سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رتبه بندی معلمان؛ طرحی روی کاغذ بدون پشتوانه مالی

اجرای رتبه بندی فرهنگیان طرحی مشکل گشاست که نبود راهبرد دقیق در روند اجرا و تخصیص اعتبار، آن را به یک معضل تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رتبه‌بندی معلمان طرحی پر طمطراق در بیان و مغفول در عمل که ۵-۶ سالی می‌شود از تصویب و الزام اجرایی آن می‌گذرد؛ طرحی که تغییرات سریالی داشت و از همان ابتدای کار بنا بود تا مرحله تکمیلی برای آن در نظر گرفته شود و همچنان این تکمیل و تصحیح طرح سال به سال مطرح و در کشاکش بروکراسی‌های اداری جا خوش می‌کند.

طرحی که به گفته اهالی آموزش و پرورش برای بهبود جایگاه معلمان و صلاحیت حرفه‌ای آنان و حتی در مواردی بهبود معیشت به عنوان اهداف ثانویه اجرا خواهد شد، اما موضوع به همین سادگی نیست هر از گاهی تغییر سبک و سیاق اجرای طرح فقط معلمان را گرفتار کرده است.

هر سال با تدبیر با رهاوردی جدید از مفاد قانونی برای رسیدن به قله رتبه بندی در رفع حس تبعیض حقوقی و صلاحیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگیان شنیده می‌شود، اما هر سال این طرح‌ها با، اما و اگر‌های بسیاری همراه بوده و در خاله از از ابهام اجرا شده و روند تکمیلی آن به سال بعد‌تر موکول می‌شود.

طرح‌های سریالی اجرای رتبه بندی فرهنگیان بدون پشتوانه

پس از اجرای پر سر و صدای رتبه بندی در سال ٩٨ و تلفیق آن با موضوع اعمال فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بنا شد تا قانون رتبه بندی با شکل و شمایلی جدید اجرا شود و آن طور که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رتبه بندی در سال ١۴٠٠ اجرا می‌شود همچنین علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش هم چندی پیش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرده بود که در لایحه بودجه ١۴٠٠، اعتبار برای اجرای این قانون لحاظ شده است و برای تبدیل شدن لایحه به طرح مراحل قانونی در حل طی شدن است.

یار محمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش هم برای بودجه در نظر گرفته شده اجرای این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش بیان کرد که پیشنهاد دادیم برای اجرا در سال اول پنج هزار میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان در نظر گرفته شود.

اما هنوز کلاف سردرگم رتبه بندی برقرار است و علی رغم اظهارات مسئولان مربوط در آموزش و پرورش آنچه در لایحه بودجه نشان می‌دهد گویی معلمان چندان هم نباید دلخوش به اجرای رتبه بندی باشند.

در ‎بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ صراحتا آمده است که «به منظور استمرار پرداخت‌های ناشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کار کنان دستگاه‌های اجرائی، رتبه بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران وبیمه‌های تکمیلی، تامین پاداش پایان خدمت وذخیره مرخصی شهداء وایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف نهصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق امتیاز، واگذاری سهام حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارائی‌های سرمایه‌ای وطرح‌های سرمایه گذاری متعلق به دولت وشرکت‌های دولتی وهمچنین واگذاری اموال ودارایئ‌های غیر منقول مازاد تامین نماید. واگذاری‌ها در چار چوب قوانین ومقررات به تائید هیات وزیران است.» و این یعنی اجرا منوط به تحقق اعتبارات منابع درآمدی مذکور در لایحه است.

بودجه ۱۴۰۰ کفاف اجرای به موقع رتبه بندی معلمان را می‌دهد؟

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی مجلس درباره چشم انداز اجرای رتبه بندی در سال آینده بیان کرد: در بودجه ۱۰۲ هزار میلیارد تومان، اعتباری مشترک برای رتبه بندی معلمان و افزایش حقوق همکاران گذاشته شده است که از این رقم حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان باید برای حقوق و مزایا بگذاریم و آموزش و پرورش باید حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای بخشی که در ردیف‌های ۱۴ گانه و در امور ۲۵ گانه تنظیم شده هزینه کند.

