به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تا قبل از روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزاد سازی واردات خودرو منتفی بود و هر بار که از واردکنندگان خودرو سراغ آزادسازی واردات را می گرفتیم، می گفتند واردات ممنوع است و ممنوع خواهد ماند.
اما اکنون با روی کار آمدن وزیر صمت جدید، موضوع آزادسازی واردات خودرو مطرح شده و اینطور که مشخص است رزم حسینی نگاه مثبتی به آزادسازی دارد، چرا که اینطور که مشخص است این مقام مسئول از کیفیت محصولات داخلی رضایت ندارد و جدیدا در هر جلسه ای که حضور پیدا می کند، از کیفیت پایین این خودروها انتقاد می کند.
اخیرا این مقام مسئول با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای داخلی و انحصار بازار خودرو در کشور، گفت: کار گروه مشترکی بین وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس در موضوعاتی مانند رسیدگی به بازار خودرو تشکیل میشود.خودرو یکی از موضوعات مهم است. انحصار تولید خودرو را با واردات می شکنیم.
به گفته وزیر صمت، اکنون رقابت در بازار خودرو وجود ندارد و مردم دوست دارند خودرو با کیفیت سوار شوند.
از طرفی نه تنها وزیر صمت، بلکه پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم از کیفیت پایین خودروها انتقاد کرده است. این مقام مسئول معتقد است،کیفیت خودرو مطالبه مردم است که باید با همافزایی و هماهنگیهای لازم، توقع و انتظارات را به نحو مطلوبی پاسخ داد.
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، گفت: با توجه به رویکردهای جدیدی که اکنون در وزارت صمت و همینطور در واحدهای خودروسازی اتفاق افتاده و البته پیگیریهای سازمان ملی استاندارد، لازم است هماهنگی بین سازمان ملی استاندارد و خودروسازان انجام شود.
او بیان کرد: به نظر میآید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استانداردهای لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم ها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریمها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودروهای با کیفیت تری باشیم.
پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودروها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامهای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگیها صورت گیرد شاید یکی از برنامههای بازدید این باشد که بیشتر در جریان استانداردها باشیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استاندارد های ۸۵ گانه خودرو گفت: استانداردهای ۸۵ گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش میرود. در این برنامه یک تا ۲ برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام میشود.
بیشتر بخوانید
حالا که بحث از کیفیت پایین خودروهای داخلی مطرح شده، بحث آزادسازی واردات خودرو پررنگ شده است. خبرها حاکی از آزادسازی واردت خودرو آن هم از نوع چراغ خاموش است.
بعد از تاکید رزم حسینی بر مناسب نبودن کیفیت خودروهای داخلی، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بحث واردات خودرو پررنگ شد در حالی که در سال های قبل این موضوع جایگاهی در بودجه نداشت و اصولا هر سال میزان آن صفر بود.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جدیدترین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بخشی از درآمد دولت در باب حقوق ورودی خودروهای وارداتی و بالغ بر ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: اگر بخواهیم با دقت به این موضوع نگاه کنیم، این میزان تقریبا بالغ بر ۳ هزار دستگاه خودرو را پوشش خواهد داد. ۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی که اصلا عدد و رقم آنچنانی نخواهد بود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: فکر می کنم دولت صرفا ردیف بودجه ای درآمدی خود را در لایحه بودجه حفظ کرده تا بعدها بتواند در مورد آن تصمیم بگیرد و اگر این بودجه در آمدی محقق نشود آسیب آنچنانی به بخش هزینه ای دولت وارد نکند. اگر این موضوع تحقق پیدا کند، یعنی موضوع واردات رو به افزایش رود، درآمد آن را می تواند به درآمدهای غیر قابل شمول اضافه شود و در بخش های دیگر که کسری وجود دارد، استفاده شود.
دادفر بیان کرد:طرح واردات خودرو در کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که باید برای رای گیری به صحن بیاید. باید دید نمایندگان مجلس به درآمد حاصل از صادرات رای می دهند یا خیر.
