سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تامین بودجه مسیر ریلی بیرجند به مشهد

توسعه خطوط راه آهن شرق کشور در بلند مدت و در قالب پروژه‌های کوچک‌تر همچون اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور برنامه ریزی شده است در همین جهت خبر‌هایی از تامین بودجه برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی راه آهن شرق در خراسان رضوی به گوش می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، منطقه ریلی شرق در مجموع ۹۵۰ کیلومتر خط آهن شامل ۷۷۶ کیلومتر خط اصلی و ده‌ها کیلومتر خطوط انشعابی و فرعی برای مصارف صنعتی و تجاری دارد و این راه آهن در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد گسترده شده است.

راه آهن شرق با ۳۹ ایستگاه باری و مسافری از ایستگاه کاشمر در جنوب مشهد آغاز و به ایستگاه جندق در استان یزد ختم می‌شود که در طول مسیر خود معادن، صنایع و کارخانجات مختلف و شهرستان‌های بزرگ و کوچکی همچون تربت‌حیدریه، فیض آباد، گناباد، فردوس، بشرویه، طبس، خواف، رشتخوار، چمن آباد و سلامی را به هم متصل می‌کند.

هفته گذشته راه آهن خواف - هرات به صورت رسمی به بهره برداری رسید و به نوعی در این منطقه ریلی از تربت‌حیدریه تا ایستگاه مرزی شمتیغ توسعه یافت.

بیشتر بخوانید

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه خطوط ریلی در شرق کشور گفت: کریدور ریلی شرق کشور با دو طرح دارای ردیف بودجه در مجموع ۹۰۰ کیلومتر طول دارد.

او افزود: بخش نخست این طرح عظیم شامل راه آهن چابهار - زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر است و هم اکنون ۴۵ کیلومتر از عملیات ریل گذاری آن انجام شده و بقیه نیز در حال ساخت است.

راه آهن بیرجد - یونسی نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: طرح دوم به طول ۲۷۰ کیلومتر شامل خط آهن زاهدان - زابل - بیرجند - قاین - گناباد و اتصال به راه آهن بافق - مشهد در ایستگاه یونسی واقع در خراسان رضوی است و احداث آن نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

خطیبی بیان کرد: هم اکنون از بخش شمالی این طرح از ایستگاه یونسی عملیات ساخت خط تا گناباد به طول ۵۰ کیلومتر آغاز شده که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی داشته است.

او تصریح کرد: در محدوده بیرجند نیز ۲۵ کیلومتر عملیات زیرسازی به سوی قاین تعریف شده که اجرای آن سال گذشته آغاز شد و اکنون کارگاه‌های شرکت پیمانکار مشغول فعالیت می‌باشند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: صندوق توسعه ملی بودجه‌ای برای ساخت راه آهن بیرجند - یونسی با مشارکت بخش خصوصی تصویب کرده است البته از طرفی به دنبال جذب برخی اعتبارات از بودجه عمومی برای این طرح هستیم.

۲۸ هزار میلیارد ریال بودجه از صندوق توسعه ملی

محمد صفایی دلویی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احداث خط آهن بیرجند - یونسی با مصوبه صندوق توسعه ملی ۲۸ هزار میلیارد ریال بودجه گرفته است.

او افزود: این مقدار بودجه مصوب شده تا تبدیل به تخصیص اعتبار فرآیند‌هایی دارد، اما آنچه مهم است مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی برای این پروژه است.

مهناز علایی عضو شورای شهر گناباد نیز در باره تاثیر این پروژه گفت: بهره برداری از این خط ریلی در گناباد در زمینه جابه‌جایی مسافر و بار بر زندگی مردم تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

پروژه ملی راه آهن موجب رونق اقتصاد گناباد

او افزود: با توجه به وجود برخی صنایع و معادن و یک پایانه بارگیری پسته در گناباد و دوری این معادن و واحد‌های صنعتی از کارخانجات فرآوری، احداث این خط ریلی موجب توسعه و رونق فعالیت معادن و صرفه اقتصادی بیشتر برای این صنعت در شهرستان می‌شود.

 عضو شورای شهر گناباد به رفت و آمد بسیار مسافران بین بیرجند و گناباد اشاره کرد و ادامه داد: سفر‌های ریلی در مقایسه با رفت و آمد‌های جاده‌ای آسان‌تر است لذا هم از نظر جابه‌جایی مسافر و هم از نظر بار شایسته است در جانمایی ایستگاه‌های راه آهن در حوالی منطقه خزری خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام// م.ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.