سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی چگونه بوجود می‌آید؟

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مقاومت به دارو‌های آنتی میکروبیال زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به اثرات دارو‌ها مقاوم شوند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : مقاومت به دارو‌های آنتی میکروبیال زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به اثرات دارو‌ها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان عفونت‌ها بسیار سخت‌تر و خطر گسترش بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است منجر به بیماری‌های شدید و مرگ شود.

او گفت : از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه ۱۳۹۹) هفته آگاه سازی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها نامگذاری شده است.

رحیمی افزود : هدف از برگزاری این هفته، آگاه رسانی در زمینه آنتی بیوتیک‌ها با هدایت سازمان جهانی بهداشت، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب‌ها به دارو‌های آنتی میکروبیال می‌باشد.

او افزود : در این هفته تلاش می‌شود تا آگاهی و حساسیت سیاستگذاران، شاغلین حرف پزشکی و عموم مردم در زمینه افزایش مقاومت میکروبی نسبت به دارو‌های آنتی میکروبیال افزایش یابد.

رحیمی ادامه داد : ترکیبات آنتی میکروبیال به عنوان یک ابزار بسیار مهم در درمان بیماری‌های انسان ها، حیوانات و گیاهان به شمار می‌روند و شامل آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضد ویروس، ضد قارچ و ضد پرتوزآ است.

او افزود : علل بروز مقاومت میکروبی عبارتند از استفاده نابجا و بیش از حد از دارو‌های آنتی میکروبیال در انسان ها، حیوانات و گیاهان اولین علت بروز مقاومت میکروبی است.

حیدری گفت : تجویز و مصرف غیر منطقی دارو‌ها و عدم تبعیت بیماران از درمان پیش‌بینی شده از جانب پزشک معالج، یکی دیگر از علل بروز مقاوت میکروبی است، به عنوان مثال آنتی بیوتیک‌ها فقط قادرند عفونت‌های باکتریایی را از بین ببرند. اما بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بی تاثیرند و تجویز آن‌ها برای بیماری ویروسی منجر به مقاومت میکروبی خواهد شد.

او گفت : کمبود دسترسی به آب تمیز و بهداشتی چه برای انسان‌ها و چه برای حیوانات باعث می‌شود یکی از راه‌های پیشگیری از بروز عفونت‌ها که شستشوی مناسب می‌باشد، عملی نشود و مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک‌ها بروز نماید.

رحیمی افزود : استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طی پاندمیک بیماری کرونا نیز می‌تواند منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی شود، بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و تنها زمانی که فرد مبتلا همزمان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، تجویز دارو‌های آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشک مجاز است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.