بیشتر بخوانید
او گفت: اگر نمایندگان مجلس به این موضوع رای دهند، تمام مدارک و اسناد برای تایید باید به شورای عالی انقلاب ارسال شود و آنجا هم باید دید شورای نگهبان چه تصمیمی خواهد گرفت. اگر فرض کنیم آنجا هم تایید شد، از آن پس واردات از نظر قانونی انجام خواهد شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: نکته مورد توجه این است که بحث واردات صرفا نمی تواند روی کاغذ انجام شود. در اجرا حداقل زمان ممکن برای فعال شدن فعالان این حوزه منوط به گرفتن تاییدیههای قانونی از سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، پلیس راهور، رایزنی با طرف های خارجی جهت کسب منابع و مقرره قانونی است، که خود آن یک مقوله جداست و نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده دارد ، دستاورد این طرح را زودتر از نیمه سال ۱۴۰۰ نمی بینم.
دادفر ادامه داد:اینکه دولت و مسئولان متوجه شده اند جای واردات در خودروسازی خالی است، بسیار مهم و اساسی است.
از وزیر صمت گرفته تا رئیس شورای رقابت موافق آزادسازی واردات خودرو هستند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت خواستار آزادسازی واردات خودرو به منظور کاهش قیمت ها در بازار است.
این مقام مسئول معتقد است که باید بحث آزادسازی واردات مطرح شود اما به دلیل اینکه ارز کافی نداریم باید به صادرکنندگان این امتیاز را دهیم تا با افزایش صادرات و ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات کنند تا اینگونه از ارز کشور نیز استفاده نشود، اما خوب است که به واردات خودروهای ارزان قیمت رو بیاوریم چرا که این موضوع میتواند به این بازار کمک کنند.
در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای بند حقوق ورودی خودرو (واردات خودرو) در بخش درآمدها، رقم دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. تعیین درآمد دو هزار و ۴۰ میلیارد تومانی از واردات خودرو برای سال آینده در حالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شده است که در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور حقوق ورودی خودرو، " صفر تومان " در نظر گرفته شوده بود و این نشان می دهد که این واردات در سال جدید آزاد خواهد شد.
انتهای پیام/
اگه واردات آزاد بشه حتی رولزرویس، بوگاتی، میباخ و ... هم بلدن چی تولید کنن که با جیب ایرانیها جور دربیاد
مردم میرن سمت ماشین های بهتر و فشار از روی پراید برداشته میشه و قیمتش منطقی میشه!
اینا همش شوی تبلیغاتی پایان دوره هر رئیس جمهوری هس ک میگه کیفت ندارن خودروهای داخلی .
ولی دقیقا از او زمان پراید کیلو چند ۱۴ میلیونی شد ۱۰۰ میلیون .
کسی اون پولو داشته باشه اگه واردات باز بشه و بدون گمرک باشه چرا باید اونو بگیره؟
خودرو قطعات و لوازم یدکی می خواهد تعمیر کار باید به چند نوع خودرو مسلط باشد؟ کجا دنبال تعمیر کار بگردیم در طولانی مدت
وعدهای الکیه
شایدم به این بهونه میخان خودروواردکنن وبفروشن ولی نه ارزون فوقلعاده گرون
فک کردی وارد بشه ما میتونیم بخریم؟!
خودروحداقلی ۱۵۰۰۰دلاربادلار۲۵تومنی میشه ۳۷۵میلیون
باتعرفه نزدیک یک میلیارد آب میخوره کدوم رقابت
این آشغال های فرغون فقط خریدواسه قشرمتوسط بودکه اونم به لطف این دولت خریدش برای مردم آرزوشده
واردات فقط مال ازمابهترانه
مگراینکه واردات خودروکارکردآزادبشه برای هر یک نفرکه خودرولازم داره بدون تعرفه
ولسلام
این همه کالای خارجی وارد میشه حالا گیر به این خودرو دادند
واردات رو آزاد کنید با کالای خارجی رقابت کنید!
اگر هم که ماشینای داخلی با کیفیت بشن که من باز به شخصه از همون ماشینای داخلی میخرم و افتخار هم میکنم
ولی حیفففف
دلالی که خودرو وارد میکنه خودرویی که مثلا با قیمت 100 میلیون تومان میشه خرید رو به مردم 300 - 500 میلیون تومان میده.
