سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

پدرخوانده اصلاحات کیست؟/ کی بود کی بود، من نبودمِ اصلاح‌طلبان

حکایت اختلاف در اصلاح‌طلبان مربوط به امروز و دیروز نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حکایت اختلافشان اگر چه مربوط به امروز و دیروز نیست؛ اما نزدیکی به انتخابات سال آینده و برخی اظهارات باعث شده که آتش اختلاف‌شان بالا بگیرد؛ آن هم اختلاف بر سر پدرخواندگی.

ما پدرسالار نیستیم، برچسب نزنید

چندی پیش بود که فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه‌ای گفت: اینکه کارگزاران نقش پدرسالارانه را در جریان اصلاحات بازی می کند درست نیست؛ جریانی که پدرسالار است حزب اتحاد ملت است که نزدیک‌ترین جریان به سید محمد خاتمی است.

موضوعی که البته آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم اینگونه به آن واکنش نشان داد: تصمیمات اصلاح طلبان حداقل بعد از انتخابات ۹۲وجه جمعی و ائتلافی به خود گرفته است، همه احزاب و گروه ها و شخصیت ها دیدگاه های خود را مطرح می کنند و تصمیمات به صورت جمعی گرفته می شود؛ نه آقای خاتمی و نه هیچ تشکل دیگری خود را پدر سالار اصلاح طلبان نمی دانند.

حسین نقاشی دیگر عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به این صحبت با تاکید بر اینکه برخی از احزاب بدنه تشکیلاتی و برتری گفتمانی دارند گفت:  این دو عامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود تاثیرگذاری یک حزب در سطح جامعه و پایگاه رای آنها بالا برود و متاسفانه گروه‌هایی که امکان رقابت با چنین مجموعه‌هایی را نداشته و احساس می‌کنند سطح تاثیرگذاری برخی احزاب‌ بیشتر از آن‌ها شده دنبال برچسب زنی هستند؛ بنابراین من این موضوع را بیشتر یک نوع برچسب زنی می‌دانم تا یک حقیقت.

بلاخره چه کسی پدرخوانده است؟

حالا اما شاید این سوال ایجاد شود که واقعا چه کسی پدرخوانده اصلاح‌طلبان است؟ حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا هم در این باره گفته بود: معتقدم که سنگ بنای اصلاحات توسط کارگزاران بنا شد و کسانی که بحث سازندگی را در کشور راه انداختند عملا فضا را برای اصلاحات و بر سر کار آمدن رئیس دولت اصلاحات فراهم کردند؛ اصلاحات فرزند خوانده کارگزاران است و معتقدم دولت در سایه‌ای که دارد دولت روحانی را هدایت می‌کند همان حزب کارگزاران سازندگی است.

با این حال اما غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفته است که ما از پدرخواندگی استعفا داده‌ایم، اما گویا این فرزندخوانده‌ها هستند که این استعفا را نمی‌پذیرند. من خودم را ممکن است پدر بدانم ولی پدرخوانده نمی‌دانم، اما به هر حال پدرخوانده هم بد نیست، اینها که مساله کشور و شهروندان نیست.

محمد زارع فومنی فعال اصلاح طلب هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان آب پاکی را روی دست هر دو حزب ریخته و گفته است: اینکه در نهایت چه کسی نقش پدرخوانده جریان اصلاحات را بازی می‌کند چندان مهم نیست، زیرا عملکرد حزب اتحاد ملت و کارگزاران شبیه به هم است و تفاوتی با هم ندارند، زیرا هر دوی این احزاب با سیاست‌های کلی نظام زاویه دارند؛ این‌ها افرادی هستند که با نظام زاویه داشته و همواره سیاست‌های کلی نظام را زیر سوال می‌برند و افرادی هستند که خیلی پایبند به اصول انقلاب نیستند.

اما اصل داستان چیست؟

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که اختلافات جریان اصلاحات بر سر چیست بیان کرد: اختلافات بنیادی این‌ها در اصل اختلافات حزب کارگزاران یعنی طرفداران آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با جریان دوم خرداد یعنی اصلاح طلبانِ حامی سید محمد خاتمی است، تا جایی که حتی بخشی از حامیان جریان اصلاحات از آقای هاشمی عبور کردند و حتی او را عالی جناب خاکستری پوش می‌خواندند و این‌ها همه نشان دهنده این است که این دو جریان در درون اصلاح طلبان اگر چه در برخی موارد برای منافع جناحی با هم متحد شدند، اما در ریشه و بنیان با هم کاملا متفاوتند.

