به استان فارس اعزام کنیم تا با رایزنی با فعالان تجاری این استان و شهر شیراز بتوانند قرارداد‌های متقابل خوبی منعقد نمایند.

مکارم با تاکید بر اینکه تجارت با عراق از راه دور امکان پذیر نیست، ادامه داد: با توجه به مزیت‌های استانی می‌توانیم تیم‌های مناسبی از بازرگانان و سرمایه گذاران عراقی را ساماندهی و به استان فارس معرفی کنیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اضافه کرد: تاکید ما در توسعه مناسبات اقتصادی دو منطقه بر پایه همکاری‌های دو جانبه است که باید در این زمینه برنامه‌های دقیق و منظمی با همکاری دو طرف تدوین شود.

مکارم با بیان اینکه ما در کنسولگری خدمات وکیل و مشاوره حقوقی ارائه می‌دهیم، اضافه کرد: تبلیغات یکی از ارکان مهم در ارتباط بین کشورهاست و بدون توجه به تبلیغات نمی‌توان انتظار داشت مردم کشور‌های دیگر از ظرفیت‌های ما مطلع باشند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.