شما بگو برنامه ت برای اینکه به تقاضای بازار جواب بدی و جلوی انحصار خودرو رو بگیری تا قیمت ها لحظه به لحظه بالاتر نره و من کارمند با چندرغاز حقوق بتونم یه ماشین بخرم چیه؟؟؟
الان حمایت از خودروساز مهم تره یا مردم؟؟؟
گیرم که ارز از کشور خارج بشه، گیرم که خودروازها ورشکست بشن، خوب بشن تاوانش رو من باید پس بدم؟؟؟ مردم باید ماشین گرون و بی کیفیت سوار شن تا خودروساز ورشکست نشه؟؟؟
اصلا قبول تو راست میگی، اما تا کی؟؟؟؟ چقدر زمان میخواید؟؟ تا کجا باید ماشین بی کیفیت رو چند برابر قیمت به مردم بفروشید؟؟
انگار ایران رو کره زمین نیست
وارداتم کنند دوبرابر ارزش واقعی میخوان تو بازار بفروشن چون میگن واردات محدوده درنهایت نون دونی یه عده خاص میشه. ما باید بازم خودروی داخلی رو دوبرابر قیمت فضایی کارخونه بخریم. حیف عمر...
1. قبلا وارد نمی کردید چی شد؟ باید انحصار شکنی با خصوصی سازی نه دولتی و....
2.خیانت به مردم به کام دولت
اگر استفاده میکنن خب بهتره بجای قطعه ماشین وارد بشه در هر صورت ارز خارج میشه.
اگر ارز خارج نمیشه پس رو چه حسابی نرخ فرغون باید هر 3 ماه یبار افزایش پیدا کنه؟؟؟؟
مگر دست های پشت پرده....
لطفا این ت مدلی تیتر نزنید, الان چند دهه است که انحصار خودرو دست این به اصطلاح خودروساز داخلی هست؟!!!! فقط به اسم تحریم چه بلاهایی که بر سر ملت نیاوردند!!!! آخه قیمت یه خودروی ساخت داخل باید انقدر گرون باشه؟!!! واقعا مردمی که نیاز دارن نمیتونن خودرو سوار شن.اگه راست میگن قصد حمایت از تولید ملی دارن چرا توی تمام این سالهای تحریم قطعات لازم رو بومی سازی نکردن تا به واردات قطعات یدکی و.... احتیاج نداشته باشن که مدام بر طبل تحریم تحریمیم میکوبند.مگر ما متخصص کم داریم؟!!! یا هوش پایینی دارند متخصصینمون...!!!!
بگذارن واردات خودروی با کیفیت مناسب و البته قیمت مناسب آزاد بشه, نه اینکه خودروهای میلیاردی وارد کنن که مردمم مجبور شن هر جور شده لگن های داخلی رو خریداری کنن.....
لطفا این مدلی تیتر نزنید, الان چند دهه است که انحصار خودرو دست این به اصطلاح خودروساز داخلی هست؟!!!! فقط به اسم تحریم چه بلاهایی که بر سر ملت نیاوردند!!!! آخه قیمت یه خودروی ساخت داخل باید انقدر گرون باشه؟!!! واقعا مردمی که نیاز دارن نمیتونن خودرو سوار شن.اگه راست میگن قصد حمایت از تولید ملی دارن چرا توی تمام این سالهای تحریم قطعات لازم رو بومی سازی نکردن تا به واردات قطعات یدکی و.... احتیاج نداشته باشن که مدام بر طبل تحریم تحریمیم میکوبند.مگر ما متخصص کم داریم؟!!! یا هوش پایینی دارند متخصصینمون...!!!!
بگذارن واردات خودروی با کیفیت مناسب و البته قیمت مناسب آزاد بشه, نه اینکه خودروهای میلیاردی وارد کنن که مردمم مجبور شن هر جور شده لگن های داخلی رو خریداری کنن.....
نه بزارين با پرايد ميريم
اسماهم اصلاح مكمن
تلاش تكمن
وانحصار باشه