سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پی درگذشت کامبوزیا پرتوی مطرح کرد؛

یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار سینما را از دست دادیم

علیرضا تابش درباره شخصیت سینمایی کامبوزیا پرتوی و تأثیر این سینماگر روی سینمای کودک و نوجوان، توضیحاتی داد.

علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره شخصیت سینمایی کامبوزیا پرتوی و تأثیرش روی سینمای کودک و نوجوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیار متأسفم که امروز یکی از نویسندگان و کارگردانان خلاق و دوست داشتنی سینمای ایران را از دست دادیم. پرتوی در دوران عمرش یادگار‌های ارزشمندی از خودش به جای گذاشت و فیلم هایی چون ماهی، گلنار، بازی بزرگان، کافه ترانزیت، پرده و کامیون را کارگردانی کرد و فیلمنامه‌های بسیار ارزشمندی نوشت.

وی افزود: امسال در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان این افتخار را داشتیم که برای این کارگردان محبوب سینمای کودک و نوجوان بزرگداشتی بگیریم. به رغم اینکه از عوارض سکته مغزی که چندی پیش دچارش شده بود، رنج می‌برد دعوت ما را پذیرفت و در مراسم بزرگداشت شرکت کرد و به نظرم ادای دین و احترامی نسبت به این کارگردان مهم سینما شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: او حدود بیست روز پس از جشنواره برای من فیلمنامه‌ای فرستاد و این جمله را گفت که با بزرگداشتی که برای من گرفته شد، امیدوار شدم بعد از عمل جراحی قلبم و بهبودی که حاصل می‌شود، فیلم جدید سینمایی را بسازم.

تابش بیان کرد: حقیقتاً امروز در مصیبت درگذشت کارگردانی صحبت می‌کنیم که در آثار، نوشته ها و مجموعه کار‌هایی که به یادگار گذاشته، روح فرهنگ ایرانی و ارزش‌های سینمای کودک و نوجوان دیده می‌شود و همیشه کارهایش سرشار از سادگی، صداقت و معصومیتی کودکانه بود؛ پرتوی به نوعی قصه گوی دورانی از سینمای کودک و نوجوان بود.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اظهار کرد: پرتوی روایتگر بخشی از سینمای کودک و نوجوان در سال‌های گذشته بود و علاقه بسیاری به این قشر داشت و برای آن‌ها وقت می‌گذاشت؛ خاطره‌ای از المپیاد فیلمسازی نوجوان که سال گذشته در اصفهان برگزار شد دارم. پرتوی دعوت ما را به عنوان مربی و استاد با گرمی قبول کرد و یک هفته در کنار نوجوانان به آموزش پرداخت. در اختتامیه شاهد این بودم نوجوانان شرکت کننده در المپیاد تا حد زیادی تحت تأثیر پرتوی بودند و دوره او را به نیکی یاد می‌کردند.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: کامبوزیا پرتوی مشوق ما برای ادامه المپیاد فیلمسازی نوجوانان بود؛ چون استقبال این قشر از المپیاد برای او اهمیت زیادی داشت و نسل نوجوان را نسلی پر انگیزه می‌دانست و می‌گفت باید به آن‌ها انگیزه دهیم. همینطور دقت نظری به علایق نسل جدید بخصوص مواجهه آن‌ها با فضای مجازی داشت و می‌گفت نوجوانان با امکانات و ابزار جدید می‌توانند فضا‌های خارق العاده‌ای را خلق کنند. پرتوی در گفتگوهای خود ذکر کرد که در المپیاد فیلمسازی با نوجوان‌های بسیار خلاقی روبرو شده که طرح‌ها و ایده‌های آن‌ها به لحاظ پختگی هنری چیزی از طرح حرفه‌ای کم نداشت.

تابش در پایان عنوان کرد: پرتوی به سینمای کودک و نوجوان بسیار علاقه‌مند بود و عاشقانه این سینما، بچه‌ها و نوجوان‌ها را دوست داشت. به نظرم سینمای ایران بخصوص سینمای کودک و نوجوان، یکی از شخصیت‌های تأثیرگذارش را متاسفانه از دست داد و همه ما داغدار این مصیبت هستیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.