سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اساتید دانشگاه فرهنگیان متخصص نیستند

عاملی گفت: عدم تناسب تخصص با حوزه تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شود و به یک هرم مطلوب از اساتید، دانشیاران و استادیاران دست پیدا کنیم.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و نیمه حضوری در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه عاملی به مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه جذب معلمان و ساماندهی مهد‌های کودک اشاره کرد و گفت: کارپردازی‌های این مصوبات در جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور انجام شد که خوشبختانه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

او تأکید کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور یکی از شورای‌های تخصصی راهبری اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی است که تضمین کننده اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش است.

عاملی اظهار کرد: ما تجربه مثبتی از شورا‌های تخصصی شورای عالی برای راهبری اسناد مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم. به‌عنوان مثال سند نقشه جامع علمی کشور با وجود ستاد راهبری و برگزاری ۱۴۰ جلسه در اجرا موفق بوده و همین طور ستاد راهبری اجرای مهندسی فرهنگی کشور نیز با برگزاری ٧ جلسه و تصویب و ابلاغ ۲۶ مصوبه نیز موفق بوده است.

آموزش و پرورش کشور منشا تحولات اساسی جامعه است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبه مقام معظم رهبری بر اجرایی‌سازی اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور نیز برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شده است و در حوزه تصمیم‌سازی داخلی آموزش و پرورش دخالتی ندارد.

عاملی تصریح کرد: رویکرد شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی رویکردی وظیفه‌ای و همدلانه با هدف داشتن آموزش و پرورش با کیفیت است.

او با بیان اینکه آموزش و پرورش کشور منشا تحولات اساسی جامعه است، افزود: آموزش و پرورش برای «استقرار جامعه اسلامی»، «قرار گرفتن کشور در ریل تحول و پیشرفت» و همچنین «فراهم کردن زیرساخت‌های جامعه سالم و فرهیخته»، محور و پایه است.

دانشگاه فرهنگیان در مسیر ارتقای کیفی قرار دارد

عاملی در جمع‌بندی جلسه گفت: سرمایه علمی و اجتماعی کیفی برای دانشگاه فرهنگیان در حال شکل‌گیری است و خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در مسیر ارتقای کیفی قرار دارد.

با تأکید بر اهمیت جذب هیأت علمی با کیفیت در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: عدم تناسب تخصص با حوزه تدریس اساتید دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح شود و به یک هرم مطلوب از اساتید، دانشیاران و استادیاران دست پیدا کنیم.

عاملی اضافه کرد: در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یک به ۹۳ است که باید به سمت نسبت ۲۰ تا ۲۵ حرکت کنیم. همچنین در حال حاضر تعداد اساتید حق‌التدریس بیش از ۶۰۰۰ نفر است و تعداد اساتید عضو هیأت علمی حدود ۸۰۰ نفر است که نیازمند اصلاح این روند نیز هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه استاد مستقر منشا آموزش، پژوهش و تربیت مفید و مؤثر خواهد بود و فضای علمی و آکادمیک مؤثر را خلق می‌کند، تصریح کرد: بدیهی است کارکرد عضو هیأت علمی صرفاً تدریس نیست تا با اساتید میهمان و حق‌التدریس قابل تأمین باشد.

با کمبود معلم مواجه هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: از ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور برای جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.

او تأکید کرد: توسعه کمی دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با شرایط طبیعی دانشگاه فرهنگیان طراحی شود، چرا که اگر در حال حاضر با کمبود معلم مواجه هستیم، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۰۴ وضعیت مطلوبی در حوزه تربیت معلم خواهیم داشت.

عاملی در پایان سخنان خود به تبصره ۲ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: مقرر شده است که ظرف مدت ۳ ماه روش استفاده از سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای جذب در مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد

در ادامه جلسه علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ماده واحده نحوه «جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» اشاره کرد و گفت: در تبصره ۲ این ماده واحده بر گذراندن دوره مهارت آموزی یک ساله در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای استخدام معلمان تصریح شده است.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تأکید کرد: ارتقای کیفیت آموزش و کیفیت تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد.

از سال ۹۷ جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان بر اساس نیاز کشور انجام شده است

در ادامه  حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با توجه به دستور جلسه که به ارائه گزارش وضعیت دانشگاه فرهنگیان و برنامه‌های کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت به ارائه گزارشی از وضع موجود این دانشگاه پرداخت و همچنین از حمایت‌ها و دغدغه‌های وزیر علوم برای دانشگاه فرهنگیان تقدیر و تشکر کرد.

