به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه دستخط درباره حل معضل کنکور و اقدامات شورا در این راستا، گفت: کنکور یک مسئله ملی بزرگ است. روش کنکوری که ما داریم روش خاص خودمان است که سرنوشت دانش آموز در چهار ساعت تعیین میشود. این شیوه کنکور فقط در کشور ایران و کوبا اجرایی میشود. در خیلی از کشورها بین سنجش و پذیرش تفاوت قائل می شود و سنجش را یک نهاد به صورت تخصصی و استاندارد شده ارزیابی میکند. وضعیت در سایر کشورها به این صورت نیست که به مجرد اینکه دانش آموز نتیجه را گرفت برای دانشگاههای مختلف اقدام میکند و مسئولیت پذیرش در این مرحله بر عهده دانشگاه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: هم اکنون سنجش ما در ابتدا آموزش و پرورش را تعطیل و از سوی دیگر دانشگاه را بی اراده کرده است. دانشگاه توان، جایگاه و قدرت سیاستگذاری دارد. دانشگاهها وضعیت متفاوتی به نسبت یکدیگر دارند و برخی از توان بیشتری از بعد دارا بودن اعضای هیات علمی دارند. دانشگاهها خودشان میتوانند برای پذیرش اقدام کنند. در کشور سنجش و پذیرش را دست سازمان سنجش داده ایم و آنجا مسیر را جلو میبریم. از سرمایه علمی و اجتماعی ملی خودمان را محروم کرده ایم. هم اکنون در شرف نهایی سازی سیاستهای کنکور در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستیم. دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیازی به کنکور ندارند و دانشگاه باید اقدام به پذرش دانشجو کند.
عاملی ادامه داد: هم اکنون در هر کشور پیشرفته دنیا که دانشجو بخواهد پذیرش بگیرد باید درخواست خود را در دوره دکتری تخصصی برای استاد بفرستد که اگر استاد دانشجو را قبول کند پذرش میشود و در دوره کارشناسی ارشد نیز برای دانشگاه اقدام میکند. برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ اتفاق جدیدی را شاهد نخواهیم بود، زیرا قانون سنجش در کشور این است که هر تصمیمی در مورد سنجش گرفته میشود باید یک سال بعد اعمال شود؛ لذا دانش آموزانی که هم اکنون در حال مطالعه برای کنکور هستند بدانند که کنکور ۱۴۰۰ همانند سالهای قبل برگزار میشود و تغییر مسیر در شیوه برگزاری نخواهیم داشت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اولین سیاستی که مورد بررسی قرار گرفت تفکیک بین سنجش و پذیرش است که دانشگاه را خوشحال میکند، به دانشجو قدرت انتخاب بیشتری میدهد که میتواند برای دانشگاههای مختلفی همزمان اقدام کند. سیاست مهم دیگر این است که وزن آموزش و پرورش را در کنکور بالا میبریم. الان بحث این است که وزن آموزش و پرورش یعنی سوابق تحصیلی ۶۰ درصد شود. برخی از کشورها در دوره متوسطه اول یک امتحان از تمام درسها میگیرند و در متوسطه دوم دانش آموز برای اینکه ۱۰ عنوان درس داشته باشد نمیرود بلکه دانش آموز در این مقطع نهایتا ۵ عنوان درس دارد و این ۵ عنوان درس دروسی است که متناسب با انتخاب دانشگاهی خواهد بود. نمراتی که در این درسها میگیرد و حتی برآوردی که از نمرات دارد مبنای پذیرش در دانشگاه است.
او ادامه داد: برخی از کشورها سیستم پذیرش دانشجو را باز گذاشته اند. یک مسئله در رشتههای پزشکی و رشتههای خاص داریم که پرداوطلب هستند. در این رشتهها داوطلب مستقیم به دکتری عمومی وارد میشود، زیرا دکتری عمومی کارشناسی ارشد تلقی میشود. این هم جزو سیاستهای است که باید در آن تغییر ایجاد شود که وزارت بهداشت هم با آن موافق است تا به سمت کارشناسی برویم. به این صورت که پذیرفته شدگان رشتههای پزشکی ابتدا مدرک کارشناسی بگیرند و بعد از برای پزشکی عمومی بروند.
