سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلام رهبر انقلاب جان تازه‌ای در کالبد پرستاران دمید/ آرزوی مدافعان سلامت به حقیقت بدل خواهد شد؟

رهبر معظم انقلاب با پیام امید بخش خود جان دوباره ای به کالبد پرستاران دمیدند و این موضوع در جامع پرستاری طی دو روز گذشته واکنش‌های بسیاری داشت.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها حرف از فرشتگان زمینی و سروقامتان جبهه سلامت بسیار است، سپیدپوشانی که مهربان، فداکار، سر سخت و خستگی ناپذیر هستند و به مثابه پروانه ای به گرد پیکره های بی جان و کم جان می‌چرخند و حیات را در گوش های پیکره های بی جان زمزمه می‌کنند.

۹ ماهی است که کرونا با زندگیمان گره خورده است و در این میان قشری که بیش از سایر مردم وجود این موجود نامرئی را حس کردند، پرستاران هستند، آنها با تمام گوشت، پوست و استخوانشان تلخی و سختی های کرونا را درک کردند، بیماران در جلوی چشمانشان پر کشیدند و این فرشتگان بر بالین آنها اشک ریختند.

سروقامتان جبهه سلامت، زنان و مردانی هستند که لباس رزمشان سپید است و در میدان جنگ ایستاده اند تا پای جان. آنها برای نجات جان بیمارشان خود را سپر می کنند، زخمی می شوند، گاهی هم این زخم ها خوب نمی شود و در آخر آسمانی می شوند، در برابر همه این فداکاری ها و ایثار زبان برای قدردانی قاصر است و تنها می‌توان سر فرود آورد و سلامتی را از عمق وجود برای این فرشتگان زمینی آرزو کرد.

 بر اساس آمار‌های رسمی پرستاران در یک دوره خدمت ۲۰ ساله، به اندازه ۶۰ سال خدمت می‌کنند، اما با همه این‌ها این پرستاران هستند که خستگی را خسته پایداری و استقامت خود می‌کنند.

پرستاران جایگاه والایی در نزد مردم دارند و به سبب همه صبر و ایستادگی ها روز ولادت حضرت زینب کبری (ع) بزرگ بانوی جهان اسلام را روز پرستار نام نهادند.

علامه طباطبایی (ره) در توصیف اهمیت کار پرستاری  خطاب به یک پرستار گفت: «حاضرم ثواب ۷۰ سال نماز شبم را با یک شب مراقبت شما از یک بیمار عوض کنم».

پیام امیدبخش رهبر انقلاب به پرستاران

‌امسال هم روز پرستار سخت تر از همیشه برای پرستاران از راه رسید، سالی که ۱۰۰ پرستار در آن آسمانی شدند و همه ملت ایران در برابر ایثارهای این فرشتگان زمینی سر تعظیم آوردند.

پرستاران هر سال با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند و از بیانات نورانی، امید بخش و راهگشای ایشان بهره مند می شدند، امسال در روز پرستار رهبر معظم انقلاب به صورت تلویزیونی با پرستاران سخن گفتند.

حضرت آیت الله خامنه ای پرستار را فرشته رحمت بیمار خواندند و گفتند: پرستاران عزیز ما در دوران کرونایی و در شرایطی بسیار دشوارتر و پراضطراب‌تر از شرایط معمولی، کار بزرگی را به ثبت رساندند و صحنه‌ها و فعالیت‌هایی را به نمایش گذاشتند که حقیقتاً اعجاب‌انگیز است.پرستار از نظر کمک روحی نیز با یک لبخند و یا یک حرکت و سخن مهربانانه در واقع غمگسار و روحیه‌بخش بیمار است و این، یکی از ارزش‌های والای اسلامی است.

ایشان با اشاره به سخت‌تر و پراضطراب‌تر شدن کار پرستاران در دوران کرونا بدلیل احتمال ابتلا و خطر واگیری، گفتند: مجاهدتی که پرستاران در این مدت انجام دادند، آنها را در چشم مردم، عزیزتر و شرافتمندتر از همیشه کرد.

