سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام وزیر به مناسب روز حسابدار؛

حسابداران به کاهش ریسک بورس کمک کنند

دژپسند با اشاره به محدودیت‌های کرونا و با تاکید بر تقویت سامانه‌های الکترونیکی از حسابداران خواست به کاهش ریسک بازار سرمایه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (یکشنبه) "مراسم بزرگداشت روز حسابدار" با  حضور رحمت اله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور و موسی بزرگ اصل مدیر عامل سازمان حسابرسی به صورت وبینار در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد.

درخواست وزیر اقتصاد از حسابداران در حوزه بازار سرمایه

فرهاد دژپسند در مراسم مجازی بزرگداشت روز حسابدار اعلام کرد: وزارت اقتصاد به عنوان بازوی مالی دولت چندسالی است از طریق خزانه‌داری کل این مراسم را با حضور نمایندگان جامعه حسابداری و حسابرسی برگزار می‌کند تا از این طریق بتواند ضمن قدردانی از زحمات این قشر به توسعه این حرفه که سرمنشأ خدمات ارزشمندی نظیر ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی به عنوان حقوق شهروندی است، بپردازد.

او ادامه داد: هر چند امسال بیشتر فعالیت‌ها و رویداد‌های جمعی به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته و محدود شده، برگزاری این مراسم نیز به‌صورت عمومی امکان‌پذیر نبوده و عملاً به شکلی محدود در قالب وبینار برگزار شده است.

این مقام مسئول افزود: قطعا شیوع این ویروس بر حرفه حسابداری اثرگذار بوده و محدودیت‌هایی را ایجاد کرده ولی توجه ویژه به فرصت‌های فعالان این حرفه در این ارتباط بسیار ضروری است. تقویت سیستم‌های الکترونیکی حسابداری، بهره‌گیری از حسابرسی الکترونیکی و هوشمند و ارائه اطلاعات مناسب به منظور کاهش عدم اطمینان در بازار سرمایه از جمله فرصت‌های پیش روی این حرفه است.

دژپسند گفت: بنابراین بسیار با اهمیت است که اعضای حرفه حسابداری و حسابرسی با جدیت و همکاری در راستای ارتقای اعتماد و شفافیت در سیستم گزارشگری مالی که زیربنای ثبات اقتصادی و توسعه بازار سرمایه است، تلاش کنند.


بیشتر بخوانید


در ادامه این مراسم موسی بزرگ اصل مدير عامل سازمان حسابرسی ضمن گرامیداشت این روز گفت: در حوزه حسابداری و حسابرسی یک مسئله اخلاق است که طیفی از سرمایه‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد. بر همین اساس بی‌دلیل نیست که جهاد نفس را جهاد اکبر می‌دانند. حسابداران همواره باید این موضوع را در نظر بگیرند.

به گفته بزرگ اصل در دانشگاه‌ها باید بیشتر در حوزه حسابداری سرمایه‌گذاری شود تا همواره آموزش در این حرفه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بی‌شک آموزش و پیشرفت در این حوزه بدون دسترسی به منابع مالی ممکن نیست، در حال حاضر ۹۶ درصد هزینه‌های ما شامل هزینه‌های پرسنلی است.

او افزود: اگر چه نقش منابع مهم است اما معتقدم نباید  این منابع متصل به بودجه دولتی باشد و منابع را باید داخل حرفه تامین کنیم.

مدير عامل سازمان حسابرسی بیان کرد: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که در دنیا کمکی از طرف دولت در حوزه حسابرسی و  فناوری‌های زیرمجموعه آن انجام نمی‌شود و این در حالی است که متوسط حق الزحمه در دنیا ۱ دلار است. اما این عدد در سازمان حسابرسی نزدیک به ۳ دلار است.

بزرگ اصل تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود واقعا حق الزحمه‌ها گران نیستند.

او افزود: در حال حاضر ظرفیت عظیمی در دانشگاه‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی وجود دارد ما باید این ظرفیت‌ها را به سمت تحقیقات کاربردی هدایت کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با ارائه تعریف اقتصاد با عنوان علم تخصیص بهینه منابع، اقتصاد هوشمند را این گونه  تعریف کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات است و یا  ترکیب ارتباطات و  داده‌ها با هدف خلق اطلاعات است.

بزرگ اصل تصریح کرد: در حسابداری کمتر و در حسابرسی شتاب بیشتری را می‌بینم. این روزها با فراگیری فضای مجازی، این فضا فرصت‌ها و تهدیدهایی را به همراه دارد.

این مقام مسئول گفته: بخش زیادی از اقتصاد هوشمند، شامل اطلاعات هوشمند است، اما ما با سیستم‌های کند سابق دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی نیازها باشیم.  بی شک در حوزه حسابداری هم به اتوماسیون نیاز داریم.

او افزود: با توجه به نیاز موجود با سرعت و کیفیت بیشتری باید فعالیت‌ها را انجام دهیم. متاسفانه در دنیای دیجیتال همچنان تفکر سنتی داریم، باید این ها را فراموش کنیم.

