سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

یلدای مجازی؛ کلید نجات از دورهمی مرگبار در یک دقیقه وقت اضافه!

در پی شیوع ویروس کرونا، دورهمی های شب یلدای امسال به دغدغه پرستاران تبدیل شده و خواسته آن ها برگزاری مجازی یلداست.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شب یلدا؛ آخرین شب پاییز که از دیرباز جزو جشن‌ها و آیین‌های باستانی ایرانیان بوده است. از نیمه آذر ماه هرسال تکاپویی بین ایرانیان به راه می‌افتد و برای فرارسیدن یلدای باستانی آماده می‌شوند. ایرانیان در انقلاب زمستانی که با وقوع طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز سال اتفاق می‌افتد، جمع‌های صمیمی خانوادگی را تدارک می‌بینند و سعی می‌کنند در این شب یک دقیقه بیشتر از باهم بودن لذت ببرند و شاد باشند. از رسوم و سنت‌های معروف در شب یلدا خواندن اشعار حافظ شیرازی و تفال به این خواجه لسان الغیب است.

تمام مردم دنیا سال عجیبی را پشت سر گذاشتند که برایشان پر از تلخی‌ها و تجربه‌های جدید بود؛ شیوع ویروس مرگبار کرونا در اکثر کشور‌های دنیا مردم را با چالش‌های بزرگ و سختی روبه‌رو کرد. کسانی که همیشه از گذراندن اوقات با خانواده، دوستان و عزیزان استقبال می‌کردند و زندگی را با چاشنی سفر و تفریح می‌گذراندند، مجبور شدند برای زنده ماندن خود و خانواده هایشان در خانه‌ها قرنطینه شوند.

دانش آموزانی که در روز اول مهر با اشتیاق فراوان به سوی مدرسه‌ها و آموختن علم پر می‌کشیدند تمام سهمشان از سر و صدای زنگ تفریح و خوراکی‌های دورهمی دوستانه، تحصیل در گروه‌های درسی و خیره شدن به صفحه نمایشگر تلفن همراه شد. افرادی که پس از ماه‌ها دلتنگی و دوری از یکدیگر برای دیدار دوباره دوستانشان لحظه شماری می‌کردند مجبور شدند به ارتباطات تصویری با آن‌ها بسنده کنند و تمام اوقات خود را در چهاردیواری خانه بگذرانند.

مرگ؛ کابوس روز و شب های کادر درمان و پرستاران

در این میان کرونا بیش از هر قشر دیگری، به کابوسی برای پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور تبدیل شد. هر روز که چشم از خواب می‌گشودند خود را در لباس‌های ایزوله که نفس کشیدن در آن دشوار بود می‌یافتند و هرلحظه خود را برای پیچیدن صدای جیغ و فریاد خانواده‌ای که کرونا فرصت نفس کشیدن را از عزیزشان گرفته بود در راهروی بیمارستان، آماده می‌کردند؛ می‌توان گفت هر روز این قشر از جامعه با پدیده منزجرکننده‌ای به نام «مرگ» عجین شده بود.

در این مدت تصاویری از پرستاران و کادر درمان فضای مجازی را پر می‌کرد که آن‌ها برای دیدن نزدیک‌ترین اعضای خانواده خود محدود بودند؛ برخی از آن‌ها برای جلوگیری از ابتلای فرزندان کوچکشان به کرونا شب‌ها را در پارکینگ خانه می‌گذراندند، عده‌ای ماه‌ها به خانه خود نمی‌رفتند و فرزندانشان را نمی‌دیدند. جانفشانی‌های پرستاران و پزشکان در جبهه بهداشت و درمان آن‌ها را به «مدافعان سلامت» در کشور تبدیل کرد. بسیاری از خدمتگزاران نیز در راه حفظ سلامت هموطنانشان جان باخته و در این جبهه به شهادت رسیدند.