دو مطالبه رهبر انقلاب برای حمایت از پرستاران

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات ارزشمند خود فرمودند:‌ در این قضیه‌ کرونا مردم فهمیدند که پرستاری چه کار بزرگی است، چه کار مهمی است، چه ارزش‌های والایی در درون آن وجود دارد؛ این را مردم فهمیدند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: وضع پرستارهای ما بایستی آن‌چنان باشد که اینها بتوانند با خیال راحت به کارشان بپردازند.مسئولان هم تکالیفی دارند، باید تکالیف خودشان را انجام بدهند، باید به فکر باشند. شاید یکی از کارهای لازم‌الاجرا عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که این قانون مدتها قبل تصویب شده است و آن طور که برای من گفته می‌شود، این قانون به سود پرستارها و مفید است لکن اجرا نشده است؛ این قانونی بایستی اجرا شود.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: از جمله کارهای خیلی خوب، استخدام پرستار است. من البته این را شاید در سه چهار سال پیش یک وقتی به مسئولان محترم گفتم که باید حدود سی هزار پرستار را استخدام کنید؛ مشکلاتی داشتند و مُتعذّر شدند به آن مشکلات و نشد؛ البته اخیراً یک اقداماتی انجام گرفته است.

به دنبال بیانات امیدبخش رهبر معظم انقلاب، رئیس کل، رییس و اعضای شورایعالی و هیات مدیره های سازمان نظام پرستاری سراسر کشور در نامه ای از بیانات ایشان در روز پرستار قدردانی کردند.

کلام رهبری؛ جان تازه در کالبد مدافعان سلامت

در این نامه آمده است: «احتراماً بیانات گهربار؛ حکیمانه و تعابیر و تفاسیر والای حضرت عالی از پرستاری و پرستاران برای به مناسبت روز پرستار امسال؛ و نیز در ماه‌ها و ایام صعب و نفسگیر ناشی از ویروس منحوس کرونا؛ هربار جان تازه‌ای در کالبد مدافعین سلامت به ویژه پرستاران کشور دمید و بر قدر و منزلت معنوی؛ فرهنگی و اجتماعی پرستار و پرستاری، چندین و چند مرتبه و درجه بر درجات علم؛ هنر و حرفه پرستاری افزود.

همچنین رهنمود‌های راهگشای حضرت مستطاب عالی به عنوان فصل الخطاب؛ درباره تکلیف مسئولان کشور به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استخدام حداقل ۳۰ هزار نیروی گروه پرستاری؛ به عنوان دو اصل زیربنایی در نظام سلامت کشور نشان از عمق و وسعت عنایت و توجه شما امام بزرگوار به مدافعان سلامت و درخط مقدم آن پرستاران عزیز دارد.

امروز فرزندان پرستارتان بعد از حدود یک سال دفاع مقدس سلامت و سال‌ها تلاش بی وقفه در جهت ارتقاء سلامت و مراقبت از بیماری‌های آحاد امت اسلامی ایران عزیز، جان خویش را سپر حفظ سلامت یکایک مردم عزیز ایران کرده اند و به عنوان فدائیان خط مقدم نظام، انقلاب و مردم عزیز کشورمان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند و به آن افتخار می‌کنند.

امروز فرزندان خدمت گزارتان در سازمان نظام پرستاری که خود مبدع؛ مبتکر و پیگیر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستند؛ پس از چندسال فراز و نشیب برای نیل به عدالت درنظام سلامت امیدوار شدند؛ و در جهت اجرای فرمان اخیر، ولی و مقتدایمان؛ تمامی اهتمام خود را به کار خواهیم گرفت و از شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت نیز می‌خواهیم به تکلیف خود عمل کنند.