عاملی در ادامه بیان کرد: عزم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن ساماندهی کنکور و تغییر در شیوه پذیرش برای سال ۱۴۰۱ قطعی است و در این سال علاقهمند هستیم که کنکور به نتیجه برسد. تصور میکنیم ارزیابی دانش، دانش آموزان در ۴ ساعت خطای ارزیابی بوده و پیامدهای منفی زیادی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره فشار مافیای کنکور بری حذف نشدن پروسه فعلی برگزاری این آزمون توضیح داد: قطعا این اتفاق خواهد افتاد، اما خوشبختانه کسی در شورای عالی وابستگی به این موسسات ندارد و هیچ نوع رانتی در شورا برای آنها وجود ندارد، آنها هم میتوانند برای تقویت دانش آموزان تغییر مسیر دهند. نمیخواهیم بگوییم تمام موسسات کنکور بی خاصیت بوده و به دنبال پول هستند بلکه خیلیها به آموزش و پرورش کشور کمک میکنند. این موسسات میتوانند در دورههای تقویتی به دانش آموز کمک کنند. تست زدن ارزیابی دقیقی از تواناییهای دانش آموزان نیست.
عاملی درباره نحوه فعالیت شورای عالی در این شرایط گفت: شورا تشکیل میشود؛ البته با چند ماه تاخیر جلسات شروع شد، چون بحران کرونا را داشتیم، ولی از تیرماه که جلسات شروع شده تقریباً یک هفته در میان برگزار شده و برخی مواقع ماهی یک جلسه شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه برای اقدامات شورا در عرصه کرونا و فرهنگسازی موضوع کرونا گفت: چند دوره بحث در شورای عالی با اعضای حقیقی داشتیم و هم جلساتی برگزار کردیم. هم مصوبهای در شورای معین در خصوص سیاستهای رسانهای در شرایط کرونا داشتیم. رسانه مسئولیت خطیری را برعهده دارد. رسانه صرفاً منظور صداوسیما نیست، مطبوعات و رسانههای اجتماعی و فضاهایی که به نوعی درگیر عرصه بازنمایی هستند در این حوزه مسئولیت دارند. ترساندن، یک مرزی دارد و باید همراه با آگاهی دادن باشد که منجر به آرامش مردم شود. یعنی قرنطینه خیلی فشار را روی فرد سنگین میکند. در ستاد راهبری مهندسی فرهنگی مصوبهای برای تدوین سیاستهای فرهنگی اجتماعی دوران کرونا و پساکرونا داشتیم؛ در حال تدوین این امر هستیم.
او درباره سند مهندسی فرهنگی گفت: این سند توسط دو رئیس جمهور تصویب شده است. ۶ سال بود اقدامی نشده بود و اولین اقدامی که درباره سند باید میشد این بود که شورای راهبری سند مهندسی فرهنگی تشکیل شود، چون آن شورا است که راهبری میکند، اجراییسازی سند را دنبال میکند، اسنادی که باید تدوین و تصویب شود، باید در دستور کار قرار گیرد. هفت جلسه تاکنون برگزار کردیم. شورای راهبری که ۶ وزیر عضو آن هستند، معاون اول ریاست را برعهده دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه آیا شما هم قبل از ورود به شورا دیدگاه منتقدانه در این زمینه داشته اید ادامه داد: نه، چنین قضاوتی از بیرون درباره شورای عالی نداشتم. وقتی وارد این شورا شدم، احساس کردم شورای عالی را کسی از بیرون نمیتواند به سادگی بشناسد و لذا خیلی از قضاوتها سطحی است. شورای انقلاب فرهنگی تنها صحن شورا نیست که تصمیمسازی میکند.
او ادامه داد: شاید از دو هزار و ۳۰۰ مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول عمر ۳۵ سال داشته، حدود هزار و ۴۰۰ مورد آن تصویب افراد بوده است؛ مثلاً نمایندهای به کمیته مطبوعات قرار گیرد، یا نمایندهای در کمیته نظارت و بازنگری وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد. نمایندههای زیادی بواسطه مصوبات شورای عالی میروند. بخش عظیمی از این مصوبات از این جنس بوده است.
عاملی در ادامه درباره آموزش زبان دوم در مدارس و رفع انحصار از زبان انگلیسی گفت: زبان دوم در یک غلبه گفتمانی به سمت زبان انگلیسی رفته است. در صورتی که نباید این امر وجود داشته باشد؛ یعنی ما باید انتخاب بدهیم. در کشورهای اروپائی هم دانشآموز زبان دوم یا سومش را زبان فرانسه، زبان آلمانی، چینی، زبان فارسی و ... انتخاب میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید به سمت این برویم که دانش آموز برای رایجترین زبانهای دنیا قدرت انتخاب داشته باشد؛ این ظرفیت هم در کشور وجود دارد. اولویت اول ما برای آموزش و پرورش، محورهای سند تحول آموزش و پرورش است که یکی از مهمترین و کانونیترین محورها و راهکارها در سند تحول آموزش و پرورش که بر همه راهکارهای ۲۷ گانه تاثیر میگذارد، منابع انسانی آموزش و پرورش و معلم است.