او در ادامه گفت: اختلافات به نحوی است  که یک گروه به دنبال تفکرات لیبرالی و تکنوکراتی است و یکی به دنبال این است که با خط امام پیوند بخورد و بگوید که ما مخالف این روش‌های رِفُرمیسم در اصول انقلاب هستیم؛ زیرا معتقدیم که اصول انقلاب ثابت است و در مشی و شیوه اجرایی  اصلاحات (یا رِفُرمیسم) امکان دارد.

موضوعی که مصداق آن صحبت‌های چندی پیش دبیرکل حزب کارگزاران مبنی بر اینکه سیاست جای رودربایستی نیست، بود و او خواست که رئیس دولت اصلاحات نیز از رهبری جبهه اصلاحات کنار برود و شخص دیگری جایگزین او شود. او در بخشی از همان گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که «آیا منظور شما از بقیه بزرگان آقای خاتمی است»، گفت: «حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر اینکه نمی‌توانند به هیچ‌کسی نه بگویند، نباید تعارف داشته باشیم.» اظهارات کرباسچی مبنی بر لزوم گذار از خاتمی البته تازگی ندارد. دبیرکل کارگزاران سازندگی سال گذشته نیز در اظهاراتی، تردید‌هایی را نسبت به رهبری تشکیلاتی و جایگاه معنوی سید محمد خاتمی ایجاد کرده بود؛ اظهاراتی که باعث شد برخی مانند صادق زیباکلام کنشگر اصلاح‌طلب صراحتا اعلام کنند که کارگزاران از جبهه اصلاحات خروج کرده است.

جلال جلالی‌زاده عضو حزب اتحاد ملت و نماینده مجلس ششم در گفت‌وگویی با دفاع از لیدری خاتمی در جبهه اصلاحات، گفت: «بدون شک اصلاحات بدون رئیس‌جمهورش، هویتی ندارد و با آقای خاتمی است که این جنبش معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ بنابراین اظهاراتی که بیان می‌شود درباره کنار گذاشتن ایشان، غیر‌قابل قبول است، زیرا این افراد نیز هویت خود را از اصلاح طلبی گرفته‌اند، اما مطالبی را بیان می‌کنند که مورد قبول اکثریت جریان اطلاح طلب نیست.»

محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران روز گذشته دوشنبه در یادداشتی با عنوان «عبور از خاتمی یا دعوت از خاتمی» به نقد اندیشه رقبا که اصلاح‌طلبی را منحصر به خاتمی می‌دانند نوشت: «کارگزاران سازندگی ایران به شهادت تاریخ، اولین تشکیلاتی بود که به آقای سیدمحمد خاتمی پیشنهاد بازگشت به سیاست [پس از استعفا از وزارت و برای نامزدی در مجلس پنجم] را داد تا بر یأس و ناامیدی اجتماعی در جناح چپ غلبه کند و باز به شهادت تاریخ [که بخشی از آن در خاطرات آقای هاشمی از سال‌های ۷۵ و ۷۶ و نیز روایت‌های آقای خاتمی از آن دوران آمده است] بدون حمایت کارگزاران امکان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوم خرداد حداقل در سپهر سیاسی کشور وجود نداشت.»

قوچانی در بخش دیگری از این یاددشت با انتقاد از مشی نژادپرستانه رقبای کارگزاران سازندگی که اصلاح‌طلبی را امری ذاتی و جوهری می‌دانند، نوشت: «اگر به آرشیو روزنامه‌های سال ۱۳۷۶ رجوع کنید، نام بوروکرات‌هایی مانند محمدرضا عارف را به راحتی می‌توانید در گمانه‌زنی روزنامه‌نگاران از کابینه‌های آقایان خاتمی و ناطق‌نوری ببینید؛ اما همان زمان رجالی سیاسی مانند حسن روحانی و حسن حبیبی با وجود فاصله داشتن از جناح چپ با خودداری از نامزدی و عدم حمایت از رقیب سید محمد خاتمی نقش محوری در پیروزی اصلاحات داشتند و در مبانی تئوریک اصلاحات [در توسعه، دیپلماسی، دموکراسی و…] به اصلاح طلبان نزدیک‌تر بودند تا اصول‌رایان. اصلاح طلبی ربطی به ژنتیک ندارد. اصلاح طلبی انتخابی استراتژیک در سیاست‌ها، اندیشه‌ها و کارکردهاست.»
 
