سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بلومبرگ: عربستان و قطر به یک توافق نزدیک شده اند

خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد عربستان سعودی و قطر به یک توافق با میانجی گری آمریکا نزدیک شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد عربستان سعودی و قطر در حال نزدیک شدن به یک توافق با میانجی گری آمریکا هستند.

در گزارش بلومبرگ به نقل از سه منبع آگاه از این مسأله آمده است: عربستان سعودی و قطر در حال نزدیک شدن به یک توافق اولیه به منظور به پایان رساندن شکافی هستند که برای بیش از سه سال به طول انجامیده؛ مسأله‌ای که با تلاش دولت ترامپ برای تحقق نوعی پیروزی در سیاست خارجی در روز‌های پایانی خود همراه است.

در این گزارش همچنین آمده است: این توافق موقت شامل سه کشور عربی دیگر که روابط دیپلماتیک خود را با قطر در ژوئن ۲۰۱۷ قطع کرده بودند، یعنی امارات متحده عربی، بحرین و مصر نمی‌شود.

این منبع همچنین اعلام کرد توافقی گسترده‌تر همچنان در دسترس نیست؛ چرا که برخی مسائل از جمله روابط دوحه با تهران همچنان محل سؤال است.

در این گزارش همچنین آمده است: این پیشرفت احتمالی چند ماه پس از آن حاصل می‌شود که دیپلماسی شدیدی با میانجی گری کویت به انجام رسید و با اقدامات «جرد کوشنر» داماد ترامپ که این هفته به کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) سفر کرده بود، به ثمر نشست.

بلومبرگ در ادامه به نقل از دو منبع آگاه نوشت: این نزدیکی روابط احتمالا شامل بازگشایی حریم هوایی و مرز‌های زمینی و نیز پایان دادن به جنگ اطلاعاتی میان قطر و عربستان سعودی در کنار گام‌های دیگر اطمینان بخشی به عنوان بخشی از یک طرح دارای جزئیات برای بازسازی تدریجی روابط خواهد بود.

گفتنی است روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبهی در گزارشی نوشت جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ در امور سیاسی که به قطر سفر کرده، سعی دارد از راه مذاکره با سران قطر و عربستان، آن‌ها را مجاب کند تا اختلافات خود را کنار بگذارند و محاصره قطر به پایان برسد و ریاض خط هوایی خود را به روی پرواز‌های قطری که از حریم هوایی ایران عبور می‌کنند، باز کند.

نیویورک تایمز در این گزارش نوشته است که اگر دیپلمات‌های آمریکایی موفق به این کار شوند و پرواز‌های قطری به جای عبور از آسمان ایران، مسیر هوایی عربسنان سعودی را انتخاب کنند، ۱۰۰ میلیون دلار نقد از درآمد‌ها غیر نفتی ایران کم می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.