امروز با شنیدن پیام و توصیفات بی نظیر و پرمغز و پر رمز و رازتان که پرستاران را مورد تفقد قرار دادید، بار دیگر جامعه پرستاری و پرستاران دراوج مبارزه با ویروس کرونا از زلال چشمه ولایت سیراب شدند و برای ادامه مبارزه؛ توان و قوت مضاعف گرفتند؛ لذا سر تعظیم بر درگاه حضرت حق فرود می‌آوریم که به لطف خداوند متعال از وجود مبارک نعمت ولایت برخوردار هستیم و در سایه سار این شجره طیبه و مبارک، تمام توان خود را به کار می‌بریم تا آحاد ملت بزرگ ایران اسلامی با برخورداری از مراقبت‌های پرستاری ایمن؛ پاسخگو؛ گسترده و در دسترس؛ در نهایت رضایت و سلامت؛ امت ایران اسلامی مایه سرافرازی ما باشد.

همچنین سازمان نظام پرستاری بر خود فرض می‌داند؛ دراجرای فرامین؛ و رهنمود‌های حضرت عالی مبنی بر رفع مشکلات و موانع خدمتی پرستاران، با تمام توان خود جهت عملیاتی کردن این تکالیف مهم (اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری و استخدام فوری نیروی انسانی) از هیچ کوششی دریغ نورزد.

 اعلام می‌داریم تا آخرین نفر و تا آخرین نفس در هر شرایطی با اولویت «مردم، نظام سلامت، پرستاری و پرستاران» انجام وظیفه خواهیم کرد و جان ناقابل مان هدیه‌ای است که آماده ایم در مسیر خدمت به مردم و کسب رضای حق تعالی فدای سلامت مردم ایران عزیزمان کنیم.»

درآمدها فقط به جیب شاغلان در اتاق عمل‌های شیک نرود

میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در مراسم روز پرستار بعد از بیانات رهبر انقلاب خطاب به رئیس جمهور گفت: مجوز‌های خیلی خوبی داده شده است و بر اساس اخبار تامین اعتبار هم شده است اما آقای رئیس جمهور این افراد باید زودتر جذب شوند و اگر روند استخدام کند باشد دردی دوا نمی‌شود در بحران کرونا ۶۰ هزار نفر مبتلا و ۷ هزار نفر منفک شده و پرستارانی داریم که ۲ هفته بر بالین بیمار حضور دارند و بیش از خانواده خود به بیمار کرونایی رسیدگی می‌کنند.

میرزابیگی گفت: نظام پرداخت در نظام سلامت بسیار تبعیض آمیز و غیرعادلانه است و گروه‌های متخصص برای ما مورد احترام هستند اما رزق و روزی و درآمدها نباید دست یک سری افراد باشد و این افراد در اتاق عمل کار و در جای شیک کار کنند و دریافتی بیشتری داشته باشند.

وی درباره قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری افزود: کرونا نظام پرداخت ناکارآمد ما را اثبات کرد، امروز وزارت بهداشت با بیشترین حجم اشغال تخت و شیفت‌های چند ساعته پرستاران مواجه است، درآمد بیمارستان کاهش پیدا کرده ونظام سلامت ما دچار چالش شده است، اگر نظام پرداخت قرار است با همین روال باشد باید بر اساس همه گروه ها طبق وظایف خود از درآمد‌های بخش‌ها استفاده کنند.

میرزابیگی گفت: بحث مشاغل سخت و زیان آور در موضوع قانون بهروه‌وری نیرو‌های بالینی نظام سلامت باید مد نظر قرار داشته باشد. قانون بهروه‌وری فدای سایر قوانین شده است لذا پرستاران از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان آور محروم شده اند و نمی‌توان بازنشستگی زودتر از موعد داشته باشند و اکنون این قانون به درستی در کشور اجرا نمی‌شود و باعث گله‌مندی همکاران ما است.

