سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداخت خسارت و تسهیلات به مناطق آبگرفته خوزستان با قید فوریت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای خسارت‌های آبگرفتگی مقرر شد تا با قید فوریت پرداخت و تسهیلات با درصد پایین و کمک‌های بلاعوض در هیئت دولت تصویب شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت‌ الاسلام‌ حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای خسارت‌های آبگرفتگی مقرر شد تا با قید فوریت پرداخت شود و تسهیلات با درصد پایین و کمک‌های بلاعوض در هیئت دولت تصویب شود و همچنین بنیاد مسکن مقرر شده است که قبل از مصوبه دولت، خودش از اعتبارات داخلی اقدام به کمک خسارت دیدگان کند.

او افزود: کارشناسان همچنان در بندر امام هم مشغول برآورد خسارت هستند و از مدیرعامل منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر درخواست شد که برای منطقه کمپ بی و یکی دیگر از مناطق که اوضاع خوبی ندارند، هزینه ساخت منازل آنجا را متقبل شود؛ همچنین منطقه گاما مقرر شد تا اعتباراتی را که از شورای راهبردی به شهر اختصاص داده شد، کجا هزینه کرده‌اند و باید نظارت لازم در این خصوص انجام شود.

درویشیان بیان کرد: آمار تمام شاغلان شرکت‌های پتروشیمی و منطقه ویژه را درخواست کردیم تا اعلام کنند تا با مشخصات این افراد مشخص شود که چه تعداد بومی و چه تعداد هم غیربومی هستند؛ بنا به گفته نماینده این شهر ۷۰ درصد شاغلان غیربومی و مابقی بومی هستند که خود منطقه ویژه آمار برعکس این را ارائه کرد و بنا به گزارش منطقه ویژه فقط تخصص‌هایی را که در منطقه نیست، از خارج استان مشغول به کار می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: شنیده شد که حتی نیرو‌های خدماتی را نیز از خارج استان آورده‌اند که این ادعا باید بررسی و پیگیری شود و در سطح استان رویکرد ما این است که مسائل اصلی استان‌ها را در سطح ملی رصد کنیم؛ برای خوزستان چهار مورد اصلی تعیین شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: مناطق ویژه مناطق آزاد آسیب‌هایی در سطح کل کشور دارد و نیازمند اصلاح قوانین است؛ سوری ثبت شرکت می‌کنند و از آن برای فرار از مالیات استفاده می‌شود که این ایراد‌ها باید اصلاح شود؛ همچنین خود شهرداری نیز برخی قوانینش مشکل دارد به طور مثال واقعاً کمیسیون ماده ۱۰۰ باید اصلاح شود چرا که وسیله سو استفاده برای شهرداری و حتی افراد بیرون شهرداری شده است.

درویشیان افزود: این‌ها در حال اصلاح است و یک بسته هم داریم نهایی می‌کنیم و با کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم ارتباط برقرار می‌کنیم و جلساتی را برگزار کردیم و مواردی که به آن می‌مرسیم؛ این موارد را اصلاح کنیم و در دستگاه‌های اجرایی، قانون قبلی این بود که مالیاتی ارزش افزوده را از قرارداد کم کنند و به مالیات می‌دهند، ولی حالا به خود مؤدیان واگذار شده است و سال‌ها از پرداخت کوتاهی می‌کنند؛ چرا باید این اعتبارات میلیاردی به خود مؤدیان واگذار شود؟ که این قانون نیز باید اصلاح شود.

او ادامه داد: در حوزه آب و اراضی هم قوانین خوبی وجود ندارد که مجلس انقلابی باید اصلاحات را انجام دهند چرا که اگر ریل دستگاه‌های اجرایی کم نقص باشد، ما در نظارت با رغبت بیشتری کار خود را انجام می‌دهیم.

درویشیان گفت: وقتی قانونی است که ما اعتقاد داریم آن قانون خودش فسادزا است، دیگر انگیزه‌ای برای مقابله به آن وجود ندارد؛ مثلاً یک قانونی بود که اراضی که تصرف شده‌اند، دستگاه‌های خدمات رسان ۳ سال به آن‌ها خدمات بدهند و این به معنای حمایت از افرادی است که تخلف مرتکب شده‌اند؛ مگر می‌شود کسی که ۳ سال آب و برق و گاز داشته باشد، با آن برخورد کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: اتفاقات خوبی در قوه قضاییه رخ داده است و رئیس قوه مصمم هستند و اراده جدی در پیگیری امور مردم و اصلاح امور دارند چرا که اگر قوه قضائیه وارد نشود، این مشکل حل نمی‌شود؛ برای پیگیری در دستور کار سازمان بازرسی و قوه قضائیه است و آیت الله رئیسی بر پیگیری و مطالبه گری مردم تأکید دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در رابطه با مسائل استان، مجمع نمایندگان مستندات مربوط به سطح استانی و ملی را به ما ارائه دهند تا در پیگیری‌های خود از آن‌ها استفاده کنیم؛ ۲۳ هزار میلیارد تومان با جرایم از محل عوارض آلایندگی است که این اعتبار جدای از سه درصد است؛ این مبالغ اگر گرفته شود، بسیاری از مشکلات خوزستان حل می‌شود و نمایندگان باید در این زمینه پیگیری کنند.


بیشتر بخوانید

  • بررسی پرداخت خسارت آبگرفتگی اخیر خوزستان از سوی هیئت دولت
    درویشیان عنوان کرد: یک آسیبی که در خوزستان وجود دارد این است که صدای واحدی از نمایندگان و افراد دغدغه‌مند به گوش نمی‌رسد؛ یعنی اگر ۱۸ نماینده یکصدا پرداخت حق آلایندگی یا حل مشکلات مربوط به حوزه اشتغال، آب و فاضلاب را خواستار شوند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.