سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترکش‌های شایعات به آمار مبتلایان به ایدز در خوزستان هم رسید

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آمار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ابتلای حدود ۳ هزار نفر به ایدز در استان طی نیمه نخست امسال کذب محض است.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طی روز‌های اخیر اخباری در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان دهنده ابتلای حدود ۳ هزار نفر در استان به ایذر است، ولی این آمار از پایه و اساس کذب بود و شایعه‌ای برای تشویش اذهان عمومی است.

او تعداد کل موارد مبتلا به HIV در سراسر استان تا پایان شهریور امسال را ۲ هزار و ۸۰۶ نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد یک هزار و ۳۸۰ نفر درحال حاضر تحت مراقبت و درمان هستند، این در حالی است که ۱۹ درصد از افراد آلوده را زنان و ۸۱ درصد را مرد‌ها تشکیل می‌دهند.

علوی با بیان اینکه تعداد موارد فوتی تاکنون ۹۴۸ نفر ثبت شده، اظهار داشت: عمده‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در استان خوزستان به ترتیب تزریق مشترک با ۶۷.۴ درصد، ارتباط جنسی ۲۱.۶ درصد، مادر به کودک ۵.۲ درصد و ناشناخته ۸.۵ درصد اعلام شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه تعداد افراد HIV مثبت در کشور تا پایان ۱۳۹۸، مجموعا ۴۱ هزار و ۴۹۴ نفر بوده و از این تعداد ۱۹ هزار و ۱۶۴ نفر آن‌ها ثبت شده که ۸۲ درصد موارد را مرد‌ها و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: آنچه سبب نگرانی شده، تغییر الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر است که براساس آمار مستند، از کل موارد شناسایی و گزارش شده در ۱۳۹۸، ۲۹ درصد موارد موارد ثبت را زنان و ۷۱ درصد آن‌ها را مرد‌ها تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰-۳۵ سال بوده اند.

او عمده‌ترین راه انتقال HIV از سال ۱۳۶۵ تاکنون را تزریق مشترک به میزان ۱۰.۶ درصد، رابطه جنسی به میزان ۲۲.۲ درصد، مادر به کودک به میزان ۱.۷ درصد و علل نامشخص به میزان ۱۵.۸ درصد عنوان کرد و ادامه داد: راه انتقال ۲/. درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش ۱۰۰ درصدی خون سالم از سوی سازمان انتقال خون است.

علوی تصریح کرد: از بین مواردی که در ۱۳۹۸ تشخیص داده شده اند، راه احتمالی انتقال در ۲۲ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴.۶۴ درصد موارد روابط جنسی، ۶.۲ درصد موارد مادر به کودک و در ۲۹ درصد راه احتمالی ابتلا نامشخص است، ضمن اینکه هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.