استراتژی تولید قطعات خودرو در ایران از سالهای ۷۰ عمق بیشتری یافت و توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کرد تا اینکه صنعت قطعه سازی توانست از تحت لیسانس بودن خارج شود و به شکل مستقل فعالیت خود را ادامه دهد.
درست در این دوران بود که صنعت خودروسازی از رشد تقریباً محسوس تری برخوردار شد و این دو صنعت بعنوان شرکایی با هدف توسعه صنعت در کشور گام های محکم تری برداشتند .
رشد صنعت خودروسازی حاصل از همکاری با صنعت قطعه سازی از این سالها بود که صنعت خودروسازی و قطعه سازی بعنوان دو قطب لازم و ملزوم شناخته شدند و این اندیشه شکل گرفت که لازمه صنعت خودروسازی کشور در رشد و تقویت صنعت قطعه سازی عملیاتی می شود.
یکی از صنایعی که پس از تحریم به شدت تحت تاثیر قرار گرفت خودرو بود. در چند سال گذشته کشور وابستگی شدیدی به واردات خودرو و قطعات داشت و به همین دلیل در اوایل تحریم دچار افت شدید تولید شد اما خوشبختانه به همت مهندسان و نیروهای داخلی کشور بسیاری از موارد وارداتی، داخلی سازی شد و تایران موفق شد خودروهای داخلی را وارد بازار کند.
بیشتر بخوانید
قبل از تحریم به منابع عظیمی که در داخل کشور وجود داشت توجه چندانی نمی شد، اما پس از تحریم این منابع بیشتر مورد بازرسی قرار گرفت و حتی این استفاده باعث جلوگیری از خام فروشی و خروج ارز شد.
هم اکنون بسیاری از قطعات خودرو در داخل کشور تولید می شود و این جزو افتخارات است که می توانیم سوار خودرو ملی شویم.
طراحی، تولید و عرضه خودروهای داخلی در ایران نیز یکی از همان اتفاقاتی است که مردم و فعالان اقتصادی و صنعتی فارغ از اهداف دولتها و موفقیت در عرصه جهانی منتظر آن بودهاند. تولید خودروهایی که صفر تا صد تولیدشان در داخل کشور و بر اساس دانش و توانمندی مهندسان و کارگران ایرانی انجام شده است.
ماجرای طراحی و تولید خودروهای داخلی در ایران داستان طولانی دارد. داستان تولید پیکان، ورود پراید و تولید پژو و سمند و پیشتازی فروش تیبا در ایران، همگی نشان از پشتکار از توانایی ایرانیها در تولید و عرضه خودروهای ملی بوده است.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: تحریم ها در ابتدا اثرات نامطلوبی در صنایع کشور گذاشت چرا که وابستگی شدیدی به واردات داشتیم اما پس از مدتی مهندسان داخلی توانستند با تکیه بر دانش خود قطعات کاملا ایرانی را تولید کنند.
او افزود: هم اکنون بسیاری از قطعات ساخته شده در کشور کاملا ایرانی است و باعث شده حتی از بسیاری منابع که در گذشته استفاده نمی کردیم استفاده کنیم و این موضوع را به جرات می توان گفت ما خواهان این هستیم که تحریم ها همچنان ادامه یابد تا توان مهندسان داخلی بیشتر نمایان شود.
امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اثرات تحریم ها در داخلی سازی قطعات، گفت: صنعت خودروسازی کشور در پی تحریمها و شرایط اقتصادی کشور با چالشهایی روبه رو بوده است.
او اظهار داشت: تحریم ها باعث شد بسیاری از خودروهای خارجی دیگر وارد نشود و همین عامل باعث گرانی خودروی وارداتی شد اما این تحریم ها اثرات مثبتی هم داشت اینکه بسیاری از قطعات در داخل تولید و دیگر نیازی به واردات ندارند.
