سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصناف سیستان و بلوچستان برای فعالیت باید کد رهگیری دریافت کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تمامی مراکز تجمعی نظیر صنوف و فروشگاه‌های مجاز به فعالیت فقط در صورت دریافت کد رهگیری، قرار دادن آن در معرض دید عموم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌توانند فعال باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دکتر محمد هاشمی شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهارداشت: با توجه به نقش تجمعات انسانی در انتقال ویروس کرونا، تمامی مراکز تجمعی دولتی و غیردولتی ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

او ادامه داد: انتقال ویروس کرونا به طور مستقیم به رفتار‌های انسان‌ها بستگی دارد و ما وظیفه داریم تا در کنار آموزش‌هایی که به مردم می‌دهیم، شرایط محیطی را هم برای اتخاذ رفتار‌های سالم بهداشتی فراهم کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قطع چرخش ویروس در جامعه را مسوولیت اجتماعی و در عین حال یک وظیفه اداری و صنفی برای فعالان بخش دولتی و خصوصی برشمرد و گفت: تمامی متولیان مراکز تجمعی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند تا از همه ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از ازدحام جمعیت، رعایت فاصله ایمن میان مراجعه کنندگان و همچنین برقراری تهویه مناسب هوا استفاده و حسب نوع فعالیت، سایر شرایط بهداشتی مانند امکان شستشوی دست را نیز برای کارکنان و مراجعه کنندگان خود فراهم کنند.

او افزود: صاحبان فروشگاه‌ها، متولیان صنایع کوچک و بزرگ، مسوولان ادارت و سازمان‌ها و حتی مراکز ارائه خدمات بهداشت و درمان موظفند تا با ایجاد تغییرات لازم در ساختار فیزیکی و فرایند خدمت رسانی خود، اطلاعات خود را در سامانه ملی اصناف و صنایع به نشانی اینترنتی salamat.gov.ir ثبت و پس از دریافت رمزینه تصویری (QR. Code) آن را در معرض دید همه مراجعان، مشتریان و کارکنان نصب کنند.

هاشمی شهری ادامه داد: این حق مردم است تا بتوانند از روند رعایت دستورالعمل‌های پیشگیرانه در محل مراجعه و یا محل کار خود مطلع باشند و در صورتی که متوجه بروز تخلف و یا اهمال در رعایت این دستورالعمل‌ها شوند مراتب را به مسوولان امر اطلاع دهد.

اوبا اشاره به تجربه موفق استفاده از فن آوری‌های نو و امکانات شبکه تلفن همراه برای ردیابی و پیگیری موارد مثبت کرونا گفت: باید با تدوین قوانینی که قابلیت اجرا داشته باشد و با لحاظ واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود، دامنه کاربرد فن آوری‌ها نو را به مسائل بهداشت محیط هم تعمیم دهیم که الزام مراکز تجمعی به نصب رمزینه تصویری نخستین گام در تحقق این حق شهروندی است.

او  انجام فعالیت‌های نظارتی را یکی از سه محور اصلی طرح مراقبت خانه و محله محور پیشگیری از کرونا عنوان کرد و افزود: در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، علاوه‌بر فعالیت‌های مراقبتی و بیماریابی و فعالیت‌های حمایتی از بیماران و خانواده آنان، اصلاح شرایط محیطی برای اتخاذ رفتار‌های پیشگیرانه هم پیش‌بینی شده و نظارت بر نصب رمزینه تصویری نظارت بهداشتی یکی از محور‌های اصلی در این فعالیت‌های نظارتی است.

هاشمی ادامه داد: با نصب رمزینه تصویری (QR. Code) در هر یک از مراکز تجمعی، همه شهروندان و مراجعان می‌توانند به عنوان ناظر بهداشتی به کمک همکاران ما بیایند و با اسکن رمزینه تصویری موردنظر از روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان مور نظر مطلع شوند.

او اظهارداشت: بعد از ثبت رمزینه تصوری توسط هر یک از شهروندان، سامانه مربوطه چهار سوال در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آن واحد را از شهروند ارسال کننده کد مطرح می‌کند و کارشناسان و بازرسان بهداشتی با استفاده از اطلاعات ارسالی، پیگیری لازم را در مورد آن واحد انجام خواهند داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تشکر از صنوف، صنایع و ادارتی که در اجرای این طرح همکاری داشته‌اند گفت: تاکنون ۴۵ درصد از مراکز تجمعی در شهر زاهدان که به صورت مستقیم و حضوری خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند رمزینه تصویری خود را اخذ و بخش قبل توجهی از این مراکز این رمزینه را نصب هم کرده‌اند گفت: بررسی نصب QR Code در این اماکن با جدییت در دستور کار کارشناسان بهداشتی قراردارد و با اتمام مهلت اعلام شده به اصناف، صنایع و ادارارت، در صورت عدم فراهم کردن شرایط برای نظارت مردمی، برخورد قانونی لازم انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و یا در صورتی که نسبت به نحوه اجرای این دستورالعمل‌ها پیشنهاد، انتقاد و یا شکایتی داشته باشند به مراکز سلامت محیط کار در مراکز بهداشت شهرستان‌ها تابعه مراجعه و یا از طریق شماره تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.