عبادی درباره موقعیت تعویض و بازسازی خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: با توجه به امکان صدمهپذیری بیشتر خط لوله در سمت سکو به علت فشار و دمای بالای جریان گاز، خط لوله مذکور از نقطه صفر سکوی فاز ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر تعویض شده است تا با افزایش سطح ایمنی، خطر بروز حادثه در این ناحیه و محیط پیرامونی آن به طور کامل رفع شود.
وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت موجودی لوله، تاکنون ۷۲ کیلومتر از خط لوله دریایی فاز ۱۶ تعویض شده گفت: با توجه به برنامه تعویض کل خط لوله، سفارشگذاری خرید ۱۱۰ کیلومتر لوله انجام شده که پس از دریافت آنها، در صورت نیاز، بخش باقیمانده این خط از سمت ساحل به طول ۴۰ کیلومتر، در قالب اجرای یک پروژه جدید، تعویض خواهد شد.
به گفته عبادی، حدود ۴۰ کیلومتر از این خط لوله سال ۱۳۹۶ تعویض شده بود.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس درباره مراحل اجرای پروژه بازسازی خط لوله سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی گفت: به موازات انجام بررسیها درباره علل ایجاد شکستی و با توجه به ضرورت راهاندازی و بهرهبرداری مجدد، کار بازسازی این خط لوله در دستور کار تیمی با مسئولیت مدیریت تولید و عملیات قرار گرفت و مراحل مختلف پروژه تعویض خط از سال گذشته آغاز شد.
عبادی تصریح کرد: پس از آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر، کار لوله گذاری خط با استقرار کشتی لولهگذار در موقعیت بلوک فاز ۱۶ آغاز و در عملیاتی فشرده و سنگین، بخشهای آسیبدیده لوله از عمق دریا بیرون کشیده شده و از آن نقطه لولهگذاری جدید کار شد.
وی به تکمیل عملیات لولهگذاری در پایان شهریور امسال اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای لولهگذاری، خط لوله تخلیه شد و پس تکمیل این عملیات و اتصال خط لوله به سکو و همچنین نصب اسپولهای جدید، مراحل مختلفی از جمله عملیات هیدرواستاتیک تست، عملیات پیگرانی به منظور تخلیه آب، رطوبتزدایی با فوم پیگ، عملیات خشکسازی خط با هوای خشک و عملیات اکسیژن زدایی با تزریق گاز ازت پایان یافت و سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی پس از باز کردن تدریجی چاهها با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه علل ایجاد شکستگی خط لوله فاز ۱۶ توسط کارشناسان و مشاور مربوطه همچنان در حال بررسی است، گفت: مطابق برنامه کاری، به منظور شناخت کامل خط لوله فاز ۱۶ و بهویژه بخش تعویض نشده آن، عملیات پیگرانی هوشمند این خط لوله همزمان و در حین بهرهبرداری و ارسال گاز به پالایشگاه اجرا میشود و پس از دریافت نتایج پیگرانی، درباره آینده خط و امکان افزایش میزان تولید از سکو تصمیمگیری خواهد شد.
مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به موانع موجود در راه اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: با توجه به مراحل آمادهسازی لولهها در یارد خرمشهر در بهار سال جاری و توقف فعالیتها به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان، پروژه لولهگذاری در آغاز راه با وقفهای نسبتا طولانی مواجه شد.
وی افزود: پس از فعالسازی مجدد یارد، در مقطعی دیگر بخشی از امکاناتی که به ناچار باید از خارج کشور تامین میشد را با روشهای بسیار سختی دریافت کردیم، ضمن اینکه به دلیل حساسیت بالای کار در دریا، شرایط جوی نیز در چند مرحله موجب توقف کار شد که خوشبختانه با پشت سر گذاشتن این چالشها، خط لوله و سکوی فاز ۱۶ مطابق برنامه تولید، با برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، پیش از شروع فصل زمستان وارد چرخه تولید شد تا بخشی از گاز مورد نیاز کشور را تامین کند.
انتهای پیام/