 اخیرا هم مصطفی تاجزاده در توئیتی در واکنش به اظهارات غلامحسین کرباسچی، نوشت: «حق آقای کرباسچی است که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم شرکت کند، حتی به تبلیغ آقای لاریجانی! اما به اسم کارگزاران و نه به اسم اصلاح‌طلبان.» این اظهارات با واکنش روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران مواجه شد. این روزنامه نوشت: «تاجزاده این سخنان کرباسچی را به معنای حمایت او از علی لاریجانی تلقی کرد، بی‌آنکه بگوید چه کسی او را در مقامی قرار داده که برای اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد.».

در پایان اما شاید اینکه چه کسی پدر خوانده واقعی این جریان است مهم نباشد. بنا بر گفته صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان  جریان اصلاحات به آسیب شناسی جدی نیاز دارد. اصلاحات باید خود را از یکسری پدرخوانده‌ها رها کند. تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند نمی‌توان خیلی دل بست و خوش بین بود. همین وضع را ما در بین اصولگرایان هم می‌بینیم که پدرخوانده‌ها باعث ریزش آن‌ها شدند. عدم موفقیت مجامع موجودی که امروز در جریان اصلاح طلبی هست، به دلیل وجود و نقش همین افراد است.

فاطمه تورانلو 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
آیا فقط احزاب انرژی مملکت هدر میدن عامه مردم همه چیز از سر سفره هاشان میبینن
منصور
۰۷:۰۲ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
همتون سر ته یه کرباسید
منصور
۰۷:۰۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
لازم به بر چسب نیست
ناشناس
۰۴:۲۰ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
واقعا"ملت ایران دچار یک دو گانگی آشکار شدها ند :از یک طرف قاسم سلیمانی هاکه جز :جهاد وشهادت وایثار از رفتارشان نمی بارد واز طرف دیگر افرادی که لقب رجال رابه خود بسته اند واز بس درو غ می گویند هر سال چهره شان تغییر می کند
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
نفوذی های دشمن،دوست دارند جلو تغییرات را بگیرند تا:جامعه به حد انفجاربرسد از تغییر قانون تا تغییر بررسی صلاحیت تا تغییر نحوه انتخابات همه بدنبال منفجر کردن جامعه هستند نه :تغییر واصلاح ،دشمن بخصوص اسراییل نیز می گویند:با همین فرمان حرکت کنید تا به دره سقوط برسید مثل سال88!!!!!!
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاحات ، هرگز
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
ظاهرا":بازار جناح بازی از رونق وروغن افتاده!!!!ودلال های سیاسی دارند به سمت تولید حزب حرکت می کنندآنهم حزب دور همی حزبی که مثل حزب مستر کروبی (رقیب بی بدیل آرآی باطله فتنه)کلا"20 عضو داشت!!!!
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاح قانون انتخابات از نان شب برای مجلس واجب تر است
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
نیاز انسان فقط شکم و...نیست که فقط مردم را متوجه اقتصاد خراب می کنید !!!!!اصلاح قانون انتخابات برای ملت بهتر است تا اصلاح نژاد مرغ مادر و...در مجلس
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
مجلس باید اراده لازم برای تغییر قانون انتخابات را در خود ایجاد کندتا عناصر نفوذی با مر قانون فتنه گران را کاندید نکنندوفتنه جدیدشکل نگیرد!!
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
فتنه گران وعناصر نفوذی اسراییل در حال فرار به جلو هستند تا قانون انتخابات اصلاح واجرایی نشود تا آنهابتوانندن:فتنه 88 را باز تولید ودوباره دل رهبری را بدرد آورند !!!!!!!!!!
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
این اسراییل است که در شیپور جناح بازی می دمد!مملکت قانون اساسی دارد وقانون اساسی می گویید :احزاب،احزاب آیا در افریقا هم با جناح بازی مملکت داری می کنند افغانستان هم حزب داردترکیه لبنان و.....
منصور
۲۱:۵۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
به نظر من // موقعیی که یه گروه یا یه جریان فکری // قدرت مقابله با یه انقلاب یا جریان فکری قوی تر از خودش را نداره // و حتی از طریق مبارزه فیزیکی هم نمیتونه حریف بشه // یه گروهی را بعنوان اصلاحطلب درست میکنن تا یواس یواش پایه های اون گروه اصلی را ضعیف کنن و بتونن اون گروه فکری قوی را به حاشیه ببرن
یا نابود کنن//از طریق اصلاح طلبی وارد میشه// کلا اصلاحطلب ریشه در نفاق داره
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
من که به نوبه خودم کسی را انتخاب میکنم که از زیر بار مسئولیت
