سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری:

کاهش مرگ و میر کرونایی ارتباطی با تعداد بستری‌ها در آی سی یو ندارد

ناجی گفت: کاهش تعداد مرگ و میر ارتباطی با بستری شدن افراد در آی سی یو ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: هر چقدر تعداد بیماران کرونایی وخیم، بیشتر باشد تعداد مرگ و میر‌ها افزایش خواهد داشت.

او افزود: ممکن است با توجه به افزایش سرما و تجمع افراد، مرحله ویروس کرونا حساس‌تر شود اما از آن جایی که تعداد مرگ و میر‌های ناشی از این ویروس یا آمار مبتلایان روزانه کرونایی کاهش پیدا کرده است امیدواریم که تعداد موارد وخیم بستری در آی سی یو‌ها هم به همین میزان کاهش پیدا کند، البته کاهش تعداد مرگ و میر ارتباطی با بستری شدن افراد در آی سی یو ندارد.

ناجی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصد میزان مرگ و میر‌های ناشی از کرونا هستیم. در روز‌هایی هم این تعداد به صورت روزانه رقم ۱۳ هزار را نشان می‌داده است اما همین رقم اکنون به ۶ هزار بیمار رسیده است و این نشان دهنده کاهش مبتلایان یا فوتی‌های کرونایی است.

او گفت: موارد کرونایی فوت شده دیروز که حدود ۱۷۰ نفر بود عدد پایینی نیست اما باید در نظر داشت که این عدد از ۴۰۰ به ۱۷۰ رسیده است.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: هر چه تعداد ورودی‌های روزانه کرونایی کمتر باشد، به همان نسبت هم میزان بیماران وخیم کمتر خواهد بود.

او بیان کرد: آمار مرگ و میر‌ها و مبتلایان کرونایی کشور آمریکا همانند ایران است و در حال حاضر کشور‌های اروپایی موج دوم ویروس کرونا را تجربه می‌کنند و تعداد مبتلایان آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

ناجی با بیان اینکه ویروس کرونا به صورت مداوم در حال تغییر است، تاکید کرد: در جنوب و جنوب شرقی کشور انگلستان و آفریقای جنوبی گونه جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا شناخته شده است.

او اضافه کرد: گونه جهش یافته جدید کرونا در بهار در چند کشور به صورت محدود بروز پیدا کرد، اما از شهریور اولین مورد در کشور انگلستان با شناسایی یک مرد مسن به علت ضعف سیستم ایمنی رویت شد. در حال حاضر در همین کشور میزان انتقال ویروس به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است و از چهارشنبه گذشته مقررات محدودیت‌های بیشتری برای رفت و آمد ساکنان جنوبی انگلستان و لندن اعمال شده است، در هر صورت تغییرات ویروس کرونا با سرایت راحت‌تر و بیشتر روبه رو خواهد شد، اما تا کنون هیچ شواهدی به دست نیامده که نشان دهد کرونا باعث ایجاد بیماری وخیم‌تر یا کشنده‌تر می‌شود و شبیه سازی‌های مربوطه در این زمینه در دست انجام است تا به یک نتیجه قطعی دست پیدا کنیم.

ناجی ادامه داد: در حال حاضر زود است که برای بازگشت به زندگی عادی برنامه ریزی کنیم. با اینکه میزان مرگ و میر‌ها و مبتلایان بهتر شده است، اما این بیماری در صورت تراکم افزایش پیدا خواهد کرد. تقاضا داریم که به هیچ عنوان افراد شب یلدا را در کنار هم جشن نگیرند تا هرچه زودتر شاهد قطعاین زنجیره باشیم.

او با بیان اینکه ۳ عامل در انتقال ویروس کرونا سهیم است، تاکید کرد: ماسک نزدن، عدم فاصله گذاری اجتماعی و قرار گرفتن در فضای بسته باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود. در صورت رعایت موارد بهداشتی می‌توانیم شاهد کاهش مبتلایان و میزان مرگ و میر‌های ناشی از این  بیماری باشیم.

رئیس مرکز ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: در اروپا ۷۵ درصد آمار مرگ و میر‌های ناشی از کرونا به علت تجمع‌های خانوادگی است، اما همین رقم در ایران ۵۱ درصد را نشان می‌دهد.

ناجی با بیان اینکه زمستان فصل بیماری‌های تنفسی است، افزود: قرار گرفتن افراد در فضا‌های بسته باعث می‌شود که ویروس کرونا به صورت جدی‌تر منتقل شود. لازم است تا مطالبه گری خرید واکسن کرونا و تزریق آن را از همین الان با کشور‌های دیگر شروع کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.