او ادامه داد: اگر قرار باشد ۹۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان و اعمال مدرک دوم فرهنگیان یا حداقل پاداش پایان خدمت کنار گذاشته شود، این موضوعات باید از تفکیک شوند.

با این وجود و با نگاهی گذرا به تبصره ۲ لایحه بودجه پیچیدگی تخصصی وفنی وجود دارد که شاید اگر بخواهیم همه این موارد را به درستی در زمان مقرر سال آینده انجام داده ودر زمان مقرر منابع درآمدی آن کسب شود و پس از واریز به حساب خزانه کشوردر قالب ردیف بودجه بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شود، به مراتب راحت‌تر از نوشتن بند و تبصره ۲ باشد.

حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت هم چندی قبل گفته بود که علیرغم مطرح بودن لایجه رتبه بندی در دولت و بحث‌های مطرح شده در مورد تخصیص بودجه به آن، فاصله معنا دار درصد رشد بودجه این دو بخش نشان می‌دهد که رتبه بندی هر چه باشد و هر گونه اجرا شود، نمی‌تواند در برقراری عدالت بیرونی در نظام پرداخت معلمان و کاهش تفاوت‌های غیرعادلانه دریافتی آنان تغییری ایجاد کند و آنچه که بر مبنای جداول اصلی بودجه آمده است، برای اجرای «رتبه بندی» و «اعمال مدرک تحصیلی معلمان» در لایحه بودجه پیش بینی خاصی دیده نمی‌شود.


بیشتر بخوانید


ردیف بودجه اجرای رتبه بندی نیازمند شفافیت

‎کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در مورد روند صحیح اجرای رتبه بندی معتقدند که با  فرض قطعی شدن اجرای صحیح رتبه بندی براساس دستور العمل‌ها وضوابط در هم تنیده مثل فوق العاده‌های قانون مدیریت کشور (کارشناسی ارشد، خبره وعالی) می‌توان طی یک برنامه بسیار ساده تحت عنوان «رتبه بندی فرهنگیان» ذیل ردیف ۱۲۷۵۰۳ وزارت آموزش وپرورش –ادارت کل آموزش وپرورش استان‌ها منظور کرد تا با خیال راحت در مجلس تصویب و از ابتدای سال بااطمینان نسبت به برنامه ریزی مراحل اجرائی آن اقدام شود ونگرانی از انجام یا تاخیر نیز از بین برود.

حال تا سال ۱۴۰۰ آغاز شود، تمام فرایند‌های قانونی تبصره ۲ به سرانجام برسد و درآمد‌های حاصل کسب شود سپس تمام دستگاه‌هایی که در بند (و) به آن‌ها بابت فعالیت‌های مختلف طرح موضوع شده وسهمی داده شده است بتوانند به سلامت سهم حدود ۱۰ هزار میلیاردی را از ۹۰۰ هزار میلیارد جذب کنند جای نگرانی دارد پس این کارشناسان توصیه می‌کنند که  با توجه ذات وجودی ایجاد ردیف، برنامه، فعالیت در قوانین بودجه سالیانه، شفاف سازی، جامعیت وکلیت دقیق بدون بحث وجدل دستگاه‌های اجرائی  نیاز است تا به راحتی قابل پیگیری ومحاسبه بوده واجرا شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
باران
۱۵:۲۸ ۰۲ مهر ۱۴۰۰
پس ما تحصیل کرده های بیکار چی؟

