سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنایع دستی اصفهان همچنان زیر سایه شوم کرونا

نایب رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: مناسب نبودن شرایط اقتصادی مردم و شیوع کرونا، دو عامل اصلی برای حذف صنایع دستی از سبد کالاهای مصرفی خانواده‌ها است.

احمدرضا روزدار نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بیان کرد: اکثر مردم براین باور هستند که صنایع‌دستی جنبه‌ تزئینی و دکور دارد؛ اما باید بدانید که حدود ۸۰ درصد از صنایع‌دستی جنبه‌ مصرفی و کاربردی دارند و تنها ۲۰درصد از هنرهای صنایع‌دستی مورد استفاده برای دکور و تزئین است.

او افزود: با شیوع و همه‌گیری کرونا در جهان و همچنین منع ورود گردشگر و توریست به ایران، به بازار اصلی و اساسی صنایع‌دستی اصفهان ضربه شدیدی وارد شد و راکد و بدون خریدار ماند که حجم خیلی زیاد از محصولاتی که در کارگاه‌ها تولید و آماده‌ عرضه بودند در حال خاک خوردن است.

نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از رونق بازار صنایع دستی مربوط به صادرات این محصولات به کشورهای خریدار صنایع‌دستی اصفهان است که با منع ورود تجار از سایر کشورها به ایران در فصول ابتدایی سال، چرخ اقتصادی در حوزه‌ صادرات محصولات و آثار صنایع‌دستی از کار افتاد.

او بیان کرد: شرایط به‌ وجود آماده برای بازار صنایع‌دستی بسیار نابسامان است و باید مسئولان دولتی و غیردولتی، با ترسیم نقشه راهی درست و کارآمد، راه حل برون ‌رفت از این مشکل را بیابند؛ زیرا وضعیت معیشت هنرمندان و بازاریان صنایع‌دستی، گره در رونق بازار از کار افتاده‌‌ امروزی دارد و زندگی بسیاری را تحت تأثیر قرار داده است.

روزدار با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان اقدامات گسترده‌ای را برای آموزش رایگان این هنر آغاز کرد، اتحادیه نیز دوره‌های آموزشی برگزار کرده است.

او تصریح کرد: باید پرسید کدام رشته کاری اینگونه شامل ارزش افزوده می‌شود، صنایع دستی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند اما سیاست‌ها و تسهیلات مناسب برای این حوزه در نظر گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام/ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.