سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

حرکت صنعتگران محقق در مسیر خودکفایی تصفیه روغن

در این گزارش به سراغ یک شرکت دانش بنیان در شهرک صنعتی شهرکرد می‌رویم که توانسته با تولیدات خود گام بلندی در جهت خودکفایی کشور بردارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط کارخانه های تصفیه روغن قدیمی، مهندسان جوان چهارمحال و بختیاری را بر آن داشت تا با بومی سازی کردن تکنولوژی های روز دنیا و مهندسی معکوس قطعاتی را تولید کند تا روغن تصفیه شود و مورد استفاده قرار گیرد.

روغن کارکرده، ماده ای خطرناک در گذشته!

تحت شرایط عادی، روغن را نمی‌توان به راحتی از بین برد و تنها قابلیت آلوده پذیری را دارد و به راحتی توسط حلال‌های دیگر آلوده می‌شود.

این ویژگی باعث می‌شود قابلیت بالقوه برای جذب آلودگی داشته باشد و نباید اجازه داد که وارد محیط زیست شود.

روغن کارکرده در گذشته در لیست طبقه بندی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا جزو مواد زائد خطرناک طبقه بندی می‌شد، بی شک بازیافت روغن‌های کارکرده و روغن‌های سوخته به عنوان ایده‌ای جذاب برای افزایش کارایی و حفاظت از منابع تجدید ناپذیر علاقمندی فراوانی برای محققین ایجاد کرده است.

تنها راه و بهترین گزینه بازیافت (تصفیه روغن سوخته، تصفیه روغن کارکرده) است به صورتی که به حالت اولیه برگردد و بتوان از آن استفاده مجدد کرد.

افزایش روز افزون خودرو‌های سبک و سنگین نیز، با صنعتی شدن جوامع و استفاده از روغن موتور در خودرو‌ها نیازمند خودکفایی در تولید و تصفیه روغن موتور است.

کاربرد روغن سوخته خوراکی چیست؟

روغن سوخته خوراکی به روغنی گفته می‌شود که به دلیل استفاده مکرر از آن و ورود مواد شیمیایی و انواع ناخالصی به آن، کاربرد‌های اولیه خود را از دست داده است و به بیان دیگر مناسب استفاده در موارد پخت و پز و خوراکی نیست.

امروزه با استفاده از دستگاه‌های تصفیه روغن خوراکی سوخته می‌توان این نوع از روغن‌ها را جمع آوری  و نسبت به تصفیه آن‌ها اقدام کرد.

پس از تصفیه این روغن‌ها می‌توان از آن‌ها در مصارفی مانند سوخت اتوبوس‌های شهری استفاده کرد، از دیگر موارد مصرف روغن سوخته خوراکی تصفیه شده می‌توان به استفاده در صنایع صابون سازی، خوراک دام و طیور، شرکت‌های گریس سازی و ... اشاره کرد.

روغن چگونه تصفیه می شود؟

روغن، حرارت موتور را تنظیم و از اکسید شدن فلز جلوگیری می کند و بعد از مدتی که فلزات سنگین، دوده (انواع هيدروكربن ها) و... را به خود جذب کرد به عنوان روغن سوخته باید تخلیه شود.

تصفیه اول روغن، تولید روغن اولیه و تصفیه دوم روغن همان بازیافت روغن سوخته است.

تصفیه دوم روغن در دنیا به روش های مختلفی صورت می گیرد مانند روش اسیدی( اسيد سولفوريك)، غیر اسیدی (قلیایی – خاک بنتونیت یا رنگ بر)، سانتریفیوژ، هیدروژناسیون .

روغن های سوخته از مراکز مختلفی چون مكانيكی ها و تعويض روغنی ها خریداری و جمع آوری شده، در كارخانه ذخيره می شود و طی مراحلی تصفیه می شود.


بیشتر بخوانید


اغلب اوقات در روغن ها سوخته خریداری شده، آب، گازوئیل، براده فلزات سنگين و مواد دیگری به صورت مخلوط يافت می شود که باید جدا سازی شود.

پسماند كارخانه های تصفيه دوم روغن نیز قابل بازیافت است که مدیریت آنها به روش ها مختلفی امکان پذیر است و در صنايع قیرسازی، واکس، پوكه های معدنی و… كاربرد دارد.

جهت بازیافت روغن کارکرده (سوخته) روش‌های مختلفی از جمله روش‌های تقطیر، هیدروژناسیون، اسیدی، قلیایی، و ... در دنیا وجود دارد که سه روش ذیل عمده‌ترین روش‌های بازیافت روغن سوخته (کارکرده) هستند.