او ادامه داد: خیلی این تلخ است که آموزش و پرورش کشور با یک میلیون معلم، قاعده رقابتی برای جذب نداشته باشد. معلمین ما که واقعاً محترم هستند و شرافت، کرامت و عظمت معلمین ما باید تامین شود، یعنی معلم باید به عنوان قشری که به لحاظ درآمدی باید جزو درآمدهای برتر کشور باشد، جزو یقه سفیدهایی باشد که حقوق خوب دریافت کند، نه اینکه حقوقی پرداخت کنیم که در کنار آن کارهای دیگری را انجام بدهد، ولی باید به لحاظ توانائی و تخصص تامین باشد. معلمینی که ما جذب کردیم که ۴۰۰ هزار معلم از طریق حق التدریس با مصوبات مجلس!.
عاملی گفت: الان که نگاه میکنیم در دوره ابتدائی ۳۱ درصد اینها مدرک تحصیلیشان با تدریسی که انجام میدهند انطباق ندارد. یعنی معلم چیزی را تدریس میکند که تحصیل نکرده است. خب چه انتظاری داریم؟ باید در آموزش و پرورش چه اتفاقی بیفتد. در اینجا دانشگاه فرهنگیان منحصراً و دانشگاه شهید رجائی برای جذب معلم تعیین شده است. منتهی یک ماده ۲۸ در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده یک اساسنامه دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی هست که بیان شده میتوانند از فارغالتحصیلان دوره لیسانس دانشگاههای دولتی دیگر جذب کنند، منتهی دوره تکمیلی برای آنها برگزار کنند.
او درباره کاهش نرخ موالید در کشور روی زمین ماندن لایحهای در این باره که از سال ۹۱ در مجلس است گفت: خوشبختانه در این دوره مجلس توجه جدی به این طرح شده است. به دلیل بار مالی سنگینی که این مصوبه خواهد داشت، در برخی از برآوردهای قبلی تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هم دیده شده برای سیاستهای حمایتی که باید از خانواده شود، بالاخره یکی از دلایلی که افراد فرزندآوری ندارند این است که امکانات مالی رسیدگی به خانوادهاش را ندارد. یک منابع مالی حمایتی پیشبینی شده و ما تحمیلی نمیتوانیم داشته باشیم، ولی مجلس منابع مالی را با همکاری دولت بررسی میکند که یک قوانینی را آنجا تصویب نکند که دولت نتواند آن را تامین کند. ظاهراً در تعامل با دولت قدری عدد را پائینتر آورده اند تا منابع اجازه دهد و مصوب شود.
عاملی درباره افزایش آمار پایداری خانواده و کاهش آمار طلاق گفت: این موضوع محقق شده است. دلیل این امر هم این است که از مصوبات شورای عالی، کمیتهای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که به سرپرستی یکی از اعضای دبیرخانه است. هم برای مشاورههایی که به خانوادههای در معرض طلاق میدهند و هم برای پیشآگاهیها و کلاسهای تکمیلی که قبل از ازدواج برای زوجین دارند که کمک میکند.
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رسانه ملی هم در این جهت خیلی کمک کار برای برنامههای مشورتی بوده است. ما جمعیت در حال گذار هستیم. یکی از نشانههای در حال گذار بودن ما توسعه دسترسیهای ما به دیگران است، هم از طریق تلویزیونهای ماهوارهای که خیلی هم دایره مسمومی دارد، یعنی مخالفان جمهوری اسلامی که تلویزیون درست میکنند، تلویزیونشان برای تخریب جامعه است تا بتوانند مسیر اجتماعی ایران را تغییر دهند. با نیت کمک به مردم ایران برنامههای خود را تدوین نکرده اند و هم دسترسی به فضای مجازی افزایش یافته است. فضای مجازی یک باز بودگی را در جامعه ایجاد میکند که جامعه در حالت انتقال قرار میگیرد. در دوره انتقال بسیاریها نمیتوانند بیان کنند چه وضعیت متعینی ایجاد شده است.