بزرگ اصل گفت: استفاده از خدمات حسابرسی ابری این امکان را فراهم می‌کند تا  هم تولیدکننده و هم استفاده کننده از طریق سیستم ارتباط برقرار کنند. اما هم اکنون در بنگاه‌های ما جزایر غیر متصل همچنان وجود دارند که باید یکپارچه شوند.

به گفته این مقام مسئول هرچه نقش انسان در محاسبه کمتر باشد، دقت هم بیشتر می‌شود.

مدير عامل سازمان حسابرسی با اشاره به مهم ترین مسئله ریشه‌ای در حوزه حسابرسی گفت: مهم تریم موضوع حق الزحمه و منابع است. متاسفانه حتی  در حوزه حسابرسی اتوماسیون را هم انجام نداده‌ایم.

او گفت: در حال حاضر به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور برای دورکاری شرایط مهیا نشده است، این در حالی است که گر سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام می‌شد می‌توانستیم از راه دور فعالیت‌مان را انجام دهیم. این موقعیت تلنگری است برای بیدار شدن که با یک اتوماسیون ساده قابل حل است.

به گفته این مقام مسئول حضور فیزیکی از طریق فناوری می‌تواند به حداقل برسد. تحلیل داده‌ها به روش بلاکچین مهم است. استفاده از پهباد در پروژه‌ها مسیر و منابع مورد نیاز ما را نشان می‌دهد.

دولت باید حسابرسی زیرمجموعه‌های خود را بر عهده بگیرد

او اظهار کرد: در این رابطه تاکنون اقدامات اندکی انجام شده، این در حالی است که همواره از مسائل کلیدی حوزه فعالیت ما است.

مدير عامل سازمان حسابرسی با اشاره به موضوع نهاد ناظر گفت: در بیشتر از ۵۵ کشور مهم که ۸۰ درصد اقتصاد جهان است زمینه‌های لازم فراهم شده است.

در پایان گفت: دولت باید حسابرسی زیرمجموعه‌های خود را بر عهده بگیرد اما همچنان دولت می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کند. بی‌شک مشکلات قابل حل است چون قرار نیست چرخ را مجدد اختراع کنیم. تعامل در این حوزه سبب حداکثر منفعت جمعی می‌شود.

سیدرحمت الله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در ادامه ضمن تبریک روز حسابدار اظهار کرد: در همه دنیا در روز حسابدار از اعضای این حرفه به دلیل انضباط مالی و  شفافیت تشکر می‌شود.

او افزود: این مراسم با همکاری خزانه داری و سازمان حسابرسی برای تقدیر از افراد شاغل در این حوزه برگزار می‌شود تا از با جامعه حسابداران تقدیر شود.

جایگاه حسابداران در اقتصاد هوشمند؛ بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این همکاری را باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: امیدوارم در سال‌های آینده جایگاه حسابداران ارتقا یابد تا موجب انضباط مالی و پاسخگویی بیشتر شود.

به گفته این مقام مسئول همواره جایگاه حسابداران در اقتصاد هوشمند، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات  است.

اکرمی در ادامه بیان کرد: تحقق اهداف نظارت، بهبود زندگی مردم بدون رشد پایدار امکان پذیر نیست.

توسعه پایدار در سایه فناوری اطلاعات 

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  گفت: فناوری اطلاعات  سبب توسعه پایدار، اقتصاد هوشمند و حمل و تقل هوشمند و شهروند هوشمند می‌شود تا شهروندان با سازمان‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. که سبب کاهش فشار و  صرفه جویی زمان و هزینه می‌شود.

او گفت: طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابدارای و برخط، حذف کاغذ و رفع مشکل بایگانی از مزیت‌های اقتصاد هوشمند است.

اکرمی بیان کرد: در اقتصاد هوشمند کارکردها تغییر می‌کند و فناوری از ثبت و نگه داری اطلاعات به مشارکت ارتقا داده می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: استفاده از تحلیل آماری و کار با منابع باعث کاهش هزینه‌ها شده است و گر چه حرفه حسابداری برای اظهار نظر در مورد صورت‌های مالی است  اما امکان ارتقا کیفیت مالی هم وجود دارد.

او بیان کرد: در کشور ما هم برای حفظ این حرفه باید با سرعت بیشتری انجام شود نیازی به زیرساخت و منابع و نیروی کار است و راهبردهای استخدامی باید تغییر کند.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  بیان کرد: سامانه‌های متعددی در حوزه ارتباطات تدوین تاکنون تدوین شده است:  سادا، سما و غیره

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: امسال اهمیت این سامانه‌ها با توجه به محدودیت‌ها بیش از پیش نشان داده شده است. چرا که بدون وجود سامانه‌ها امکان ارائه گزارش‌ها وجود ندارد. امیدواریم با با استعانت از خداوند حسابرس روز به روز شرایط در این حوزه بهبود یابد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.