سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش توسعه بسته عملکرد گندم در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: متوسط عملکرد گندم استان فارس حدود ۴.۸ تن در هکتار است که با اجرایی شدن بسته افزایش عملکرد گندم در فرآیندی پنج ساله انتظار می‌رود این میزان به به بالاتر از ۶ تن در هکتار برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه از دو سال پیش طرحی به نام طرح افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری نظام‌های زراعی گندم بنیان در استان فارس اجرا می‌شود، بیان کرد: طرح  بسته افزایش عملکرد گندم در سال اول در ۸ شهرستان اجرا شد و امسال برنامه ابلاغی در عرصه‌ای معادل ۵۰ هزار هکتار بود که برای دستیابی سریع‌تر به هدف سعی شد این طرح در کل استان اجرا شود.

او، تصریح کرد: اساس طرح بسته افزایش عملکرد گندم کشاورزی حفاظتی بوده که توسعه کشاورزی حفاظتی به حاصلخیزی خاک و افزایش بهره‌وری آب کمک می‌کند.

پژمان، ادامه داد: در رابطه با کشاورزی حفاظتی سه اصل رعایت تناوب زراعی، حفظ بقایا و بی خاک ورزی و یا نبود شخم و عملیات خاک ورزی اولیه اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه طبق برنامه ابلاغی از وزارتخانه مقرر شده در سال زراعی امسال ۴۲۰ هزار هکتار گندم کشت شود، افزود: کاشت ۲۷۰ هزار هکتار گندم آبی و ۱۵۰ هزار هکتار گندم دیم در دستور کار قرار دارد.

او، اضافه کرد: با توجه به اقداماتی که در زمینه تامین نهاده ها، تامین بذر مطلوب به علاوه توسعه مکانیزاسیون انجام شده است، انتظار می‌رود امسال حدود یک و نیم میلیون تن گندم از مزارع برداشت شود.

پژمان، اظهار کرد: تا کنون  نزدیک به ۶۰ درصد از سطح زیر کشت گندم آبی و حدود ۵۷ درصد از گندم دیم کاشته شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با تاکید بر اینکه سه نهاده اصلی بذر، کود و آفت کش در مجموع ۷۵ درصد بر افزایش عملکرد و تولید موثر هستند، گفت: بذر سالم و مرغوب حداقل ۳۰ تا ۳۵ از پایه تولید و عملکرد را تشکیل می‌دهد.

او، با اشاره به سابقه طولانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در معرفی ارقام متعدد، بیان کرد: امسال حدود ۱۸ رقم گندم آبی و دیم در عرصه‌های مختلف کشت می‌شود و دست کشاورزان برای انتخاب رقم باز است.

پژمان، تصریح کرد: استان فارس ظرفیت  تولید بالای ۸ تن  گندم را دارد که اگر در کنار این ظرفیت اقدامات دیگری انجام شود، افزایش عملکرد را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اقدامات موثر در افزایش عملکرد گندم را تغییر آرایش کشت از سیستم فلت یا مسطح به روی پشته‌های عریض و بلند ۷۵ سانتی متری دانست و  ادامه داد: صرفه جویی ۳۵ درصدی در مصرف آب و کاهش میزان بذر، ضایعات و هزینه‌ها از مزایای این نوع کشت است.

او؛ با اشاره به اینکه تغذیه تلفیقی با استفاده از قارچ و ریز مغذی‌ها نیز از جمله اقدامات موثر در افزایش عملکرد گندم در دو سال اخیر بوده است، افزود: حدود ۸۵ درصد از عملکرد گندم به سلامت چهار برگ زیر خوشه بستگی دارد که ترکیبات قارچ کش باعث می‌شود برگ سالم بماند و ترکیبات ریز مغذی که همزمان با رشد گیاه استفاده شود به صورت طبیعی در داخل دانه قرار می‌گیرد و به کاهش بسیاری از بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های مرتبط با سیستم خون کمک می‌کند.

پژمان، مصرف کود بر اساس آزمون خاک را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و اضافه کرد: در بسته افزایش عملکرد چندین عامل تغذیه، آزمون خاک، کشت روی پشته، زمینه سازی و استفاده از ارقام مناسب لحاظ شده است که انتظار می رود مزارع استان فارس متوسط عملکرد بیش از ۶ تا ۷ تن گندم در هکتار را داشته باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اظهار کرد: استان فارس از دیرباز یکی از مناطق اصلی تولید گندم در کشور بود که تا سال ۱۳۸۶ استان فارس به مدت دو دهه رکورددار تولید گندم و در همان سال این رکورد حدود ۲ و نیم میلیون تن بوده است.

او، گفت: به دلیل کاهش کمی و کیفی منابع آبی استان فارس بر اثر خشکسالی‌های ده ساله، این میزان تولید تا سال ۹۶، حدود یک میلیون و صد هزار تن بود و در سه سال اخیر با بارندگی‌های مناسب و اقدامات فنی خوب در سطح مجموعه جهاد کشاورزی انجام شد که عملکرد گندم افزایش یافت  و به شکلی در سال زراعی ۹۹-۹۸ از سطح ۴۱۵ هزار هکتار، یک میلیون و ۴۶۵ هزارتن گندم تولید شد.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.