او در ادامه درباره اقدامات شورای در زمینه اجرایی سازی قانون عفاف و حجاب نیز افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی سه مصوبه در مورد حجاب داشته است. آخرین مصوبه شهریور سال گذشته بود که تقسیم کار ملی بین ۳۲ نهاد مسئول در مورد حجاب و وظایفی را برای آنها تعیین کرده است. مسئول اجرائیسازی این سند هم وزارت کشور و شورای اجتماعی این وزارتخانه است.. در باندهای قمار، باندهای فروش بدن، باندهای توسعه مُدهایی که بدننمایی بیشتری را فراهم میکند و زندگی را به سمت فسادهایی میکشاند، باندهای الکل و رسانههای اجتماعی را نگاه کنید، تولیداتی که در آلبانی میشود برای رسانه اجتماعی ما و همه اینها بهم بازنشر میکنند، لذا درباره حجاب اقدامات ریشهای لازم است و فقط مسئله حجاب نیست؛ نگرش اجتماعی است. اقدامات قانونی هم وجود دارد؛ یعنی آن چیزی که قانون به ما میگوید این است که باید حجاب در جامعه رعایت شود.
عاملی در ادامه درباره عدم توجه به احترام به ادیان در سند ۲۰۳۰ نیز گفت: ۲۰۳۰ سندی است که ۱۷ هدف در آن وجود دارد. روی هدف پنجم آن حساسیت به خرج دادیم، ولی سایر اهداف را طرح نکردیم. برخی از اهداف ۲۰۳۰، چون بر مبنای توسعه پایدار است، در واقع توسعه پایدار، چون متوجه به این جهان است و توسعه جاودانه نیست؛ یعنی المانهایی از توجه به آخرت و تامین زندگی جاودانه در رویکرد توسعه پایدار نیست، ولی یکباره شما شاهد هستید که در برخی از آموزه هایش، همجنسبازی هم مشروعیت پیدا میکند؛ لذا منظور من این بود که این اهداف توسعه پایدار و سند توسعه پایدار در یک دکترین لیبرال طراحی شده، در دکترینی که منهای خدا به مدیریت اجتماعی نگاه میکند. به هر حال موضوع ما و دغدغه ماست. تلقی من این است وزیر محترم آموزش و پرورش و بدنه این وزارتخانه، سمت و سویی برای سند ۲۰۳۰ ندارند.
استاد دانشگاه تهران در ادامه درباره سریالهای نمایش خانگی توضیح داد: به نظرم شبکه نمایش خانگی رها شده است و این خیلی اشتباه است. بالاخره نمیشود در سیاستهای رسانه ایمان، این میزان دوگانگی داشته باشیم. اینکه بخش خصوصی در تولید مشارکت کند ارزشمند است، ولی دکترین اصلی که تامین سلامت جامعه است، باید در آن تامین شود.
او ادامه داد: گزارشها و تحلیلهایی که از سینمای خانگی داشتیم بیش از ۷۵ درصد آن سیگار کشیدن را نمایش میدهد. در فیلمهای جشنواره هم این مشکل را داشتیم. سیگار کشیدن در فیلمها نمایش داده میشد یا بیاحترامی به همدیگر را نشان میدادند یا مرزهای روابط بین جنس مخالف را شکسته اند. این مواردی است که مهم است و به قول بیر یکی از نویسندگان حوزه ارتباطات، مردم میبینند و باور میکنند.
عاملی درباره شعیه انگلیسی افزود: شیعه انگلیسی در فلسفه مخالفت با انقلاب اسلامی درست شده است. خلاصه کردن اسلام در اموری که اساساً اسلام آنها را مشروع نمیداند. قمه زنی و این نوع عزاداری برای امام حسین (ع) را اسلام مشروع نمیداند و خلاف شرع است. اینها عواطف مردم را جریحه دار میکند. الان در گوگل محرم را سرچ میکنید که بخواهید تصویر از آن بگیرید، یک پارچه خون است. این تصویر را چه کسی ایجاد کرده است؟ اصلا با چه مهندسی ایجاد شده است؟ کسانی که میخواهند داستان را به جنگ بکشانند از جداسازی شروع میکنند، از دیگریسازی شروع میکنند، به دیگریهراسی میرسند و بعد در دیگری هراسی آشوب بوجود میآورند و در آشوب زمینه مشروعیت دادن به جنگ را فراهم میکنند. در همین مرکز اسلامی انگلیس، کنفرانس درباره خانواده با حضور کلیساهای مختلف برگزار کردیم.
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خانوادههای تک سرپرست، خانوادههایی هستند که ۹۰ درصدشان توسط مادر اداره میشوند و این جامعه بی پدر است. در انگلستان نزدیک به ۱۸۰ هزار فقره طلاق بود که آن زمان من تمرکز داشتم ۵۴۰ هزار بچه طلاق بود. اینها درد مشترک با ما دارند و بنابراین کنفرانس مشترک برگزار کردیم که همفکری کنیم چه کارهایی انجام دهیم. به نظرم این روش تعامل و رفت و آمد و سازگاری باعث میشود اختلالهای فهم نیز کم میشود و این قانون ارتباطات است که هر چه ارتباط بیشتری داشته باشید، اختلال کمتری دارید.
