به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، علی قناویزچی رئیس اداره کل هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرداری مشهد با اشاره به زعفران و زرشک به عنوان سوغات مشهد گفت: این در حالی است که بهترین نوع سنگ هرکاره از معدن مشهد استخراج میشود و میتوان به عنوان
سوغات از آن بهره برد.
او با بیان اینکه توسعه این صنعت میتواند بستر مناسبی را برای ایجاد شبکه¬ای هدفمند جهت مدیریت چرخه تولید صنایع¬دستی و سوغات شهر فراهم نماید افزود: وجود مواد اولیه سنگ سرپانتین (معدن) در مشهد، تعداد زیاد کارگاه تولید مصنوعات سنگ هرکاره و هنرمندان این بخش و روایت امام رضا (ع) در عیون اخبار الرضا (ع) در خصوص سنگ هرکاره، این ضرورت را به وجود آورده است که مصنوعات این سنگ در سبد سوغات
زائر قرار گیرد.
رئیس اداره کل هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرداری مشهد ادامه داد: سنگ تراشی از جمله فعالیتهای هنری مشهد و استان خراسان رضوی است که سابقهای به درازای ۱۴ قرن دارد و بیش از ۲۰۰ سال استفاده از ظروفش قدمت دارد، همچنین وجود کوههای مناسب در اطراف مشهد، سبب شده است صنعتگران حکاکی روی سنگ، همواره مواد اولیه مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشند، اما بی توجهی به این صنعت و عدم آگاهی جامعه از این سنگ که برای سلامتیشان مفید است موجب شده استفاده از این سنگ در آشپزخانههای مردم کاهش چشمگیری داشته باشد.
قناویزچی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هنرمند سنگ تراش در حدود ۱۰۰ کارگاه این سنگ را با طرحها و قالبهای مختلف به بازار عرضه میکنند به گونهای که برای او. لین بار در طول تاریخ، مشبک کاری سنگهای هرکاره توسط استاد سنگتراش مشهدی صورت گرفت و موجب رونق بیشتر بازار این سنگ شده است.
او با اشاره به اینکه سنگ هرکاره اولین نشان استاندارد ملی، نشان ملی، مهر اصالت یونسکو و نشان جغرافیا را دارد؛ تصریح کرد: این سنگ املاح بدن را به دلیل وجود آهن و منیزیم تأمین میکند و در برابر بارانهای اسیدی مقاوم است و از بین نمیرود.
مدیر کل هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرداری مشهد تولید متنوع از سنگ هرکاره با قلم زنی و مشبک کاری روی آن را عاملی در جهت افزایش فروش، توسعه اشتغال، انسجام در فضای صنعتی و فراهم آوری ظرفیت صادرات دانست و تاکید کرد: با شناسایی هنرمندان این حوزه، آشنا کردن مردم به ویژه نسل امروز با سنگ هرکاره، تبلیغات، آگاه سازی جامعه نسبت به
خواص این سنگ برای سلامتی و علاوه بر ابجاد بازار فروش در داخل، میتواند بازارهایی خارج از مشهد شکل بگیرد.
قناویزچی اظهار کرد: این سنگ در سایر استانها نیز استخراج میشود، ولی هیچ کدام از این معادن سنگهایی به مرغوبیت سرپانتینهای موجود در
معدن مشهد نداشته اند، از این رو باید این سنگ برای مشهد به عنوان یک هویت و یکی از سوغاتیهای این شهر شناخته شود.
او با بیان اینکه با توسعه صنعت سنگ سرپانتین افزایش اشتغال صورت میگیرد؛ افزود: با توسعه این صنعت علاوه بر بازار فروش در داخل بستر صادرات صنایع دستی سنگ هرکاره فراهم میشود.
رئیس اداره کل هماهنگی دستگاههای اجرایی شهرداری مشهد ادامه داد: این اداره در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار با ایجاد این شبکه به دنبال دستیابی به اهدافی، چون آشناسازی گردشگران، زائرین و مجاورین بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) نسبت به فرهنگ و هویت شهری از طریق صنایع¬دستی و سوغات به عنوان کالایی ملموس است و همچنین به دنبال افزایش بهره¬گیری ارتباط میان عناصر عینی موجود در مقصد سفر و ابعاد ذهنی ادراک شده است.
قناویزچی با اشاره به برگزاری اولین رویداد سنگ هرکاره در ایستگاههای قطار شهری مشهد ادامه داد: به همین منظور شهرداری مشهد به عنوان
معین اقتصادی اولین رویداد سنگ سرپانتین به منظور حمایت از فعالیتهای تولیدی بخش خصوصی، رونق بیشتر صنعت سنگ تراشی و گران شدن این صنعت، آثار هنرمندان صنعت سنگ تراشی را در ایستگاههای قطار شهری به نمایش میگذارد.
او تصریح کرد: در اولین گام، آثار کارگاههای تولید مصنوعات سنگ سرپانتین با همکاری شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد، در ۳۸ ویترین و غرفههای موجود در ایستگاههای قطار شهری به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام//ف. ح