سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یلدا، شبی خوش است ولیکن سلامتی خوش‌تر

در تقویم فرهنگی مردم ایران مناسبت‌های متعددی وجود دارد که با آیین‌های ویژه‌ای همراه است و بلندترین شب سال که با نام یلدا شناخته می‌شود، از مهمترین آنها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، واژه یلدا در اصل برگرفته از واژه‌ای سریانی و به معنای زایش است که از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است، آیین‌های ویژه این شب هم زمان با بلندترین شب سال و انقلاب زمستانی و آغاز این فصل برگزار می‌شود.

در اسطوره‌های ایران و منطقه میان‌رودان (بین‌النهرین) تاریکی، سرما و بیماری از نماد‌های اهریمنی هستند و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمن به بالاترین حد می‌رسد، ایرانیان باستان با گرد هم آمدن و برافروختن آتش و برپایی جشن سعی در پراکندن تاریکی و عاملان اهریمن می‌کردند.

یلدا به عنوان یک عنصر غیرمادی فرهنگ تاثیر خود را در ادبیات فارسی نیز بر جا گذاشته و در شعر شاعران پارسی‌گو به عنوان نماد سیاهی، تاریکی و ظلمت طولانی در اشعار شاعران کهن و معاصر به کار گرفته شده است.

فردوسی در شاهنامه از شب یلدا این چنین یاد می‌کند:

شب اورمزد آمد و ماه دی

ز گفتن بیاسای و بردار می‌کنون کار دیهیم بهرام ساز

که در پادشاهی نماند دراز

در شعر حافظ نیز کلید واژه یلدا به صورت مستقیم و استعاره‌ای بار‌ها مورد استفاده قرار گرفته که نمونه‌ای از آن را مرور می‌کنیم:

صحبت حکام ظلمت شب یلداست

نور ز خورشید جوی بو که بر آید

یلدا در مناطق مختلف ایران با آداب و رسوم متنوعی همراه شده، اما برپایی دورهمی و شب نشینی در خانه بزرگان خانواده پای ثابت آیین‌های این شب در تمامی مناطق ایران است، شاهنامه خوانی، نظامی خوانی و خیام خوانی از دیگر آیین‌های این شب است که شاهنامه خوانی در میان ایلات بختیاری و قشقایی، نظامی خوانی در میان اقوام لر کوچک و خیام خوانی در جنوب ایران و در استان بوشهر از آواز‌های ویژه دورهمی‌ها در این استان است.

در برخی مناطق ایران مانند لرستان به شب یلدا، شب اول قهاره می‌گویند که با آیین‌هایی مثل قاشق زنی کودکان برای جمع کردن آجیل و میوه همراه بوده و در فرهنگ لرستان سرود‌ها و موسیقی ویژه‌ای نیز برای شب یلدا دارد.

امسال به خاطر یک مهمان ناخوانده، یلدای ایرانیان از سال‌های قبل متفاوت شده، ویروس کرونا جمع‌های زیادی را در ۱۰ ماه گذشته پریشان و عزیزانی را رهسپار دیار باقی کرده است، کرونا به راستی مصداق این ضرب‌المثل معروف فارسی شده است که:

میهمان گرچه عزیز است ولیکن چو نفس

خفه می‌سازد اگر آید و بیرون نرود

ویروس کرونا این روز‌ها نفس‌های زیادی را در سراسر جهان به شماره انداخته و در کشور ما نیز تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر (به اندازه جمعیت یکی از استان‌های متوسط کشور) به این مهمان ناخوانده مبتلا شده‌اند که افزون بر ۵۳ هزار نفر از آنان نیز (به اندازه جمعیت یکی از شهرستان‌های متوسط کشور) جان خود را از دست دادند.

کادر درمان در یک سال گذشته به اندازه چند سال فشار کاری را محتمل شده و در موج‌های سه گانه این بیماری در ۱۰ ماه گذشته مراکز درمانی سراسر کشور مملو از بیماران شد.

و امروز همه ما در قبال همدیگر مسئول هستیم، چرا که ممکن است با انتقال ویروس کرونا عامل مرگ دیگری شویم، این دیگری می‌تواند پدر، مادر، خواهر یا برادر، همسر و حتی فرزند خودمان باشد پس باهم قصه شب خوش یلدا را با غصه‌ای طولانی خراب نکنیم.

یلدا فقط چند ثانیه از شب قبل از آن بلندتر است، به بهانه چند ثانیه بیشتر با هم بودن، یک عمر درد فراق بی‌بازگشت را به جان نخریم، می‌توان با هم بود، اما امسال اندکی دورتر، دیر نمی‌شود زمانی که دوباره در کنار هم باشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.