گریزان باشد وبه ناچار مسئولیتی را قبول کند این حزبها همه به نوعی سهم خواهی است چه راحت مسئولیت میخواهند بگیرند که وا مصیبتها این دنیا فانی است حق الناس این جمعیت را چگونه میخواهند جواب بدهند آنکه علی(ع)بود حق ولایت داشت از ترس خدا شبها سر به درون چاه و گریان بود از حق الناس اینها که دیگر جای خود دارند
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
ای خداااااااااااااااا
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
ای خداااااااااااااااا
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاکاری به جناح ندارم من فقط انقلابی انتخاب میکنم کسی انقلاب هست بسیجی وسپاهی هم هست سپاه وبسیج درتمام مشکلات اعم ازسیل وزلزله براکمک رسانی صف اول بودنندحالا جناح های دیگر......................................
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
له شدیم با ابنها.
سیدوفارضائی
۱۴:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
باسلام: ایکاش دیگران هم اخلاص آقای خاتمی راداشتند.
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
ببخشید اخلاص کی؟ کمتر حرف بزن اما با فکر
سیدوفارضائی
۱۴:۱۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سلام: بابیانات امروزرهبرمعظم انقلاب، دست ازاین حزب وگروه بازی بردارید، همه یکپارچه به فکر معیشت مردم باشید.
شهروند
۱۳:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
بهتره نمایندگان مجلس ،پست ریاست جمهوری راازقانون اساسی حذف و مجددا نخست وزیری را احیا کنند که ازبسیاری هزینه ها و مشکلات و اتلاف وقت مردم جلوگیری شود.
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اوصولگرا دو لبه قیچی هستند برای بریدن گلوی ملت
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
برید ببینید این همه بدبختی مصوبش کیه .این همه سرمایه داری از کجا اومده این همه اختلاف طبقاتی را وه کسی مقصرش بوده. چرا محاکمه نمیشن کسانی که این بلا را سر این مملکت اوردند
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
مصوب و بانی و باعثش سید محمد خاتمی اصلاح طلبه .... متاسفانه ....
پاییزی
۱۲:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاح طلب و اصول گرا دو باند سیاست ، قرار بود برای پیشرفت باشن ، اما ثروت و مقام و میز این حرفها حالیش نیست.
در جامعه ای که حکومت رهبر دارد ، آنهم رهبری خبره چه نیاز به این بازی هاست.
اینها که هر کدام کار خودشان را میکنند و تبعاتش را هم مردم پس میدهند ،
یه سری آقا زاده هم این وسطا دنبال سهم پدریشان هستن ،
ما اینجا هیچ کسی را نمیشناسیم ، جز کسی که به مردم خدمت کند ، مثال ، حاج قاسم سلیمانی .وسلام.
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
رفسنجانی بود بعد سپردن به خاتمی، اینها پول حزب و تبلیغ... از کجا می آورند؟ اینها به فکر مردم نیستن فقط حزب و منافع و جیب خودشان نه بیشتر نه کمتر؟ چه کار مفید برا مملکت کردن؟ فقط خراب کاری، سیاسی بازی، سرگرم کردن مردم و چپاول مملکت، وگرنه 40 سال هنوز منطقه محروم داریم چرا؟ بیکار چرا داریم؟ با این همه ثروت، غیر از آینه که دزد داریم
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
سید محمد خاتمی پدر اصلاحات است و پدر خوانده ای در اصلاحات نداریم.
بیسواد
۱۴:۱۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
بفرمایید یکی از پدر سوخته ها که به مردم خیانت کرد
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خدایا خائنان این مملکت را خوار رسوا بکن.آمین
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
لعنت خدا بر کسانی که تجلل و تجدد را در مسئولین انتشار دادن و موجب رواج رانت خواری و ثروت اندوزی و خیانت به ایران در مسئولین شدند
مسعود
۱۰:۱۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
فرقی بین اصلاح طلب و اصولگرا در اداره کشور وجود نداره چرا که ارجح بودن منافع حزبی وجناحی نسبت به منافع ملی هست چنانچه همین حالا هم می بینیم مجلس ودولت به جان هم افتاده اند ،وسط ازین کشمکش ما مردم له می شویم همگی هم ادعای انقلابی بودن میکنند.
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
فقط دکتر احمدی نژاد و لاغیر
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خانم فائزه هاشمی عکسها وفیلمهای شماهنوزموجودمیباشد چگونه درجمع بهاییان صحبت میکنید علیه نظام
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
مملکت کی از دست هاشمی ها راحت میشه
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
نه اصولگرا میخاییم
نه اصلاح طلب
فقط انقلابی پیروی رهبر
تمام
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
نه اصولگرا میخاییم
نه اصلاح طلب
فقط انقلابی پیروی رهبر