شرکت کاسپین پلیمر سپاهان بروجن در سال ۸۴ به منظور تولید قطعات پلیمری خاص و فومهای فشرده با کاربرد در صنایع خودروسازی، هواپیماسازی، تجهیزات رادیویی، ساختمانسازی و بستهبندی با مدرنترین دستگاههای دنیا آغاز به کار کرد، اما به دلیل تحریمهای اقتصادی فعالیت این شرکت با رکود مواجه شد.
احمد مختار مدیرعامل کارخانه تولید قطعات پلیمری خودرو اظهار داشت: فعالیت این کارخانه به دلیل جنگ اقتصادی و تحریمهای ظالمانه از سال ۹۰ تا ۹۲ متوقف شد.
او گفت: شرکت آلمانی تأمین کننده ماشین آلات به دلیل تحریمهای اقتصادی همکاری اش را با شرکت ما قطع کرد اما ما به کمک متخصصان استان چهارمحال و بختیاری توانستیم خط تولید کارخانه را احیا کنیم .
چرخهای تولید ایران با چرخش بزرگترین تولیدکننده انواع قطعات پلیمری خودرو در کشور (بروجن)، پس از دوسال رکود بالاخره با گذر از بحرانهای متعدد به صدا درآمده و کام کارگران بیکار شده را شیرین کرد.
پس از دو سال تعطیلی صدای تولید، تبدیل به گوش نوازترین صدا در کارخانه قطعات پلیمری خودرو واقع در شهرک صنعتی بروجن شد.
یکی از قطعههای مورد نیاز خودروسازان کشور در بخش سخت افزاری ضربه گیر است که هم اکنون این قطعه فقط در چهارمحال و بختیاری تولید میشود و به نوعی این استان عهده دار تولید این قطعه برای صنعت خودرو در کشور شده است.
با وجود تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران به ویژه در صنعت خودروسازی، محققان شرکت دانش بنیان پلیمر خودرو در چهارمحال و بختیاری توانستند ایران را در زمینه تولید قطعات پلی پروپیلن انبساطی به خودکفایی برسانند.
سجاد رستمی رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: با تولیدات کیفی این شرکت، ایران در ردیف ۲۰ کشور برتر تولیدکننده این محصول قرار گرفت.
كارخانه توليد قطعات پلیمری انبساطی (پروپیلن) خودرو چهارمحال و بختیاری در شهرک صنعتی بروجن و در فاصله ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان واقع شده است.
نبود سرمایه در گردش مشکل دیگر این کارخانه بود، اما جایی که فکر اقتصادی و نیروی کار متخصص و متعهد دست به دست یکدیگر بدهند مسیر هم برای شکوفایی تولید فراهم میشود.
مختار افزود: با مشارکت و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد ریالی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این واحد صنعتی به رونق رسید.
او اظهار داشت: روزانه ۱۰ هزار قطعه برای دوهزار خودرو در این کارخانه تولید میشود.
صرفه جویی ارزی ۲۵ میلیون یورو
کاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: با احتساب ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ تن قطعات پلیپروپیلن انبساطی در این کارخانه، سالانه حدود ۲۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی میشود.
متخصصان این واحد دانش بنیان عزم خودشون را جزم کردند تا پایان امسال مواد اولیه موردنیاز را در این کارخانه تولید کنند.
مدیرعامل این واحد صنعتی تأمین مواد اولیه را از مشکلات کارخانه به دلیل تحریمهای اقتصادی بیان کرد.
کارشناسان و متخصصان واحد تحقیق توسعه با تلاش دو ساله به طراحی، ساخت و تولید مواد اولیه قطعات پلیمری خودرو که تا پیش از این از کشورهای آلمان، چین، کره و ژاپن تامین می شد، دست یافتند که با راه اندازی خط تولید مواد اولیه در این کارخانه تا پایان امسال، ایران در این زمینه به خودکفایی کامل خواهد رسید.
گزارش از نگار شیخ پور
انتهای پیام/ن