به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی برنامه؛ جهانگیر الماسی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در برنامه «افق سینما» ویژه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که روز شنبه اول آذر ماه با اجرای سعید الهی به روی آنتن شبکه افق رفت در ابتدای برنامه درخصوص نقش نفوذ جریانات التقاظی در سینمای ایران گفت: تعریف صنعت سینما در جهان تنها تولید یک فیلم برای تماشا و سرگرمی نیست؛ بلکه سینما دربرگیرنده کارکردهای بسیار وسیع در حوزه اجتماعی و ارتباطات انسانی ست.
وی در ادامه افزود: گهگاه پیش امده که در ایران ۲ تا ۳ هزارنفر درگیر تولید فیلم هستند، اما در مقابل چند برابر آن نیروی انسانی در مراکز مختلف دولتی با دریافت احواع حقوق و تسهیلات مشغول ساماندهی این تعداد اند. آیا اینمنطقی ست؟
الماسی ادامه داد: سینما را باید به عنوان یک پازل و در کنار هم قرار گرفتن چندین فیلم با اندیشههای همسو یا حتی غیر همسو در مسیر اهداف سیاسی و استراتژیک جوامع مورد بهره برداری قرار داد نه نها با ساخت یک یا دو فیلم!
این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران با انتقاد از نحوه عمکلرد مدیران در حوزه فرهنگی اظهار داشت: چطور میشود که مدیریت فرهنگی کشورکه وظیفه مدیریت مسائل فرهنگی را دارد میگوید میخواهیم مسئله سینما را به خود فیلمسازان واگذار کنیم؟
الماسی افزود: جهان در حال تغییر است، کرونا سینماها را در سراسر جهان تعطیل کرده است. مردم در آمریکا با خود میگویند وقتی با ۴ دلار میشود فیلم روز سینمای جهان را در خانه دید چرا باید به سالن سینما بروند که کرونا را به جان بخرند. اینجاست که آینده پژوهی مدیران سینمایی هر کشوری مشخص خواهد شد.
وی با اشاره به جریان نفوذ در سینمای ایران گفت: در بستر نبود هدف کلان و استراتژی نزد مدیران فرهنگی جریانات التقاطی و منحرف وارد عرصه سینما شده و از این میدان به نفع خود سو استفاده میکنند.
الماسی افزود: هنوز تعریف ما از سینما به دورهی پیش از انقلاب برمی گردد و در حال حاضر همان جریان در سینمای امروز ایران نقش دارند و مدیریت میکنند.
این کارگردان سینمای ایران در پایان خاطر نشان ساخت: دانش آموختگان سینما در شرایط فعلی تنها به تولید مبتنی بر فروش بیشتر فکر میکنند و بسیاری از دانشجویان در مراکز آموزشی ازاد و یا دانشگاهی عاری از اطلاعات عمیق از مکاتب مختلف سینمایی جهان هستند.
انتهای پیام/