سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادی از سفیر صادق انقلاب اسلامی

امروز سی‌امین سالروز شهادت شهید صادق گنجی سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهید صادق گنجی از اولین شهدای راه بیداری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افشاگر چهره نفاق در منطقه به شمار می‌رود.

او در بیست و هشتم آذر سال ۶۹ به دست گروه افراطی سپاه صحابه در لاهور پاکستان به درجه شهادت نایل آمد.

شهید گنجی در ششم اردیبهشت سال ۱۳۴۲ در خانواده‌ای مذهبی از دیار دشتستان به دنیا آمد. پدر او نظامی بود و زمان تولد صادق، خانواده‌اش به علت ماموریت کاری پدر در فسا زندگی می‌کردند.

صادق کلاس اول و دوم دبستان را در فیروزآباد و کلاس سوم را در نورآباد فارس تحصیل کرد.

او حدود ۹ سال داشت که پدر را از دست داد. پس از فوت پدر، صادق به همراه مادر و سه خواهر و دو برادرش به خانه پدری یعنی برازجان بازگشتند.

شرکت در مبارزات انقلابی در ۱۲ سالگی

صادق که فرزند ارشد خانواده بود زیرسایه مادری فداکار رشد کرد به گونه‌ای که همه او را بزرگ‌تر از سنش می‌دانستند.

نوجوانی شهید گنجی همزمان شد با اوج مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی و طولی نکشید که خود را به خط مقدم مبارزه رساند.

خودش در کتاب "«بخشی به عنوان زندگی من» می‌نویسد: در ۱۲ سالگی در مبارزات انقلابی شرکت کرد و به دست ماموران ساواک دستگیر شد.

او هم مرد میدان مبارزه بود و هم در علم و تحصیل و مطالعه شاگردی شاخص و به قول دوستانش نابغه بود.

گنجی از جمله افراد پرتلاش حلقه مبارزاتی ماشاءاله کازرونی مبارز قدیمی خطه دشتستان بود و همراه با دوستانش علیه رژیم ستمشاهی به ساماندهی تظاهرات، توزیع اعلامیه‌ها و شعارنویسی می‌پرداخت.

او، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تشکیل انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و سه نهاد انقلابی سپاه پاسداران ،کمیته انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین در برازجان تلاش کرد.

حضور در جبهه علم و دفاع

در سال ۵۹ برای تحصیل علوم دینی به تهران رفت و با نمره‌های عالی در آزمون ورودی مدرسه عالی شهید مطهری پذیرفته شد.

او با نشستن بر سرکلاس بزرگان و استادان مجربی، چون آیت اله امامی کاشانی، موفق شد مدرک کارشناسی در رشته الهیات رادریافت و لباس روحانیت بر تن کند.

با آغاز جنگ تحمیلی هم در سنگر علم مشغول به تحصیل علوم بود و هم گاه و بیگاه از طریق مرکز علمی و دینی تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان مبلغ به جبهه‌ها اعزام می‌شد.

صادق، سال ۶۴ ازدواج کرد که سبحان و نادر ثمره این ازدواج هستند.

او در همین ایام ابتدا شاهد شهادت همرزم خود و همسرخواهرش هوشنگ مزارعی بود و سپس برادرش نادر به شهادت رسید.

صادق سفیر فرهنگی ایران در پاکستان شد

صادق، در همین روز‌ها به استخدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و پس از چندماه فعالیت توانست نظر مسئولان این وزارتخانه را جلب کند و در سال ۶۵ از طرف معاونت بین الملل وزارت ارشاد به عنوان سفیر فرهنگی در کسوت مسئولیت خانه فرهنگ در لاهور پاکستان انتخاب شد.

او، به سرعت زبان اردو را فرا گرفت تا بتواند با مردم آن دیار ارتباط برقرار کند. نوشته‌ها و حتی اشعاری به زبان اردو هم از شهید گنجی به یادگار  مانده است.

شهید صادق، در مدت سه سال و نیمی که در پاکستان بود با حضور در همه سمینار‌ها و مجامع علمی، فرهنگی و هنری به روشنگری می‌پرداخت و مقالات و نوشته‌های علمی و دینی او در مطبوعات پاکستان به چاپ می‌رسید.

صادق در مدت حضورش در پاکستان ۲۵ جلد کتاب از جمله مسیحیت درپاکستان، زن در پاکستان، شخصیت‌های پاکستان، احزاب و گروه‌های پاکستان، پاکستان و چگونگی فعالیت امریکا در این کشور و آموزش و پرورش پاکستان نگاشت.

شهادت صادق

شهید گنجی در روز‌هایی که در تدارک برگشت به کشور بود به مراسمی برای تودیعش دعوت شد. این مراسم به همت ادبا نویسندگان شاعران وخبرنگاران در هتل اینترنشنال لاهور برگزار شده بود.

زمانی که گنجی برای شرکت در مراسم به در هتل رسید به محض پیاده شدن از خودرو با هجوم وحشیانه چندتن از اعضای گروه افراطی سپاه صحابه رو به رو شد و به این ترتیب او در ۲۸ آذر ۱۳۶۹ به شهادت رسید.

پیکر شهید گنجی پس از انتقال به زادگاهش در کنار دو شهید خانواده اش نادر گنجی و هوشنگ مزارعی در گلزار شهدای برازجان آرام گرفت.

یاد شهیدان در ذهن نسل‌های جدید ماندگار شود

رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۲۳ دی ۹۸ در دیدار اعضای ستاد کنگره دو هزار شهید استان بوشهر برخاستن شهیدان نام‌آوری همچون دلواری، مهدوی، عاشوری و گنجی از بوشهر را نشان‌دهنده عمق فهم انقلابی و جهادی از اسلام در این منطقه و تکرار این حقیقت در نسل‌های مختلف دانستند و گفتند: کاری کنید که یاد این شهیدان و شخصیت‌های برجسته در ذهن نسل‌های جدید ماندگار شود.

شهید گنجی جریان‌های نفوذی فرهنگی را در پاکستان افشا کرد

جواد منصوری سفیر وقت کشورمان در پاکستان نیز پارسال در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره این شهید گفته بود: همزمان با حضور گنجی احزاب پاکستان نیز توجه‌شان به خانه فرهنگ ایران معطوف شده و توانسته بود روی علما و احزاب پاکستان تأثیر بگذارد.

او بیان کرد: اقدام شاخص دیگر شهید گنجی افشای جریان‌های نفوذی فرهنگی خطرناک بود. از این جریان‌های نفوذی می‌توان به سپاه صحابه و جریان‌های تفرقه‌افکن سعودی انگلیسی اشاره کرد، این موضوع خیلی بارز شد و شیعیان پاکستان به‌خاطر روشنگری‌های شهید گنجی ارادت ویژه‌ای به او پیدا کرده بودند. همین روشنگری‌های شهید گنجی باعث شهادت او شد.

منصوری عنوان کرد: روزنامه‌های پاکستان خبر شهادت شهید گنجی را پوشش دادند و خیلی از روزنامه‌ها به‌عنوان خبر اول کار کردند. جمعیت بسیار زیادی به خانه فرهنگ ایران در لاهور آمدند و مراسم تشییع باشکوهی برای صادق برگزار کردند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.