که حاصل آموزش و پرورش دوران دهه شصت هستیم ک منتظر بودیم ک پشت میز نشین باشیم و فقط محل درامد مون هم نفت باشه
محمد
۲۰:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه دولت محترم فقط فرهنگیان رو سرکار گذاشته.یک بارنوبختمیگن ۸هزارمیلیارد باز معاون وزیرمیگه ۵۲۰۰.احتمالا حکایت همون مشت برف هستش تابه سرباز برسه چیزی نمیمونه
ناشناس
۱۴:۲۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
وقتی سیستم آموزشی کشور ضعیف است چه توقعی باید داشت...
بی اهمیت ترین وزارت در دولت آموزش و پرورش است
وزارت علوم و دانشگاه ها هم شده مثل دوران دبیرستان قدیم...بار علمی دانشگاه ها اومده پایین و فقط مدرک گرایی شده
بجز چند دانشگاه خاص
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اقا فوق العاده ویژه اتون تو همین دوران بیکاری اجرا شد که
چرا اینقدر قدر نشناسید
سه ماه تعطیلی حقوق میگیرن عیدا تعطیل به بهانه های مختلف تعطیل هستین
خودتون رو به جای پلیس و پرستاران و اتش نشانی بگذارید با اون شیفتای زیاد ، شب کاری ، تعطیلی هم ندارن حقوقشون مث شماست فوقالعاده ویژه هم ندارند
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بنظرم شما هیچ اطلاعی از وضعیت پلیس و پرستاران و آتش نشانان ندارید.
مثلا یک نمونه کوچیک میگم. آتش نشانان زحمت کش و فداکار 24/48 هستن یعنی 24ساعت کار 2روز استراحت! حقوق و مزایا بخوبی دارند و شغل دومی هم دارند.اصلا نمیخواهم مقایسه کنم صرفا جهت اطلاع شما. اگر به آموزش و پرورش رسیدگی شود بسیاری از مسائل کشور مثل جرم و جنایت و دزدی (مربوط به پلیس) کم می شود. دوم مسائل پزشکی که اگر آموزش داده شود بجای درمان به پیشگیری فکر میکنیم. سوم اگر آموزش داده شود مسائل ایمنی و... می رسیم. پس با نگاه بلند مدت و عاقلانه باید کار کرد. نه با لج و لجبازی و بی فکری عمل کرد. بنظرم این حرفا همش از روی ... می باشد
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
نه دارم اطلاع، چون تو خونواده امون از هر چهار گروه رو داریم خوب اطلاع دارم هم از حقوق هم از سایر چیزا . من نه یلدا دارم نه عید نه هیچی چون شوهرم پرستاره بابام پلیسه یه سر شیفت ، معلم هم داریم که متاسفانه تو کرونا یه سر اینور و اونورن رعایت نمیکنن تعطیلین بشینین تو خونه . اضافه بر اضافه کاری دارن شیفت میدن مفت کار میکنن . شما نمیتونی منکر این شی که بیشتر از اینا کار میکنین چون مشخصه تعطیلاتتون سه ماه تعطیلی هم برین سر کار تاحلال شه حقوقتون
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بله باید به اموزش رسیدگی شود باید برا جذب معلم بسیار سخت گیری بشه من خودم دانش اموز زرنگ بودم متاسفانه بسیاری از معلمان بار علمی نداشتن از رو میخوندن واقعا متاسفم پول میگیرن از دل وجون مایه بزارین لطفا
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
بقول مولانا هر کسی از ظن خود شد یار من...
قصد مقایسه ندارم.ولی
جایگاه معلم در تمام دنیا قابل ستایش و تک می باشد.
و جوامعی که پیشرفت کردند جایگاه و مقام معلم برتر و کمال بوده است چون بحث آموزش و پرورش فرزندان است نه بحث مالی!
برای انان بحث مالی حل شده است و تمرکز برچیزهای دیگه می باشد
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
انشاالله مدرسه باز میشه میریم مدرسه قطعا کیفیت کار حضوری در کلاس با دانش آموزان خیلی بالاتر و بهتر است انصافا کار باگوشی خیلی سخت است والله مشکل بینایی وعصبی پیدا کرده ایم .