بیشتر بخوانید


مردم هر روز چشم و گوششان به اخبار و رسانه‌ها بود و همواره آرزو می‌کردند حتی به اندازه یک نفر از تعداد قربانیان و مبتلایان به کرونا کمتر شود. به همین ترتیب موج اول، دوم و سوم شیوع کرونا در کشور گذشت و هرموج رکوردی در تعداد مبتلایان و قربانیان نسبت به موج‌های قبل از خود ثبت و مردم را برای هموطنانشان نگران تر می‌کرد.

هنرمندان و چهره های معروف، تکیه‌گاه خواهش‌های پرستاران برای جلوگیری از دورهمی‌های یلدایی

به دلیل مسری بودن این ویروس و نبود واکسن برای مقابله با آن و از طرفی طولانی بودن روند تولید، آزمایش و پایش واکسن‌ها، تنها راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمع‌ها بود. در این راستا با افزایش آمار مرگ و میر بر اثر این ویروس در کشور، مسئولان ناچار به اعمال محدودیت‌ها و اجباری کردن قرنطینه خانگی شدند که باعث آسیب دیدن بسیاری از مشاغل و مواجه شدن با مشکلات معیشتی و اقتصادی شد.

محدودیت‌های کرونایی توانست تا حدی در کنترل شیوع این ویروس کمک کننده باشد، اما با نزدیک شدن به شب یلدا بزرگترین دغدغه پرستاران و پزشکان دورهمی‌های خانوادگی برای برپایی این مراسم است.

کادر درمان معتقد است حتی اگر یک ناقل بی علامت در یک جمع خانوادگی باشد می‌تواند تمام جمع را مبتلا به این ویروس کند و برپایی جشن یلدا در این شرایط جز پشیمانی، چیزی به بار نمی‌آورد. پرستاران خسته از شیفت‌های طولانی با شرایط سخت روحی و جسمی به صفحه‌های مجازی افراد مشهور و هنرمندان کشور مراجعه کرده و به دلیل تاثیر زیادی که این چهره‌ها در بین مخاطبانشان دارند از آن‌ها خواسته اند طرفداران خود را به ماندن در خانه و پرهیز از حضور در جشن یلدای باستانی خانواده‌ها دعوت کنند؛ چهره‌های معروف کشور نیز از حضورشان در فضای مجازی استفاده کرده و ماندن در خانه در شب یلدا را از مردم خواستار شدند.

اقداماتی برای برگزاری مجازی جشن یلدا

مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور در مصاحبه‌های متعدد شدیدا درباره حضور مردم در دورهمی‌های پرجمعیت خانوادگی به مناسبت یلدا ابراز نگرانی کرده و عاجزانه از مردم درخواست کردند که با برگزار کردن جشن یلدا به صورت مجازی و ماندن در خانه‌ها در راستای زمینه سازی برای گذران زمستانی با بیماری کمتر کمک کنند.

وزارت ارتباطات نیز در این زمینه بخشی از پلتفرم‌های تلویزیون اینترنتی را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده تا افراد به جای حضور در دورهمی‌های فامیلی، در خانه خود مانده و در جمع خانوادگی‌شان از دیدن فیلم‌های موجود در این فضا لذت ببرند. برخی از اپراتور‌ها هم بسته‌های مکالمه و پیامک را به این مناسبت ارائه کرده و برای بسته‌های اینترنتی مهلت دار خود تخفیفاتی در نظر گرفتند تا استفاده از اینترنت در این شب را برای کاربران تسهیل کنند.

یلدای مجازی، هدیه ارزشمند کاربران به مناسبت روز پرستار

پنجم جمادی الاول قمری سالروز ولادت حضرت زینب (س) فرزند امیرالمومنین (ع) است که به دلیل رشادت‌های ایشان در واقعه عاشورا و مراقبت از یتیمان شهدای کربلا در زمان اسارت و پس از آن، به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است. حالا به مناسبت همزمان شدن روز پرستار با آخرین روز آذر ماه و شب یلدای معروف، کاربران تصمیم گرفته اند با برگزار کردن مراسم یلدا به صورت مجازی و پرهیز از حضور در تجمع‌های بیش از ده نفر، به این قشر خدوم جامعه هدیه بدهند.