میرزابیگی گفت: آیین نامه‌ای که شورای عالی امنیت ملی تدوین کرده است در حوزه شهدای سلامت کامل نیست و این حد از سخت‌گیری و محدودیت‌ها برای مدافعان سلامت جایز نیست به دلیل اینکه افرادی در این مسیر جان خود را از دست دادند.

سعید نمکی وزیر بهداشت هم در روز پرستار خبرهای خوشی از استخدام پرستاران و پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری داد و گفت: هیچ کدام از پرستاران مطالبات حرفه ای و اقتصادی خود را به خدمت رسانی مردم گره نزدند و این نماد از خودگذشتگی و ایثار بی بدیل پرستاران بود.تلاش شد تا برای اولین سال بعد از انقلاب اسلامی ۲۰ هزار پرستار با دستور رئیس جمهور و توصیه های مقام معظم رهبری استخدام شوند.

وی افزود: ما با مساعدت دولت و سازمان برنامه و بودجه اقداماتی برای ترمیم حقوق پرستاران انجام دادیم، اما زحمات پرستاران گرانسنگ‌تر از چیزی است که بتوانیم آن را با پاداش مالی جبران کنیم، ما ۲۰ هزار پرستار از طریق مجوز جدید دولت و ۱۶ هزار پرستار جایگزین تبدیل وضعیتی‌ها به صورت شرکتی و قراردادی جذب خواهیم کرد و امیدواریم با ۳۶ هزار نیروی جدید پرستاری بتوانیم کمبود پرستار را که یکی از گله‌ها و شکایت دوستان بود، برطرف کنیم و فشار را از روی پرستاران برداریم.

نمکی گفت: تعرفه پرستاری در منزل در شورایعالی نظام پزشکی را مصوب کردیم و تقدیم هیات دولت خواهیم کرد و روی تعرفه پرستاری کار می‌کنیم و امیدواریم این مشکل در دولت دوازدهم با حمایت رئیس جمهور به سرانجام برسد.

پیگیری اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مجلس

محمدباقر قالیباف در توییتی نوشت: «در مجلس خود را موظف می‌دانیم اجرای دقیق قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را که امروز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بود، پیگیری و بر آن نظارت کنیم.»

فاطمه محمد بیگی عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت: « همراه جمعی از نمایندگان دو فوریت تقاضای تبدیل وضعیت پرستاران شرکتی به قراردادی و پرستاران قراردادی به پیمانی را امضاء کردیم.

به مدافعان سلامت و پرستاران قول می‌دهیم در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان به طور ویژه پیگیر مطالبات آنها هستیم.»

قانون تعرفه گذاری پرستاری سالها پیش تصویب شده اما اجرایی نشده است، از طرفی با کمبود پرستار مواجه هستیم و پرستاران به همین دلیل تحت فشار قرار دارند و امید است که آرزوی پرستاران  بعد از سال ها برآورده شود.

قهرمانان امروز میدان مبارزه با کرونا غریبانی هستند که گاهی حتی توقعات و نیازهای اولیه آنان به فراموشی سپرده می‌شود، هر کدام کار چند نفر را انجام می‌دهند، برخی از آنان مجبورند چندین شیفت کاری را پر کنند تا بتوانند نیازهای زندگی خود را پاسخگو باشد، شاید پیدایش این ویروس نیم‌نگاهی را به سوی این عزیزان کشانده باشد و امید است به پاس این ایثار و رشادت ها، «پرستار» جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

دست عاطفه و مهر، دعای همه دردمندان بدرقه راهت، ای سینه لبریز از ایمان و یقین، دستت همیشه گرم ای نگران چشم‌های خسته و بیمار، خدا پشت و پناهت ای باغبان گل‌های پژمرده و شاخه‌های شکسته؛ ای اسوه نیکوکاری، ای «پرستار»!

انتهای پیام/

برچسب ها: پرستار ، پرستاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.