او درباره استعمار مجازی آمریکا بیان کرد: دو استعمار را در گذشته تجربه کردیم. استعمار اول سرزمین گشایی و گرفتن خاک ملتها بود که فرانسه دو سوم آفریقا را مستعمره خودش کرد. وقتی در سرزمینها دچار مشکل شدند، سراغ استعمار فرهنگی رفتند. دوره پسااستعمار اول با استعمار فرهنگی شروع شد، یعنی سبک زندگی آمریکایی را در جهان رواج دادند. استعمار سوم گرفتن این فضای مجازی است. فضای مجازی، مجازی نیست؛ بلکه فضای واقعی است؛ لذا اینها نهادهای بزرگ مجازی را در اختیار گرفتند. اولاً حکمرانی دست آمریکا است، ... هم دست آمریکا است، دامنهها توسط آمریکا ثبت میشود و به هیچ وجه این را قابل مذاکره نمیدانند.
او اظهار کرد: درباره مدیریت حکمرانی اینترنت امریکاییها میگویند ما این را در ارتش ایجاد کردیم و بعد در فضای واقعی و عمومی وارد کردیم و این اختیار با ماست. به تعبیر حضرت آقا، ما وارد دوره تمدنی جدیدی شدهایم. ما نمیتوانیم این عرصه را کنار بگذاریم و بگوییم نمیخواهیم از اینترنت استفاده کنیم یا شبکه ملی اطلاعات را مساوی با اینترنت ملی بگیریم؛ نه، باید از اینترنت و از این ظرفیت استفاده کنیم، ولی باید چارهجوییهای جدیدی کنیم.
عاملی با بیان اینکه باید دنبال ابرقدرت شدن در محیط مجازی باشیم افزود: وجه قدرت در محیط مجازی، توان عملکردی است. در محیط مجازی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون وب سایت داریم. اینها قدرتی ندارند. یکبار کسی شعار داده بود، هر بسیجی یک وب سایت! این غلط است. ما باید توانش زیاد، تراکنش بالا، تراکم دادهای بالا، با اتصالات گسترده در محیط مجازی بوجود بیاوریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینترنت دوم چین بود و اینترنت سوم میتواند ایران باشد. چین به سمت این رفت که بتواند دامنه دومی را ایجاد کند. دامنه دادن، یعنی زمین در اختیار گذاشتن. دامنه، زمین عملیات مجازی است. برخی شبکه ملی اطلاعات را اطلاع ندارند چه ظرفیت بزرگی برای سلامت و مدیریت صحیح جامعه است و فکر میکنند این شبکهای است که میخواهد مردم را کنترل کند؛ نه، اینچنین نیست. شبکه ملی اطلاعات تضمین کننده عملکردی ما در محیط مجازی است.
او ادامه داد: اگر ما از بیرون تهدید شویم، بانکهای ما از کار میافتد. یعنی ATM بانک از کار میافتد، ولی شبکه ملی اطلاعات همه دادههای بانک کشور، همه دادههای ثبت احوال کشور، همه دادههای بزرگ کشور را روی خودش بارگزاری میکند و در هر صورت مشکلی برای ارتباطات خارجی ما پیش بیاید، برای مدیریت صنعت ما مشکلی ایجاد نمیشود.
عاملی تصریح کرد: یک زمانی آمریکاییها ۷۵ درصد میزبانی اطلاعات را در اختیار خودشان داشتند الان اینطور نیست و به ۴۵ درصد رسیدند. ما هنوز یک ایمیل ایرانی نتوانستیم درست کنیم. روی جیمیل و یاهو ایمیل میگیرند و متوجه نیستند دادهها را در اختیار آن شرکت قرار میدهند.
انتهای پیام/
خب همین فقط مسولیتتونه......
اینارا میگن که یه جلسه ای هم گذاشته باشن
دراصل کو عمل؟؟!
و قرار بود فکری هم در مورد سهمیه های اضافی و حذف برخی از ان ها صورت گیرد.
هدف از این کنکور گزینش دانش آموزان با استعداد نیست.
شما هم راه بجای نخواهید برد.سالیان سال است که هرسال وعده سال بعد را برای حدف یا کم رنگ شدن کنکور میدهند.ولی افسوس.
داوطلبان هم خوابند و نزدیک کنکور که میشه کمپین تشکیل میدهند!!! حق کسانی که زحمت و بی خوابی میکشند را ازبین نبرید .