سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لایحه بودجه ۲۴/۱۴۰۰

بودجه‌هایی که صرف هیچ می‌شوند! / خوزستان با بیشترین بودجه اما کمترین امکانات!

حال که بحث بودجه داغ شده است، به بررسی بودجه استان‌هایی که این روز‌ها از نبود منابع مالی برای نوسازی رنج می‌برند، پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصاویر تکان دهنده سیل در استان خوزستان و شهرهای جنوبی هر ساله، در فضای مجازی منجر به طرح مسئله توسط بسیاری از منتقدان دولتی و حتی متخصصان در این امر می‌شود. موضوعی که با چندین بار برآورد هزینه توسط مسئولان قابل حل است اما همچنان تکرار آن علاوه بر خسارات متعدد، منجر به  آب در  هاون کوبیدن رسانه‌های معاند نیز می‌شود.

 
 
 
 
 
خوزستان و شهر‌هایی که گرفتار آبگرفتگی شده‌اند، سه سالی می‌شود که در صدر بیشترین بودجه در لایحه قرار می‌گیرند، بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ و همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد بودجه تومانی در سال ۹۹ و همچنین ارقامی نظیر این اعداد در سال‌های قبل سوال را برای بسیاری از مردم مطرح می‌کند که چطور امکان نوسازی سیستم فاضلاب و همچنین طراحی درست برای مدیریت بحران در هنگام بارش‌های سیل‌آسا نشده است.
 
استان‌هایی که در جوار آب قرار دارند و هم از نبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و هم از مهمان‌های ناخوانده فصل بارش‌ها زیان‌های مالی بسیاری را متحمل می‌شوند. همین چند وقت پیش فاضلاب این شهر با مشکلات متعددی رو به رو بود و حالا نبود سازه‌های مناسب شهری.
 
اما نکته قابل توجه اینجاست که چطور شهری که در بودجه‌های استانی با ردیف‌های مختلف بیشترین بودجه را سهامدار است، هیچ تغییری در ساختار فاضلابی خود شاهد نیست!
*بودجه سال ۹۹
 
*بودجه سال ۱۴۰۰
 
جالب توجه آنجاست که سالیانه مبلغ قابل توجهی از صندوق توسعه ملی برای خوزستان و فراهم آوری زیرساخت آن هزینه می‌شود موضوعی که مدیرعامل صندوق توسعه ملی از آن سخن می‌گوید.
 
شهیدزاده مدیر عامل صندوق توسعه ملی تاکید می‌کند:  در سال‌های اخیر در مجموع ۴۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده که از این میزان ۱۰ میلیارد دلار آن سهم خوزستان بوده ،که نشان‌دهنده اهتمام دولت و نظام اسلامی به استان زرخیز خوزستان است.
 
حال این داستان تکراری چالش بسیاری از دغدغه‌مندان جامعه شده است و منتقدان از یک بی توجهی ویژه به این شهر در زیرساخت‌های مختلف حکایت دارد. خوزستان شهری است که هم از لحاط آب آشامیدنی و همچنین از لحاظ مهار سیلاب‌ها دچار مشکلی اساسی است.
 
ناگفته نماند که بعد از این اتفاقات وزیر نیرو همچنان قصدی برای بررسی  مشکل موجود در این استان و بازدید میدانی از آن منطقه را ندارد.

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
ماهان
۰۱:۳۷ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
شهرستان آبادان با داشتن منابع نفت و گاز. پالایشگاه و پتروشیمی و سه گمرک و فرودگاه و منطقه ازاد بودن خیلیی از لحاظ امکانات ضعیف هست و وضعیت فاضلای اسفناکه
ناشناس
۰۲:۵۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
لطفاً تحقیق کنید ببینید خونه استاندار و شهردار و سایر مسئولین کجای شهر است که اومدن یا نیامدن سیل، براشون فرقی نمیکنه؟
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
بابا صد بار دیگر بودجه را افزایش دهید ، برای مردم هزینه نمی شود ، می خورندش، نظارت در هزینه کرد بودجه ، از اختصاص بودجه مهمتر است ، یک پروژه که یک میلیارد هزینه دارد ، توسط کارشناسان خودشان ، ده برابر برآورد میشود، کاری که باید سه ماهه تمام شود ، چند سال طول می کشد ، در آن جا باید مجاری فاضلاب جواب گوی سیل احتمالی را هم بدهد ، اما در عمل این طور نیست ، با متخلفان هم درست برخورد نمی شود ، بابا یک بار کار را اساسی انجام دهید و تمام ، واقعا مردم این منطقه خیلی شریف هستند ،
رضا
۲۰:۱۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
خوزستان شهر نيست جناب! استانه با چند ميليون نفر. چن ميليون نفر سكنه كه از زمين زير پاشون طلا ميكشن بيرون، ولي آب شور و و محروميت به خورد مردمش ميدن!
ناشناس
۱۸:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
خورستان و سواحل جنوبي اصلا جاي زندگي نيست و بايد تخليه بشن و مردمو بيارن جاهاي سردسير
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
در شهر ها از موفع که شورای شهر آمده مثل آبادان تواین چند سال آخیر یک شهردار خوب نیاوردندفکری بحال مردم بکنید نظارت درست از مرکز بدون اطلاع
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
مگه شما وقت نمیزارین بودجه رو تهیه کنید یه کم وقت بزارین ببینین پول بودجه که برا این استان اختصاص داده شده کجا هزینه میشه .....سخت هم نیست برسی
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
وزیر نیرو از بدترین وزرای این دولت بود. من وقتی فهمیدم که در چالش فرزندان مسئولین کجا هستند
محمد
۱۵:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
تشکر که به خوزستان پرداختید کمترین امکانات شهری یعنی آسفالت خیابان ها جدول کشی معابر جمع آوری و نظافت صحیح خیابان ها در شهری مثل آبادان وجود نداره یه عکس هوایی از آبادان بگیرید تا ببینید پالایشگاه آبادان از مناطق مسکونی بزرگتره سهم مردم از این پالایشگاه دود و بوی گند مواد شیمیاییه
علی*
۱۵:۱۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۹
اونا با بودجه واس خودشون ساختمون اداری ساختن و حقوق های هیت مدیره شون رو افزایش دادن