سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه آهن بین المللی خواف_هرات به بهره برداری رسید

راه آهن بین المللی خواف_هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،راه آهن بین المللی خواف هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

همزمان با بهره برداری از این راه آهن یک قطار از ایستگاه خواف و یک قطار هم از ایستگاه هرات شروع به حرکت می‌کند.

اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن به کشور همسایه افغانستان در قالب خط‌آهن خواف - هرات است که اجرای آن به پایان رسید و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث ۱۴۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ۳ قطعه بود، که آماده بهره‌برداری است.   

ساخت راه آهن خواف- هرات در راستای توسعه شرق کشور به منظور افزایش سهم ترانزیت ایران در کریدور‌های بین المللی صورت گرفته است. اتصال به خط ریلی افغانستان امکان ارتباط با کشور‌های حوزه قفقاز، حوزه دریای خزر و آب‌های آزاد جنوب را فراهم می‌کند.

ایستگاه راه آهن شمتیغ در مسیر ریلی خواف- هرات با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان با تلفیق معماری ایرانی- اسلامی و الهام از سبک خراسانی به روش مدرن اجرا شده است و برای مسافری که از دل کویر به آنجا می‌رسد حس آبادی به همراه دارد.

بهره برداری از راه آهن خواف- هرات می‌تواند جایگاه ایران را در صادرات منطقه به ویژه کشور افغانستان ارتقا دهد. با استفاده از مزایای توسعه صادرات به افغانستان به ویژه مصالح و سوخت ظرف مدت سه سال هزینه‌های احداث این خط ریلی به کشور باز می‌گردد.

کل خط‌آهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر در قالب ۴ قطعه است، ما از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران، به طول ۷۸ کیلومتر را تکمیل کردیم، سپس ۶۲ کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث شد، بنابراین، از این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، ۱۴۰ کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود اجرا شد.

تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه جا و ترانزیت کنیم؛ و در حوزه مسافری هم در سال اول بهره برداری ۱۰۰ هزار نفر در و به طور میانگین روزانه هزار نفر جابه جا می‌شوند و در افق ۲۰ ساله هم قابلیت جابه جایی ۱ میلیون نفر ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.