کاربران فضای مجازی برای این پویش خود شعار‌ها و تصاویر مفهومی را به اشتراک گذاشته و از مخاطبانشان درخواست کردند برای تقدیر از زحمات کادر درمان و جلوگیری از جولان بیش از پیش کرونا در میان جمعیت ایران، یلدا را در خانه بمانند.

علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان پیشنهاد‌هایی را برای مجازی برگزار کردن جشن یلدای باستانی مطرح کرد.

هشدار! شاید یلدای امسال با عزیزان بودن، یک دقیقه شادی و یک عمر پشیمانی به همراه داشته باشد

آل داوود گفت: امسال در شب یلدا به دلیل وجود ویروس کووید ۱۹ باید در رعایت فاصله فیزیکی از کسانی که دوستشان داریم دقت کافی را داشته باشیم، زیرا ممکن است یکی از افراد خانواده ما مبتلا باشد و چون در ابتدای ابتلا، این بیماری بدون علامت است و نشانه‌ای از خود ندارد ممکن است دیگر اعضای خانواده به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را آلوده کند.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راه‌ها برای برگزاری یلدای مجازی این است که یکی از اعضای خانواده با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی، ویدئو‌ها و پادکست‌هایی را مبتنی بر آداب و رسوم شب یلدا، داستان‌های کهن و فرهنگ باستانی ایران در این شب که باید نسل به نسل منتقل شده و در بین فرزندان ما به یادگار گذاشته شود، از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه کرده و آن‌ها را مستند کند؛ این کار می‌تواند آرشیو خوبی از خانواده و نسل ما به جا بگذارد و در شب یلدا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در این راستا می‌توانیم از نرم افزار‌های آنلاین استفاده کنیم و به صورت تماس‌های تصویری جشن یلدای خانوادگی برگزار کنیم. بازی‌های آنلاین گروهی، دیدن فیلم، حافظ خوانی و برگزاری کنفرانس‌های مجازی به همراه بزرگان و اعضای فامیل می‌تواند لحظاتمان را در این شب لذت بخش و به یادماندنی کند.

شادی یلدا را به همه خانواده‌های ایرانی هدیه کنیم

آل داوود به ضرورت توجه به خانواده‌های نیازمند و کمک به آن‌ها در این روز‌های پر التهاب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال از مهمانی‌های بزرگ خبری نیست و در مخارج خانواده‌ها صرفه جویی شده است می‌توانیم هزینه دورهمی‌های سال‌های گذشته را به خانواده‌های مستضعف و فقیر بدهیم. بیایید شادی یلدا را با بقیه تقسیم کنیم و با کمک هم یلدای مهربانی مجازی را برای همه هموطنانمان با خاطره‌های خوش همراه کنیم.

وی در پایان بیان کرد: ارسال پیامک‌های تبریک یلدا و یا طراحی کارت پستال‌هایی به این منظور و ارسال آن برای دوستان و اقوام نیز روش خوبی برای شاد کردن دیگران در این مراسم باستانی است، اما باید به این نکته توجه کرد که با افزایش استفاده مردم از اینترنت و گسترش خرید‌های اینترنتی، سودجویان به دنبال سوءاستفاده و کلاهبرداری از کاربران هستند؛ به همین دلیل می‌طلبد تا مردم به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. در این ایام باز کردن لینک کارت پستال‌ها و یا پیامک‌های تبریکی که منبع موثق و مشخصی ندارند ممکن است خطر آفرین بوده و به هک تلفن همراه و اطلاعات افراد منجر شود.

