سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفره محیط زیست برای آهوان دشت سهرین زنجان پهن شد+ فیلم

با توجه به بارش برف و پوشیده شدن بخشی از علفزارهای دشت سهرین زنجان، آهوان این منطقه از سفره مهربانی محیط زیست بهره مند شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عوامل محیط بانی در محیط زیست  استان زنجان با پخش بسته های علوفه در زمین‌های اطراف مرکز نگهداری حیات وحش باغ دشت سهرین اقدام کرد تا این گونه جانوری از فرط گرسنگی، زیستگاه اصلی خود را ترک نکند.

هرچند بارش برف همه علفزار‌ها را محصور نکرده است، اما با این حال علوفه مورد نیاز در این محل پخش شد تا آهوان منطقه برای یافتن غذا، پراکنده نشوند.

در فصل زمستان پخش علوفه موردنیاز با هدف مراقبت از آهوان صورت می‌گیرد تا امنیت این گونه باارزش به خطر نیفتد.

پخش علوفه زمستانی در زیستگاه آهوان با هدف تغذیه و به منظور جلوگیری از خروج این گونه جانوری شاخص از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن آن‌ها به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می‌شود.

با توجه به سردسیر بودن منطقه و بارش‌های سنگین برف، این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبار‌ها کرده و زمستان‌ها در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و فیله خاصه، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان و منطقه شکار ممنوع خراسانلو در شهرستان ابهر، پخش می‌کند.

بخشی از علوفه زمستانی گونه‌های جانوری علفخوار این استان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین‌های تحت مالکیت اداره کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین می‌شود و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات اداره کل خریداری و انبار می‌شود.

دشت سهرین از مناطق سرد و برفی زنجان می‌باشد و به همین دلیل این اداره کل، زمستان هر سال نسبت به تهیه، تامین و پخش علوفه در بین آهوان این منطقه اقدام می‌کند.

دشت سهرین که جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکارممنوع فیله خاصه است تنها زیستگاه آهوان شمالغرب کشور در زنجان است که سال ۹۶ تعداد این گونه جانوری در این ۲ منطقه یک هزار و ۱۰۵ راس بود که در سال ۹۷ به یک هزار و ۲۷۷ راس رسید.

عمر آهوان بین ۱۰ تا ۱۲ سال است و شکار بچه آهوان از سوی عقاب ها، جانوران گوشتخواری، چون گرگ، پلنگ، روباه و سگ‌های گله، نیز از دیگر تهدیدات پیش‌رو در کاهش جمعیت این گونه جانوری زنجان محسوب می‌شود.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.