محمد باقر شیبانی
۱۳:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
طرح رتبه بندی معلمان قریب 9 سال است که کامل اجرا نشده است.این طرح تاکنون در دولت تصویب نشده و به مجلس ارائه نشده است.واقعا از مطالبه گری خسته شده ایم .وقتی گوش دولتمردان و برنامه نویسان بدهکار نیست،نقد و اعتراض هیچ سودی ندارد.وقتی خود دولتمردان اذعان دارند که آموزش و پرورش در اولویت نبوده است،معلم چه باید بکند؟واقعا به سخره گرفتن معلمان عزیز هم حدی دارد.روزی که نفت 160دلاری فروخته می شد ،بودجهء آموزش و پرورش تغییری نکرد و زندگی معلم ارتقائی نیافت.الآن هم کما فی السابق.حتی افزایش حقوق سالانه هم بر اساس تورم انجام نگرفته است.حتی اگر افزایش حقوق بر اساس افت ارزش پول ملی هم انجام می شد باز حال و روزمان بهتر از امروز بود.با این تصمیمها حقیقتا چه چیز بر سر نیروی انسانی کارآمد آمده است؟بگذریم سی سال خدمت و مستاجر و بدون یک ریال پس انداز ،سر انجام شغل شریف معلمی است. ما بقی بماند برای :"یوم تبلی السرائر".در پیشگاه حضرت حق.تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
م
۱۲:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خدا نگذره این نوبخت و دولت و هیات دولت.. همش با وعده های دروغ معلمان را بازیچه خود کردند.. وعده های چندین ساله برای اجرای کامل و بحق معلمان
حمید
۱۱:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
وزارت آموزش و پرورش - مجلس - دولت - حقوق بشر شما را به خدا و 1400 پیغمبر معلم را بیش از این خوار و ذلیل نکنید .
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
تعداد خیلی کمی رتبه ۱ میارن
واقعا سطح سواد معلما خیلی پایینه معلم پسرم اصلا اموزش دادن بلد نیست چند فیلم و متن از اینترنت برمیداره برا بچه ها میذاره خودش نمیتونه توضیح بده خب خودمون بلدیم دانلود کنبم دیکه معلم میخوان چیکار؟؟؟؟؟ همه درس و تکالیف بچه ها رو دوش مادره
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
بنظرم شما یک فرزند خود را نمیتوانید کنترل و درس دهید! حالا معلم بیچاره با 40تا دانش آموز و سرشاز ار دغدغه های فکری و مالی و روحی واقعا پیغمبروار دارن معجزه میکنند و تدریس میکنند با این شرایزی که نه زیرساخت آموزشی مناسب داریم نه سخت افزار فقط با گذشت و فداکاری و از جان گذاشتن و دست خالی در این شرایط آموزش می دهند..چشم ها را باید شست ...
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
در جواب ناشناس ۱۲:٢۵
من خودم دارم به بچم درس میدم اصلا از فیلم های معلمش استفاده نمیکنم خدارو هم درنظر بگیرید فقط فکر پول هستین این حرف من نیست اکثر خونواده ها همینو میگن
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
اگر بفکر پول بودن هیچ وقت معلم نمی شدند...
معلمی عشق و صبر می خواهد...
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
الان همه مردم دوباره پیام میدن که چه خبره که هرروز فرهنگیان و فرهنگیان و فرهنکیان اطلاع ندارند که همه این اخبار فقط در حد حرف مونده وهیچ خبری نیست.
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
واقعا ... شما و خدای خودتان ... بخدا بی انصافید با این همه افزایش حقوق در این دوسال ... و اینم از وضعیت آموزشی ما و میزان بیکاری معم ها و حقوق سایر ادارات دولتی ... با یک سابقه و یک مدرک تحصیلی ببینید امروز حقوق معلما نسبت به سایر ادارات کاملا دولتی چقدر بیشتر شده .... بخدا که ...