سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

تک نرخی شدن ارز به نفع بخش کشاورزی است

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: تک نرخی شدن ارز به نفع بخش کشاورزی است، در واقع این بخش قابلیت‌های صادراتی فراوان دارد که نیاز به ساماندهی سیاست‌های ارزی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی در چهارمین کمیسیون کشاورزی و آب گفت: مقرررات ارزی و رویکرد‌هایی که در دو سال گذشته در موضوع بخش تجارت خارجی انجام شد، بیشتر از آنکه تسهیلگر و حتی موثر باشد، به بروز چالش‌ها و مشکلاتی منجر شد که اثرات آن را با از دست رفتن بازار‌های جهانی برای محصولات ایرانی، شاهد هستیم.

او اشاره ای به برنامه ریزی‌هایی کرد که در مسیر توسعه هر کسب و کاری ضروری هستند و افزود: یکی از مشکلات ما در تکمیل زنجیره ارزش آن است که نسبت به اتفاقات آینده در تردید هستیم و جذب سرمایه گذاری برای این حوزه، دشوار می‌نماید. برای نمونه، در موضوع زعفران رشد تولید آن هم بدون برنامه ریزی برای توسعه بازار، باعث شده تا تولیدکننده قادر به یافتن مشتری برای محصولات خود نباشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی به پیگیری موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی در کارگروه رفع موانع جهش تولید اشاره کرد و ادامه داد: نتایج این جلسات با سرعت خوبی تبدیل به چند مصوبه دولت می‌شود. مباحثی نیز در خصوص بخش صادرات در حال تدوین است.


شریعتی مقدم بیان کرد: آن چه که مسلم است قیمت پایه صادراتی در سال ۹۷ و ۹۸ غیرواقعی و نحوه محاسبه آن اشتباه بوده است و نرخ ارزی که در گمرک و کمیته نرخ گذاری محاسبه می‌شود نیز ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ نیما است که این مساله تعهد غیرواقعی برای صادرکنندگان ایجاد کرده که عدم بازنگری در این مساله غیرقانونی است، چرا که مصوبه‌ای در ۱۷، اردیبهشت ماه ۹۷ از سوی سران قوا وجود دارد که براساس آن گمرک می‌بایست هر ۲ ماه یکبار نسبت به بازنگری قیمت‌ها اقدام کند.

او تصریح کرد: همگان بر این مساله واقف هستیم که با افزایش قیمت ارز، بهای محصولات کشاورزی رشد پیدا نکرده و قیمت واقعی فروش محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی به شدت کاهش داشته است. این مساله می‌توانست به عنوان مزیتی برای کسب بازار‌های جدید موثر واقع شود، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی بسیاری از صادرکنندگان از رده خارج شدند و یا فعالیتشان کاهش پیدا کرده است؛ لذا باید در این حوزه چاره اندیشی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه در بودجه ۱۴۰۰ معافیت بخش کشاورزی در صادرات تاکید شده است، تاکید کرد: همچنین وزیر صمت در بخشنامه اخیر بر موضوع تهاتر و آزاد بودن مبادله ارزی تاکیدکرده اند که این مساله می‌تواند نوید بخش آن باشد که صادرکنندگان بتوانند ارزشان را به نرخ توافقی با واردکنندگان بفروشند.

شریعتی مقدم اظهار کرد: مصوبه هیات وزیران به شماره ۱۰۶۶۴۸ مورخ ۲۳ آذرماه در کارگروه رفع موانع و جهش تولید تصویب و ابلاغ گردیده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ارائه زمین رایگان برای فعالیت‌های کشاورزی اشاره کرد که این زمین‌ها در اختیار بخش‌ها به منظور سرمایه گذاری و با هدف استقلال بخش کشاورزی از بخش واردات قرار خواهد گرفت.

او افزود: برای اینکه سموم و نهاده‌های کشاورزی در داخل تولید و قطع وابستگی به خارج صورت گیرد در مصوبه مذکور، مزیت‌های متعددی مطرح گردیده است به طور مثال وزارت کشاورزی موظف است که لیست محصولات وارداتی را پیگیری کند تا در آن حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: استان خراسان رضوی ظرفیت خوبی در حوزه دانش بنیان و راهبردی دارد به طوری که می‌توان نسبت به راه اندازی شهرک نهاده‌های کشاورزی اقدام کرد. همچنین مجوز‌ها به سرعت صادر خواهد شد و بسته تامین مالی نیز برای سرعت کار تخصیص خواهد یافت.

شریعتی مقدم با بیان اینکه محصولات اختصاصی و دارای مزیت استان شامل آلو، کشمش و ... است که اگر بتوانیم زنجیره تولید و ارزش این محصولات را تکمیل کنیم، گام موثری در حوزه کشاورزی برداشته ایم، بیان کرد: به اعتقاد بنده باید برای دوران پساکرونا برای محصولات سودمند کوشش کرد، چرا که تغییر سبک زندگی در این دوران فرصت خوبی برای ارائه محصولات متنوع، سالم و ارگانیک کشاورزی است و این محصولات می‌تواند ارزش افزوده ایجاد کند.
 
انتهای پیام//ف.ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.