او با اشاره به تاریخچه تربیت معلم در کشور، بیان کرد: از ۱۰۷ سال پیش در کشور استفاده از معلمان کارآمد و شایسته مورد توجه و تأکید صاحب نظران تعلیم و تربیت ایران بوده است.

خنیفر به آمار جهانی درمورد تعداد دانشگاه‌های تربیت معلم و تعداد دانشجویان این دانشگاه‌ها در یک سال اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در کره جنوبی هر سال ۱۷ هزار معلم نیاز دارد و دارای ۲۹ دانشگاه تربیت معلم است، ترکیه ۲۵ هزار معلم در سال نیاز دارد و دارای ۱۵ دانشگاه تربیت معلم است، ژاپن ۶۵ هزار معلم در یک سال نیاز دارد و ۷۰ درصد دانشگاه‌های آن دانشگاه‌های تربیت معلم است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: این دانشگاه از سال ۱۳۹۷ بر روی ۱۰ شاخص کلیدی عملکرد شامل جذب دانشجو، جذب مهارت آموز، محتوای درسی، توسعه رشته‌ای، اعضای هیأت علمی، اعضای غیر هیأت علمی، توسعه الکترونیکی، برنامه‌های فرهنگی، توسعه حرفه‌ای و تولید علمی تمرکز و برنامه‌ریزی داشته است.

او درمورد شاخص جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان افزود: ۸ هزار و ۷۵۰ دانشجو در سال ۹۶، ۲۳ هزار و ۶۵۰ دانشجو در سال ۹۷، ۲۴ هزار و ۴۰۰ دانشجو در سال ۹۸ و ۲۵ هزار و ۲۰۰ دانشجو در سال ۹۹ در این دانشگاه جذب شده‌اند که خوشبختانه از سال ۹۷ جذب دانشجو بر اساس نیاز کشور انجام شده است.

خنیفر یادآوری کرد: دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۰ تا ۹۳ جذب مهارت آموز نداشته و خوشبختانه از سال ۹۴ تا کنون جذب مهارت آموز در این دانشگاه انجام شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: درصورت استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان در جذب از ابتدای تأسیس این دانشگاه تا کنون می‌توانستیم بالغ بر ۳۰۰ هزار معلم تحویل آموزش و پرورش دهیم.

او از بازنگری محتوای درسی و برنامه‌های کارشناسی موجود در دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: همچنین ۶ رشته کارشناسی جدیدالتأسیس از سال ۹۷ در این دانشگاه تدریس می‌شود.

خنیفر در مورد آمار جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان افزود: از سال ۹۳ تا کنون ۴۲۵ استخدام پیمانی در این دانشگاه انجام شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان پیرامون یاددهی و یادگیری الکترونیکی در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: از شبکه اجتماعی شمیم (شبکه مجازی یادگیری معلمان)، ۱۰ سامانه یادگیری الکترونیکی مناطق دهگانه و شبکه اجتماعی شاد برای کاروزی و آموزش معلمان استفاده می‌شود.

او ادامه داد: ٢۶ نشریه علمی تخصصی، ۲۴۵ مقاله در حوزه علوم تربیتی، ۱۰۸ مقاله در حوزه علوم پایه و ۴۷۴ مقاله در حوزه علوم انسانی در دانشگاه فرهنگیان منتشر شده است که بر اساس اعلام سایت رتبه‌بندی uniref دانشگاه فرهنگیان در رتبه بندی دانشگاه‌های دولتی در سال ۱۳۹۹ دارای رتبه سوم بعد از دانشگاه تهران و فردوسی مشهد است.

به گفته خنیفر، کمبود اعضای هیأت علمی، فرسوده بودن ساختمان‌های دانشگاه، پراکندگی پردیس‌ها و مراکز، مشارکت ناکافی نهاد‌های مؤثر در تربیت معلم، عدم تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات، تغییرات مکرر قوانین منابع انسانی، بالا بودن هرم سنی کارکنان دانشگاه، عدم تناسب لازم اعتبارات ابلاغی با برنامه‌های دانشگاه و... از جمله چالش‌های پیش‌روی دانشگاه فرهنگیان است.

