سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در تیتر امشب مطرح شد؛

ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۰/ دولت در حد امکان بودجه را بر اساس واقعیت‌ها بسته است

مشاور رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه گفت: دولت در حد امکان بودجه را بر اساس واقعیت‌ها بسته و اصلاح ساختاری را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لاهوتی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص اصلاحات ساختاری بودجه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه جدید نیست و دولت با توجه به شرایط کنونی کشور تا جایی که امکان داشت به آن پرداخته است.

او افزود: به طور مثال امسال توجه جدی به بودجه شرکت های دولتی شده است که برخلاف سال های گذشته تنها ۸.۷ درصد افزایش داشت که یک ماه قبل از زمان  ارائه بودجه، تحویل کمیسیون برنامه و بودجه شد و  یکی از امتیازات خوب اصلاحات ساختاری بودجه ۱۴۰۰ است.

لاهوتی بیان کرد: همچنین در بودجه ۱۴۰۰ توجه به استان ها شده و ۶۹ درصد  بودجه اعتبارات استانی افزایش یافته است.

او تاکید کرد: دولت  تا جایی که امکان داشت بودجه را بر اساس واقعیت ها بسته است.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص درآمدهای مالیاتی در بودجه گفت: برای امسال ۱۷۹ هزار میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شد. امسال می توانستیم وابستگی به نفت را کم کنیم و به درآمدهای مالیاتی اضافه کنیم برای بودجه ۱۴۰۰ رقم ۲۲۵ هزار میلیارد تومان برای درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده است.

این مقام مسئول در خصوص فروش نفت گفت: قدرت صادرات نفت کشور تا ۲.۷ میلیون بشکه  نفت است که برای سال آینده فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت پیش بینی شده است و باید این میزان فروش نفت را داشته باشیم تا هم سهمیه  ما در اوپک کاهش پیدا نکند و هم در میادین مشترک نباید کمتر صادر کنیم در غیر این صورت کشورهای دیگر صادر می کنند.

او افزود: میزان فروش نفت در سال آینده ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و همچنین ابتکار جدید دولت پیش فروش اوراق نفتی بود که ۷۰ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول گفت: نکته مهم دیگر فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت است که  برای امسال ۴۹ هزار میلیارد تومان بود که تحقق پیدا نکرد برای سال آینده این رقم منطقی در نظر گرفته شده و ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

لاهوتی افزود: فروش اموال منقول و غیر منقول، فروش نفت و مالیات سه منبع درآمد دولت و تکیه دولت در بودجه ۱۴۰۰  است.

او ادامه داد: جهت گیری دولت در بودجه به گونه ای است که بتواند از طریق مالیات کشور را اداره کند.

این مقام مسئول گفت: اگرقانون مالیات برارزش افزوده در مجلس تصویب شود، ۳۰ هزار میلیارد تومان به درآمد مالیاتی افزوده می شود.

او افزود: عدد معافیت مالیاتی اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان است که اگر حذف شود همین رقم به سقف درآمد بودجه اضافه می شود. همچنین ما جلور فرارهای مالیاتی را گرفته ایم.

لاهوتی بیان کرد: نکته مثبت بودجه ۱۴۰۰ توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت ها است که ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد هم از این محل در نظر گرفته شده است.

 


بیشتر بخوانید


لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایرادات جدی دارد

در ادامه برنامه قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه‌ای که امسال تقدیم مجلس شده است ایرادات جدی دارد،  بودجه نسبت به عملکرد که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است، حدود ۶۰ درصد رشد دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: سهم اعتبارت عمرانی در بودجه تقدیمی از ۲۲ درصد به ۱۱ درصد رسیده است.

قادری بیان کرد: مالیات‌ها در بودجه ۱۴۰۰ رشد آنچنانی نداشته و پایه‌های درست مالیاتی تعریف نشده است و افزایش درآمد مالیاتی فقط بر مبنای افزایش سقف مالیات هاست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیشترین اتکای بودجه به فروش اوراق بهادار اسلامی یا سلف نفتی  است که  بدهی برای دولت ایجاد می کند  و نهایتا تبدیل به بدهی دولت به بانک مرکزی می شود.

او ادامه داد: فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت فقط بر مبنای برداشته شدن تحریم ها در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بودجه ۱۴۰۰ ، فروش نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.