سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت استفاده از کود‌های دامی چیست؟

مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی افت کیفیت و اختلال در عملکرد خاک‌های زراعی را دارد و کودهای دامی باعث اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک می شود.

جوادی بایگی مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت:مصرف روزافزون کود‌های شیمیایی، عدم بازگشت بقایای گیاهی به خاک و سوزاندن این بقایا باعث شده است که سالانه به میزان قابل‌توجهی مواد آلی از خاک‌ها کاسته شود و خاک به کلوخه‌های غیرقابل نفوذ و غیرقابل برگشت تبدیل شود.

او افزود : استفاده از شیوه‌های مدیریتی متناسب با هر منطقه آب و هوایی و استفاده از مواد آلی و اصلاح‌گر خاک می‌تواند در چنین شرایطی بسیار کمک‌کننده باشد.

جوادی بایگی گفت: آمار ارائه شده در سال‌های اخیر حاکی از کاهش شدید مواد آلی در خاک‌های زراعی ایران است در این شرایط استفاده از کود‌های شیمیایی به‌عنوان سریع‌ترین راه برای جبران کمبود موادغذایی و حاصلخیزی خاک لازم به نظر می‌رسد،

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه افزود : هزینه‌های زیاد کود‌های شیمیایی در مقادیر پیشنهادی و آلودگی خاک و آب ناشی از مواد شیمیایی ساخت بشر منجر به تقاضای برای مصرف کود‌های ارگانیک شده است.

او ادامه داد : از سوی دیگر کود‌های شیمیایی با وجود تاثیر قابل‌توجهی که بر باروری خاک و افزایش تولید محصولات کشاورزی دارد، در صورت مصرف بی‌رویه افت کیفیت و اختلال در عملکرد خاک‌های زراعی و درنهایت کاهش رشد گیاهان و محصولات کشاورزی می‌شود.


بیشتر بخوانید


جوادی بایگی گفت: این شیوه استفاده از مواد تجدیدپذیر و طبیعی با منشأ آلی در کنار استفاده بهینه از کود‌های شیمیایی در حفظ باروری ساختمان خاک، فعالیت بیولوژیک، ظرفیت تبادل کاتیونی، ظرفیت نگهداری آب و در نهایت اصلاح ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک اهمیت زیادی دارد.

مدیرجهادکشاورزی گفت:کود اصلی، فاقد بذر علف هرز است و به آسانی ساختمان خاک را تغییر میدهد و موجب بهبود کیفیت خاک می‌شود اما از نظر مواد غذایی ضعیف‌تر از سایر کودهاست.

برای پوشاندن روی بذر‌های کاشته شده مخصوصاً در چمن کاری، استفاده از کود اصلی توصیه می‌شود.

موارد استفاده از کود حیوانی:
۱- زمانی که خاک فقیر و فرسوده است.
۲- برای بهبود کیفیت خاک‌های سنگین.
۳- اصلاح خاک‌های سبک.
۴- تقویت گیاهان باغچه ای.

او همچنین زمان استفاده از کود حیوانی روش کوددهی گفت:بهترین زمان برای استفاده از کود حیوانی اواخر پاییز، اواخر زمستان و اوایل بهار است. اگر در پاییز از کود حیوانی استفاده شود (با توجه به برف و باران‌های زمستانه) بهتر می‌پوسد و راحت‌تر در دسترسیشه قرار می‌گیرد.

در مورد روش کوددهی باید ابتدا باید کود را به طور یکنواخت در سطح خاک پخش کنند، سپس به وسیله بیل یا بیلچه با خاک مخلوط و کاملاً زیر و رو شود و در آخر، زمین را کاملاً صاف و مسطح نموده، گیاهان را به صورت بذر یا نشاء می‌کارند.

اگر در اواخر پاییز کودپاشی کنیم می‌توانیم بعد از بیل زدن، زمین را تا اواخر زمستان به حال خود رها کنیم تا تهویه‌ی کامل انجام شود. در باغات بهترین روش کود دهی همان روش چالکود است

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.