سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تاثیر مشخص نبودن برگزاری نمایشگاه کتاب بر انگیزه ناشران و مولفان

برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، انگیزه ناشران برای انتشار اثر در نیمه دوم سال جاری را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، انگیزه ناشران برای انتشار کتاب در نیمه دوم سال جاری بود. پس از شیوع بیماری کرونا سی و سومین دوره برگزاری آن برگزار نشد.

احمد دولت آبادی، مدیر مسئول انتشارات نگارتابان درباره تاثیر شیوع کرونا بر کار ناشران به خبرنگار ما گفت: از زمان آغاز شایعه ورود شیوع کرونا به کشور تا زمانی که وزارت بهداشت این موضوع را تایید کرد، کار ناشران برای فروش کتاب، دچار مشکل شد. علاوه بر این برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این امر موثر بود. این اتفاق بهانه ای به دست ناشران برای منتشر نکردن کتاب داد. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی مردم در شرایط کرونا در میزان فروش ناشران تاثیر فراوان گذاشته است.

وی افزود: دولت بخشی از خسارت ناشران را جبران کرد. در شرایط کنونی برخی در زمینه انتشار کتاب کوتاهی می کنند؛ چراکه از عاقبت فعالیتشان می ترسند. برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب از سویی وضعیت انتشار کتاب‌ها را در یکسال پیش روی ناشران مشخص می‌کرد؛ ضمن اینکه باعث می‌شد، ناشران بودجه انتشار کتابشان را به دست بیاورند و امیدوار به ادامه فعالیت شوند.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: در شرایط کنونی که وضعیت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مشخص نیست، روند انتشار کتاب ناشران با مشکل مواجه شده است. ناشران از اوایل اسفند ماه به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال بعد امیدوار هستند. امسال تنها ناشران تحت تاثیر این مسئله قرار نگرفتند؛ مولفان هم برای انتشار کتاب با تعلل روبه رو هستند.

غلامرضا طریقی، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درباره علت منتشر نشدن کتابش گفت: به دلیل اینکه وضعیت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال آینده مشخص نیست، برای انتشار مجموعه شعرم، عجله ای ندارم.


بیشتر بخوانید 


نمایشگاه‌های استانی کتاب هم که دومین گزینه ناشران برای فروش کتاب هایشان بود باتوجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور تاکنون برگزار نشده است.

کامران شرفشاهی، مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر درباره تاثیر برگزار نشدن نمایشگاه‌های استانی کتاب بر اقتصاد نشر گفت: برگزار نشدن نمایشگاه‌های استانی کتاب در سال جاری چندان دور از انتظار نبود. باتوجه به اینکه تمام تلاش‌های سال جاری در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بوده است، به نوعی انتظار می‌رفت تجمع‌هایی مانند نمایشگاه‌های استانی کتاب برگزار نشود. تجربه برگزاری نمایشگاه‌های استانی در سال‌های قبل نشان می‌دهد، شرکت در این برنامه‌ها برای همه ناشران موفقیت آمیز نبود. برخی در این نمایشگاه‌ها سود بردند، برخی هم متضرر شدند.

وی افزود: نمایشگاه‌های استانی کتاب بیشتر به فروش کتاب‌های ناشران کمک آموزشی و دانشگاهی کمک می‌کرد. از سوی دیگر ناشران استانی از برگزاری این نمایشگاه‌ها شکایت داشتند. آن‌ها همواره گلایه می‌کردند، این نمایشگاه‌ها بازار کم رونق کار و کاسبی آن‌ها را در زمینه کتاب کم رونق‌تر می‌کند. نمایشگاه‌های استانی در زمینه پخش کتاب اثر فراوانی داشته است. مافیای پخش کتاب از دیروز تا امروز یکی از مشکلات ناشران است. پخش کنندگان کتاب با هر ناشری کار نمی‌کنند و شرایط بسیار نامطلوبی را در این زمینه ایجاد کردند. برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب موجب شکستن انحصار مافیای پخش کتاب می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: باید نمایشگاه‌های استانی کتاب به گونه‌ای برگزار شود که به نفع علاقه‌مندان به کتاب، کتابفروشی‌های شهرستانی، ناشران و پدیدآورندگان کتاب تمام شود؛ به خصوص به نفع کسانی که در اقلیم آن شهرستان یا استان سکونت دارند. باید بخش فرهنگی این نمایشگاه‌ها تقویت شود. در برگزاری این نمایشگاه‌ها نباید کتابفروشی‌های محلی متضرر شوند، بلکه باید پل ارتباطی میان کتابفروشان شهرستانی و ناشران باشد  برقرار باشد.

قرار است نمایشگاه مجازی کتاب به کمک ناشران بیاید بلکه گرهی از مشکلات اقتصادی آن‌ها باز شود. این نمایشگاه دی ماه برگزار خواهد شد. ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به نمایشگاه مجازی کتاب اختصاص داده شده و قرار است یارانه اختصاص یافته به این نمایشگاه نسبت به یارانه اختصاص یافته به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال‌های قبل بیشتر باشد. پس از آن برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی هم در دستور کار معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به اقتصاد نشر قرار دارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.