سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتصال متهم خارج نشین و قاضی در بستر دادگاه‌های آنلاین/ ۲۵ هزار دادرسی الکترونیک در سراسر کشور برگزار شده است

باشیوع ویروس کرونا تشکیل دادگاه ها به صورت آنلاین انجام شد و این اقدام حتی برای متهمان خارج از کشور نیز صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع بیماری کرونا قوه قضائیه در راستای ایجاد فاصله گذاری‌های اجتماعی و کاهش میزان ابتلا به این بیماری و کمک به مراجعان جلسات دادگاه آنلاین را برگزار کرد.

پس از شیوع بیماری کرونا تا امروز هزاران جلسه دادگاه آنلاین در سراسر کشور برگزار شده و به گفته مسئولان مربوطه بیش از ۹۰ درصد طرف‌های دعوا از دادگاه‌های آنلاین رضایت داشته اند.

اما ایجاد دادگاه‌های آنلاین و دادرسی‌های الکترونیک موضوع جدیدی نیستند بلکه در قانون و در مواد مختلف به این موضوع و ظرفیت قانونی اشاره شده است.

در مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای ظرفیت دادرسی‌های الکترونیک گفته شده است.

در ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: استفاده از سامانه‏‌های (سیستم‌ها) رایانه ه‏ا و مخابراتی، از قبیل: پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

همچنین در ماده ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: به کارگیری سامانه‌های ویدئو کنفرانس و سایر سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود یا نظرات کارشناسی در صورتی مجاز است که احراز هویت، اعتبار اظهارات فرد مورد نظر و ثبت مطمئن سوابق صورت پذیرد.

در ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای نیز آمده است که در صورت فراهم بودن امکانات لازم، مقام نیابت دهنده می‌تواند تمام یا بخشی از موضوع نیابت را مانند تحقیق از اصحاب دعوا، اخذ شهادت شهود و نظرات کارشناسی و سایر مواردی که به موجب قانون مجاز است،از طریق ارتباط تصویری یا صوتی یا الکترونیکی از راه دور انجام دهد درخواست این ارتباط از طریق سمپ به واحد قضایی ارسال و انجام آن با نظارت مرجع مجری نیابت صورت می‌گیرد.

برگزاری دادگاه‌های آنلاین با متهمان خارج از کشور

دادگاه‌های آنلاین که موضوع جدیدی در قوه قضاییه به شمار می‌رود توسعه بسیاری پیدا کرد و حتی متهمانی که در خارج از کشور هم حضور داشتند و در دادگاه‌ها شرکت کردند.

رسیدگی غیر حضوری از جمله برنامه‌های راهبردی است که قوه قضاییه به جدیت آن را دنبال می‌کند و تاکنون بیش از ۳۰ سامانه الکترونیکی جز دادگاه‌های آنلاین قوه قضاییه رونمایی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه نوبت‌دهی الکترونیک، سامانه کشف شهود حرفه‌ای، سامانه صدور الکترونیکی گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه ثبت قرارداد وکلا، سامانه بازرسی و نظارت و رسیدگی به شکایات و اعلامات و الکترونیکی کردن فرآیند‌های دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و تصدیق اصالت سند مالکیت اشاره کرد.

به دنبال اهمیت موضوع و الزام به برگزاری هر چه بهتر دادگاه‌های الکترونیک، دادگستری استان تهران کارگروه دادرسی الکترونیک را تشکیل داده و از ابتدای اردیبهشت ماه دادرسی الکترونیک در تهران آغاز شد.

هدف تشکیل دادگاه‌های الکترونیک چیست؟

صرفه جویی در هزینه ها، کاهش اطاله دادرسی و جلوگیری از نیاز اعزام زندانی به دلیل مشکلات فراوان از جمله اهداف تشکیل دادگاه‌های الکترونیک است و به گفته سخنگوی قوه قضائیه در سه ماهه اول سال حدود ۶ هزار دادگاه الکترونیکی برگزار شده است که فقط یک درصد آن را ضعیف دانسته بودند.

همچنین بر اساس آمار اعلامی از سوی قوه قضائیه طی هشت ماهه اول سال مراجعه قضایی نیم میلیون نفر کاهش داشته و ۲۵ هزار دادرسی الکترونیک تشکیل شده است که ۲۰ هزار جلسه آن با زندانیان بوده است.

با توجه به آن که بسیاری از دادگاه‌ها با زندانیان برگزار می‌شود و به منظور تسهیل امور ۱۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک در ۲۴ استان کشور که بیشترین آمار اعزام زندانیان به مراکز قضایی را داشته اند تشکیل شده و در راستای کمک به زندانیان و خانواده آن‌ها ارتباط تصویری میان آن‌ها برقرار شده است.

به گفته دادگستری‌های سراسر کشور با توسعه دادگاه‌های الکترونیک میزان تردد طرفین دعوا به دادگستری‌ها کاهش چشمگیری داشته است که همین موضوع در راستای مبارزه با بیماری کرونا بوده و توانسته رضایت بسیاری را برای مراجعه کنندگان به مراکز قضایی ایجاد کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.