سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای ۲۷ هزار هکتار کشت حفاظتی در چهارمحال و بختیاری

از سطح ۸۵ هزار و ۶۶۰ هکتار کشت غلات دیم و آبی و کلزای چهارمحال و بختیاری، سطحی معادل ۲۷ هزار هکتار بصورت کشت حفاظتی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، امرالله اسماعیلی رئیس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کشت حفاظتی در استان اظهار داشت: سال زراعی گذشته در ۲۷ هزار هکتار از مزارع دیم و آبی استان عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی اجرا شده است

او افزود: از سطح ۸۵ هزار و ۶۶۰ هکتار کشت غلات دیم و آبی و کلزای استان سطحی معادل ۲۷ هزار بصورت کشت حفاظتی انجام شده است.


بیشتر بخوانید


اسماعیلی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار هکتار از این سطح به صورت خاکورزی صورت گرفته است اضافه کرد: عملیات کم خاکورزی با بهره گیری از اداوات کم خاکورز شامل انواع دستگا‌های چیزل پکر، چیزل پیلر و خاکورز مرکب کشت شده است.

او ادامه داد: شش هزار هکتار بصورت بی خاکورزی و با استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم (Notillage) کشت شده است.

اسماعیلی به مزایای کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت: حفظ منابع آب و خاک، افزایش درصد مواد آلی خاک، صرفه جویی در مصرف انر‌ژی و سوخت تا ۳۰ درصد و صرفه جویی در مصرف آب در حدود ۱۵ درصد از مزایای کشاورزی حفاظتی است.

او با تاکید براینکه تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و خاک و همچنین پایین بودن ماده آلی خاک تنها راه نجات بخش کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است.

اسماعیلی به ترویج کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و یادآور شد: تبدیل کارنده‌های مرسوم موجود با اضافه کردن پیش بر آن‌ها و تبدیل آن‌ها به کارنده‌های بی خاکورز، گران بودن قیمت کارنده‌های کشت مسقیم و در دسترس نبودن در برخی مناطق از مهمترین مشکلات است.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.