سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

رونق تولید با حمایت از کسب و کار‌های کوچک

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: در یک سال و نیم گذشته با پرداخت ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات، ۱۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم در استان ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ایجاد کسب و کار پویا و پایدار این روز‌ها برای بسیاری از افراد امری محال و غیرممکن به نظر می‌رسد و افراد تصور کنند برای شروع یک کسب و کار باید هزینه‌های بسیاری را متحمل شوند.
 
اما در میان همه این باور‌های درست یا نادرست، کارآفرینان بسیاری هستند که با رقم‌های خرد و کوچک و حتی در روستا‌ها یا مناطق کم برخوردار شغلی را آغاز کرده و با همت و تلاش نیز به موفقیت‌های بزرگ رسیده اند.
 
طرح حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری یکی از طرح‌های موفق در این زمینه است که با محوریت ادارات کل تعاون استان‌ها و با همراهی برخی نهاد‌ها از جمله صندوق کارآفرینی امید اجرا شده و با ارائه تسهیلات و نظارت‌های صحیح به رونق اشتغال روستایی کمک کرده است.

ادارات تعاون، مجری طرح‌های اشتغال پایدار در در روستا‌ها

حسین باقری معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: طرح حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از سال ۱۳۹۶ در ۴ مرحله شروع شد تا با ایجاد فرصت‌های شغلی شاهد کاهش مهاجرت به شهر‌ها باشیم.

او ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید، پست بانک، بانک توسعه و تعاون و بانک کشاورزی پرداخت کنندگان تسهیلات هستند.
 
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بیان کرد: در این فرآیند، متقاضیان در سامانه کارا ثبت نام می‌کردند، اداره تعاون در یک کمیته فنی متشکل از نمایندگان سازمان مدیریت، استانداری، دستگاه اجرایی، بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات و چند کارشناس مدارک متقاضیان را بررسی می‌کردند.
 

باقری افزود: پس از موافقت کمیته فنی، متقاضی به بانک معرفی می‌شد تا تسهیلات مورد نظر را دریافت کند، شرط لازم دریافت تسهیلات، اشتغال زایی در مناطق روستایی و عشایری بود.

او اظهار کرد: میزان تسهیلات در طرح قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری سقف ندارد، اما متقاضیان باید در یک شاخه کلی قرار بگیرند.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: ۵ شاخه که متقاضیان می‌توانستند در آن‌ها تقاضای تسهیلات کنند کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، پوشاک و صنایع فرآوری معدنی است که هر کدام زیر مجموعه‌های فراوان دارند به طور مثال کشاورزی شامل زراعت، دام‌و‌طیور، باغداری، شیلات، پرورش گیاهان دارویی، جنگل‌کاری، پرورش نهال و .. است.

باقری در پایان اضافه کرد: مرحله چهارم این طرح در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده بود و برای امسال تاکنون ابلاغ جدید نداشتیم و منتظر هستیم با توجه به میزان اشتغال زایی این طرح در مناطق روستایی مرحله پنجم نیز ابلاغ شود.
بانک تخصصی کسب و کار‌های خرد و کوچک در روستا
 
احسان مهدوی هزاوه مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: حوزه فعالیت ما حمایت از کسانی است که بانک پذیر نیستند، بدین معنا که مهارت و دانش کافی برای راه اندازی کسب و کار را دارند، اما توانایی دریافت تسهیلات از شبکه بانکی کشور را ندارند.
 
او ادامه داد: افراد متقاضی پس از احراز مهارت و اهلیت فنی، طرح خود را به صندوق ارائه می‌دهند این طرح مورد بررسی و تصویب کارشناسان قرار می‌گیرد و در نهایت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به صورت قرض الحسنه به متقاضی اعطا می‌شود.
 
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان در خصوص شرایط متقاضیان وام بیان کرد: متقاضیان نباید کارمند باشند، باید مهارت مورد نظر را آموزش دیده یا به صورت تجربی کسب کرده باشند و برای کارشناسان صندوق محرز شود که توانایی اجرای آن کسب و کار را دارند.
 

مهدوی افزود: پس از اعطای تسهیلات ارتباط صندوق با وام گیرنده قطع نمی‌شود و فصل جدیدی از ارتباط شکل می‌گیرد، به این ترتیب که، چون در کنار وام گیرنده هستیم از مشکلات او آگاه می‌شویم و در صورت امکان برای رفع آن‌ها گام برمی داریم، پس از اتمام اقساط هم می‌توانیم در گام برای توسعه شغلی به وام گیرنده تسهیلات جدید اعطا کنیم.

او ادامه داد: آنچه که تا کنون بر آن تمرکز کرده‌ایم پرداخت تسهیلات در حوزه روستاست و سعی داریم صندوق کارآفرینی امید را به عنوان بانک تخصصی کسب و کار‌های خرد و کوچک در روستا معرفی کنیم.
 

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان اصفهان گفت: ما عامل پرداخت اعتبارات صندوق توسعه ملی در قانون حمایت از اشتغال روستایی هستیم و تا به امروز ۷۵ میلیارد تومان در قالب این طرح به ما اعتبار تخصیص داده شده است و ۱۱۴ درصد پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.

مهدوی اضافه کرد: در یک سال و نیم گذشته با پرداخت ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات ۱۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم در استان ایجاد شده است.
 
بانوی فلاورجانی نمونه‌ای موفق از کارآفرینان روستایی
 
ریحانه اسماعیل زاده کارآفرین روستایی و یکی از دریافت کنندگان تسهیلات در طرح توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایر گفت: از سال ۱۳۹۴ مجموعه تولید سنگ مصنوعی را در روستای خیرآباد فلاورجان بنا نهادیم.

او ادامه داد: با خط تولید سنتی توانستیم برای مجموعه درآمدزایی کنیم، اما توانایی ایجاد خط تولید خودکار را نداشتیم از طرفی دریافت تسهیلات از بانک برای ما بسیار سخت بود، در سال ۱۳۹۷ پنج میلیارد ریال تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردیم و خط تولید جدید و نیمه خودکار مجموعه را راه اندازی کردیم.

این کارآفرین روستایی بیان کرد: برای دریافت تسهیلات متعهد شدیم برای ۳ نفر ایجاد اشتغال کنیم، اما ۱۲ نیروی کار جدید به مجموعه اضافه شدند و توانستیم برای ۲۴ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کنیم.

اسماعیل زاده عنوان کرد: هدف اصلی مجموعه تولیدی ما این بوده که برای افراد بیشتری از ساکنان روستا شغل ایجاد کنیم و اهالی مجبور نباشند برای کسب درآمد به شهرستان‌های دیگر مهاجرت کنند.

طرح حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایر به روان شدن چرخ این کسب و کار‌ها کمک شایانی می‌کند از طرفی متقاضیان شغل هم باید به این نتیجه برسند که می‌توان با هزینه‌های اندک کسب و کاری را آغاز کرد و آنچه باعث اشتغال می‌شود کسب تخصص و مهارت لازم و تلاش بی وقفه است.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.