ظرفیت ٨٠ هزار نفری برای دانشگاه فرهنگیان

عباس صدری مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران در ادامه با اشاره به عملکرد برنامه‌ریزی شده در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان گفت: در این برنامه پذیرش با ظرفیتی ٨٠ هزار نفری برای دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده که امید است اجرایی شود.

او در ادامه تأکید کرد: موضوع PCK که اوایل تأسیس دانشگاه فرهنگیان به طور جدی دنبال می‌شد که اکنون بستر بسیار عالی برای تحقق آن است.

مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران با تأکید بر اینکه برگزاری موضوع ارزشیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای باید مورد توجه جدی قرار گیرد، بیان کرد: در این طرح پوشه کاری ۴ ساله یا یکساله برای دانشجو معلمان در نظر گرفته می‌شد و از فعالیت هر دانشجو ارزیابی به عمل می‌آید.

در ادامه مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با اشاره به اینکه موضوع محتوای مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان مدت‌ها تغییر نکرده بود، بیان کرد: بعد‌ها کارگروهی به نام کارگروه هماهنگی برنامه‌ریزی تربیت معلم برای ساماندهی این موضوع شکل گرفت.

او با اشاره به اینکه در دانشگاه شهید رجایی موضوع تربیت مدیر هنرستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در مورد اعضای هیأت علمی تربیت معلم هم این موضوع وابسته به آموزش عالی است.

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: کسی می‌تواند معلم تربیت کند که خودش سوابق کاری بالا یا کارورزی معلمی را تجربه کرده باشد.

نوید ادهم با اشاره به موضوع افزایش کمی دانشگاه فرهنگیان، گفت: در هیأت امنا گسترش کمی تأیید نشد چرا که در تأمین فضای آموزشی، استاد و تجهیزات مشکل وجود دارد و گهگاهی فشار‌ها مدیران را سر دو راهی قرار می‌دهد تا جذب دانشجو و توسعه داشته باشند.

با اشاره به قانون متعهدین خدمت و ضرورت برخی تغییرات در آن، افزود: استخدام بودن دانشجویان تربیت معلم از بدو ورود به دانشگاه انگیزه درس خواندن را کاهش می‌دهد که برای اصلاح این شرایط آزمون اصلح را در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کردیم، اما این موضوع کافی نیست.

نوید ادهم تصریح کرد: باید قانونی تصویب شود که استخدام دانشجو منوط به بعد از آزمون اصلح و پذیرش در آن شود، لذا پرداخت حقوق به دانشجو طی مدت تحصیل برقرار باشد، اما اگر در آزمون پذیرفته نشد امکان استخدام را نداشته باشد و فقط مدرک دانش آموختگی را دریافت کند.

مدیریت نظام تربیت معلم باید در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشد

در ادامه حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده قمصری عضو شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور گفت: انتظاری که از کیفیت تربیت معلم در کشور داریم با وضع موجود متفاوت است و درصد کمی از آن اتفاق افتاده است.

او به برنامه راهبردی ۱۰ ساله دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در این برنامه بر جذب بهینه از دانشجویان سایر دانشگاه‌ها که علاقه‌مند به شغل معلمی دارند، تأکید شده است.

حجت‌الاسلام صادق‌زاده تأکید کرد: مدیریت کل نظام تربیت معلم باید در اختیار دانشگاه فرهنگیان باشد. البته باید از ظرفیت دانشگاه‌های علوم تربیتی نیز استفاده شود.

برای جذب متقاضیان در دانشگاه فرهنگیان تسهیلاتی در نظر گرفته شود

جواد محمدی دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی دانشگاه فرهنگیان تأمین استاد برای این دانشگاه است، اظهار کرد: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با نسبت تعیین شده سازمان امور استخدامی برای برنامه ششم توسعه همخوانی ندارد.

او پیشنهاد داد: برای جذب متقاضیان جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان که سابقه تدریس نیز در این دانشگاه را دارند، تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

محمدی در ادامه بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه در تأمین و تربیت معلم و افزایش همکاری‌های حوزه علمیه با دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای عالی ، مهد کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
دانشجوی یک ساله دانشگاه فرهنگیان و رجایی یعنی دقیقا کلاه شرعی گذاشتن میماند

و ظلم که کنکوری های نخبه هست که این دانشگاه را انتخاب کردند و چهار سال خوندند