ساخت دستگاه تصفیه روغن به روش تین فیلم برای اولین بار در ایران

در ایران حدود ۱۸۰ کارگاه صنعتی پالایشگاهی تصفیه دوم روغن وجود دارد و اینک مهندسان جوان چهارمحال و بختیاری با تکیه بر دانش و توانایی خود موفق به تولید قطعات تصفیه روغن کارکرده برای اولین بار در ایران به روش تین فیلم یا همان دستگاه تبخیر لایه نازک شده اند که می تواند روغن را بدون نیاز به اسید و خاک، بازیافت و بدون آسیب به محیط زیست به چرخه تولید برگرداند.

ابوطالبیان نائب رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این واحد تولیدی به صورت تخصصی در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت تجهیزات و خط پالایش مجدد روغن کارکرده و فرآورده های نفتی فعال است.

او افزود: این شرکت ارائه کننده پیشرفته ترین تکنولوژی ها روز دنیا در صنعت بازیافت روغن ها کارکرده و پالایش فرآورده ها نفتی است.

  عزم مهندسان چهارمحال و بختیاری برای کوتاه کردن سایه تحریم ها از کشور 

شرکت بهاران پالایش سبز پارسیان از سال ۹۷ به منظور تولید قطعات تصفیه روغن کارکرده و استفاده در صنایع نفت، پتروشیمی و پساب ها و... با مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا آغاز به کار کرد و تا حد امکان دست تحریم ها اقتصادی را از کشور کوتاه کرد.

ویژگی و مزایای منحصر به فرد این قطعات همچون بازدهی بالای تولید، مصرف پایین انرژی، بازدهی اقتصادی بالا، کیفیت بالا محصولات، مطابقت با استانداردهای زیست محیطی (بدون هرگونه آلودگی) مورد تایید محیط زیست منجر به این شد تا علاوه بر تولید سفارش ها شهرها داخلی مثل اصفهان و نجف آباد، محصولات خود را به کشور های مختلفی صادر کنند.

حسنزاده مدیر عامل این واحد تولیدی گفت: محصولات تولید شده به کشور عراق، گرجستان، افغانستان و دیگر کشورها آفریقایی ارسال می‎شود.

او اظهار داشت: در حال حاضر کارگران این شرکت روزانه بین هشت تا ۱۲ ساعت، مشغول به کار هستند. پنج نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه کار می کنند.

تصفیه روغن سوخته به روش تقطیر مولکولی با تکنولوژی تین فیلم اواپراتور در ظرفیت‌های یک هزار، دو هزار و سه هزار لیتر درساعت بدون اسید برای انواع تصفیه روغن سوخته و روغن موتور و روغن‌های صنعتی به کار برده می‌شود.

خودکفایی ایران در ساخت دستگاه ها تصفیه روغن

ناگفته نماند که بعد از کشور های اکراین، اتریش، کانادا و آمریکا، ایران پنجمین کشوری است که توانسته در ساخت این دستگاه ها خودکفا شود و به این صنعت دست پیدا کند.

در این شرکت اصل تولید محصولات بر پایه کیفیت است و با همین کیفیت سالانه یک میلیون دلار ارز آوری هم برای کشور به همراه داشته باشد.

مهندسان برای افزایش خطوط تولید قطعات نیاز مند حمایت هستند

مدیران و کارگران این شرکت که به خوبی توانسته اند راه توسعه را هموار و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند دغدغه هایی هم دارند و نیاز مند حمایت مسئولان هستند.

حسنزاده مدیرعامل این واحد تولیدی اظهار داشت: عدم ثبات قیمت ارز مشکلات زیادی را ایجاد می کند و در این زمینه برای خرید تجهیزات و مواد اولیه نیازمند دریافت تسهیلات با نرخ بهره پایین هستیم تا بتوانیم خطوط تولید شرکت را افزایش دهیم.

با گسترش کاربرد خطوط تولید این کارخانه به زودی کشورما موفق به تصفیه پساب ها هم خواهد شد.

دریافت تسهیلات برای شکوفایی رونق تولید

منزوی معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص دریافت تسهیلات این شرکت دانش بنیان گفت: باید در گام اول در قسمت رونق، بخش تسهیلات ثابت یا سرمایه گردش ثبت نام کنند.

او افزود: کسانی که سرمایه ثابت دریافت می کنند، حداقل سه درصد و به کسانی که سرمایه در گردش را انتخاب می کنند حداقل ۱.۵ درصد از اصل تسهیلات تعلق می‎گیرد.

بخشی از توسعه و شکوفایی بام ایران مرهون پیشرفت در حوزه شرکت های دانش بنیان است و این دستاوردها فقط مشتی از نمونه خروار از توانمندی ها علمی فناوران چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/

گزارش از عرفانه نعمتیان

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.