تمام
علی۳۱۳
۱۰:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
همه یه از جنس هم هستین ،،
اصلاح طلب و اصولگرا
فقط به دنبال پست و مقام و ثروت و منافع حزبی
ایران شده دستمایه رقابت
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
باندهای وابسته بخارج، سلطنت طلب ها ، کمونیستها، بهاییان، وامثالهم هرکدام گروهی تشکیل داده وبرای بزانو در آورد،ن این نظام مقدس با هم متحد شده اند وبعضی خوش باوران نیز به آنها گرویده اند بدون آنکه از اینان سوال کنند چه چیز را می‌خواهند اصلاح کنند آیا شهامت گفتنش را عقل تشخیصش را وتوان انجامش را دارند فقط حرف می‌زنند که جیره شان را بگیرند
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
واقعا اینا روی چه اصولی هستن؟
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
40 سال انقلاب 32 سالش دولت دست این جماعت ضد انقلاب بوده چه دوران نخست وزیری چه رئیس جمهوری
الان هم وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور اینه
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اينا اومدن فقط جيبشون رو اصلاح كنندومردم رو فريب بدن
كاررو امثال شهيد باكره ها،همت ها ،سليماني ها وديگر شهداي عزيز براي مردم انجام دادند.
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اگر بین بایدن و ترامپ و ریگان وو فرق میکنن این افراد هم فرق میکنن تا قانون به تفسیر هر کس که دوست داره تفسیر بشه حاشیه امن برای نزدیکان هر مسولی باشه همین اش و همین کاسه
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
من کاری به جناح چپ وراست ندارم فقط میگم انقلابی همین درانتخابات
سلام
۰۹:۱۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خدایا ما را از شر اینها نجات بده . انشاالله خرداد ۱۴۰۰ ملت بصیر ایران برای همیشه اینها را به خانه هایشان خواهندفرستاد.
sina
۰۸:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
پدرخوانده ی اصلاحات معروف به مرد خاکستری "موسوی خوئینی ها" هست که خط فکر کلی اصلاحات رو تعیین میکنه.
ضمنا طبق اعتراف یکی از چهره های اصلاح طلب (فکر کنم تاجزاده بود) اصلاحطلبها موقعی که از خاتمی بعنوان کاندیدا استفاده کردن اصلا فکر پیروزی رو نداشتن و صرفا میخواستن ببین چقدر رای بین مردم دارن، منتها قضایای هاشمی و ناطق نوری باعث رای آوردن خاتمی شد. در واقع میشه گفت خاتمی که کاره ای در بین اصلاح طلبها نبود یکباره شد رئیس جمهور!
بنابراین اونقدری که باید در بین این جماعت طرفداری نداره و اگر هم کسی ازش حرفی میزنه صرفا ظاهرسازی هست.
در مورد ارادت خاتمی به اصلاح طلبها هم ارجاع میدم به خاطرات فرمانده ی نیروی انتظامی از فتنه ی 88 که چطور میرحسین رو قال گذاشته :))
احمدرضا
۰۸:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاحات چه چیزی را اصلاح کرده؟
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
فکر کنم جیب خودشون و اقازادها شون رو اصلاح کردند .
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
جیب مردم ،اقتصاد کشور و صنایع اتمی را اصلاح کرد ، وبقدری کوچک کرد که همه بیچاره شدن
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
کل حزب اصلاح طلب باید جوابگو باشن.احمدی نژاد حداقل چهار تا کار انجام داد.همینا بودن که دولت احمدی‌نژاد را به سخره گرفته بودن.
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
بله امیرکبیر ثانی بودن دکتر مردمی نژاد
محمد
۱۱:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
احمدی نژاد نفت بالای 100 دلار میفروخت!!!!
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
این همه ضربه زدن دیگه چه فایده
حاصلی
۰۷:۳۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
پدرملت رادرآوردن بااین همه کارهایی که ازاول انقلاب کردن جزدردسر وزحمت حاصلی نداشته اند.
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
خانم هاشمی این شما نبودین که در کنار آقای خاتمی در ان مجموعه ورزشی سخنرانی میکردین یادتون رفته ؟
ناشناس
۰۷:۱۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
اصلاحات خیلی وقته که مرده
حتی قبل از روی کار اومدن دولت روحانی
فقط جنازشو بزک میکنن تا وانمود کنن میت هنوز حیات داره
تیر اخر حیات اصلاحات جمع شدن بقایای محتضر احزاب اصلاح طلب در سال 92 و حمایت از هاشمی و بعد روحانی برای انتخابات بود که حتی خودشونم بهش رحم اجاره ای گفتن
چون میدونستن اصلاحات مرده میخواستن زایمانی دوباره تجربه کنن که شد این ناقص الخلقه تدبیر و امید
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
فکرنان کنید که خربزه آب است