درست است که در سال‌های گذشته شعار شب آخر آذر به ویژه از سوی بزرگتر‌های خانواده «کنار گذاشتن تلفن‌های همراه و گذراندن یلدا در جمع خانواده» بود، اما امسال اگر سهم هر ایرانی برای مهار کردن ویروس کرونا در واپسین ثانیه‌های پاییز و شروع زمستانی با وضعیت کرونایی نارنجی، شرکت نکردن در دورهمی‌های خانوادگی، برگزاری یلدا بر بستر فضای مجازی و تلفن همراه و کمک‌های مادی به خانواده‌های نیازمند به جای هزینه‌های برگزاری مراسم‌های بزرگ باشد، نه تنها غبار خستگی را از تن کادر درمان می‌زداییم بلکه بار دیگر همبستگی و اتحادمان برای شکست کرونا را اثبات خواهیم کرد.

گزارش از عطیه طالب‌پور

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
عمار
۰۸:۴۱ ۰۱ دی ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
ای پدر و مادر خردمند پرستار گرامی کادر درمانی محترم کشور بدانید و آگاه باشید همانقدر که بیماران کرانایی نجات جانشان اهمیت دارد تنها نگذاشتن فرزندانتان هم اهمیت بسیاری دارد هر چیز به جای خود نیکوست نه افراط نه تفریط که اشک کودکانتان را در بیاورید و خدای نکرده حق الناس گردنتان بی افتد به خاطر ثوابی دیگر از مهمی دیگر جا بمانید بقول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب !!! یا بقول معروف میگه اومدم ثواب کنم کباب شدم !!! واقعا از اشک کودکتان که همچون ایتام می گریست بترسید و خردمندانه و بصیرانه عمل کنید و او را تنها نگذارید به نوبت به سر کارتان بروید حتما یکیتون کنارش بمانید کودک شما مقصر نیست که هر چقدر مسئولان امور کروناتی به مردم هشدار می دهند میگن رعایت کنید موارد ایمنی رو از هر لحاظ و بعضی مردم خودشان رعایت نمی کنند و کرونا می گیرند به کودکان معصوم بینوای مظلوم شما چه ربطی دارد چه گناهی دارد که باید جور کش یه مشت انسان بی خرد حرف گوش نکن را بکشد با این سن و سال کمش هر کسی احساس مسئولیت کند در جامعه خودش می داند و می تواند که باید موارد ایمنیش را رعایت کند تا کرونا نگیرید !!! فرزند مظلوم شما نباید چوب ولنگاری و خوشگذرانی و حرف گوش نکردنهای مردم بی خرد بی مسئولیت بی توجه را که کرونا گرفته اند بخورد و اشکهایش از دوری شما جاری شود و دلش بشکند اینکار شما والدین گرامی کادر درمانی کشور عزیزمان نه عدل است نه انصاف است نه ثواب دارد ثواب این است که به فرزندتان هم برسید و اونها را تنها رها نکنید فردا دودش در چشمان خودتان می رود خردمندانه و متفکرانه و عاقلانه در جامعه و خانه هایتان رفتار کنید تا بقول معروف نه سیخ بسوزد نه کباب فرزندانتان را تنها رها نکنید .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
ناشناس
۱۵:۵۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
ماهیچ سالی یلدا نداشتیم.چ برسه به امسال که کرونا اومده.
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
ما بخاطر کرونا شب یلدا دورهمی نمیگییریم شما هم نگیگیرین تا کرونا نگیگییریم
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
شب یلدا این بهترین و بزرگترین شب سال را جشن می گیریم
احسان
۱۱:۴۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
فقط شب یلدا خطریه نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مترو اوکیه
بی آرتی حله
و
و
و
....
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
حرف حق رو زدی*
اتوبوس به اون شلوغی و مترو کرونا ندارن و دورهمی کرونا میاره!!!!
ناشناس
۰۷:۵۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
هرکی شرح وظایفی دارد اینقدر بزرگشون نکنید
من رفتم بیمارستان همه سر کارشان بودن اصلا اینجوری هم نبود اون اوایل شاید ولی الان راحت نشستن سرکارشان