به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آزادراه شرق اصفهان به منظور تکمیل و تسهیل حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب، افزایش بهرهوری آزادراه نطنز-کاشان و همچنین تسریع در سرویسدهی در حوادث غیرمترقبه و ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیرعامل طراحی و عملیاتی شد.
آزادراه شرق اصفهان با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور کوتاه کردن مسیر تردد خودروهای عبوری از محدوده شرق شهر اصفهان و تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر استانهای شمالی کشور، تهران، اصفهان، فارس و بوشهر ساخته شده است.
بهره برداری از این آزادراه نقش بسیار موثری را در کاهش بار ترافیکی و آلودگی شهر اصفهان و تسریع در انتقال بار، کالا و مسافر از مناطق جنوبی کشور و حاشیه شهر اصفهان به استانهای شمالی کشور ایفا میکند.
قطعه اول این محور، به طول ۴۰ کیلومتر از آزادراه کاشان-اصفهان آغاز شده و با طول ۲۹۳ کیلومتر تا تقاطع اردستان ادامه مییابد و قطعه دوم نیز به طول ۳۴ کیلومتر در ادامه قطعه اول آزادراه آغاز و تا تقاطع جاده نایین و فرودگاه ادامه پیدا میکند و در نهایت قطعه سوم این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر تا تقاطع آزادراه اصفهان-شیراز ادامه یافته که این بخش از آزادراه ها هم اکنون در دست احداث است.
این پروژه ۶۳.۵ کیلومتر و دارای ۶ باند است که شامل سه باند و یک باند اضطرار در هر سمت است.
اعتبار هزینه شده این پروژه ۱۳ هزار میلیارد ریال است که سهم دولت ۳۰ درصد، شامل ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و سهم سرمایه گذار هم ۷۰ درصد معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است.
آزادراه شرق اصفهان به نام سردار سلیمانی نامگذاری شده است و برای یک هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال زایی داشته و زمینهساز کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر میشود و ۱۵ درصد در کاهش تلفات جادهای موثر است.
با بهرهبرداری از این آزادراه، میزان مصرف سوخت حدود ۷۳۰ میلیون لیتر کاهش پیدا میکند و همچنین ۸۰ دقیقه در کاهش زمان سفر موثر است.
در همین زمینه مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نقش توسعه آزادراههای کشور یکی از موضوعات مهم در حوزه حمل و نقل بار و مسافر به شمار میرود، گفت: افزایش ترانزیت زمینی و توجه به این موضوع زمینه ساز افزایش سرعت و توسعه بخش حمل و نقل جادهای کشور میشود.
او ادامه داد: توسعه آزاد راههای کشور نقش بسیار موثری در توسعه ترانزیت کشور دارد به طوری که در دو سال گذشته سرعت اجرای ساخت آزادراهها افزایش یافته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تکمیل کریدورهای شرق و غرب و شمال و جنوب بسیار موثر بوده و نقش بسیاری در کاهش مصرف سوخت به ویژه در حوزه بار و مسافر دارد.
یوسفی ادامه داد: در حال حاضر میتوانیم با افزایش جذب سرمایهگذار و همچنین تامین منابع و اعتبارات دولتی و همچنین افزایش جذب سرمایهگذاران میزان نقدینگی در این حوزه را هم افزایش دهیم.
او گفت: استفاده از آزادراهها و همچنین ایجاد شرکتها در حوزه بازار سرمایه در روند ساخت آزادراهها میتواند بسیار موثر باشد، چرا که وجود نقدینگی در این حوزه خود میتواند میزان سرمایه گذاری را افزایش دهد.
عضو کمیسیون عمران بیان کرد: توسعه آزادراهی در شرق و غرب کشور در مقایسه با مرکز کشور و همچنین شمال کشور نسبتا کم است اما میتوانیم با تکمیل این زنجیره حوزه ترانزیت جادهای کشور را تقویت کنیم.
بیشتر بخوانید
همچنین چندی پیش جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراهها درباره این آزادراه اعلام کرد: آزادراه شرق اصفهان به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور فردا (پنجشنبه) با دستور رییس جمهور افتتاح میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها افزود: آزادراه شرق اصفهان حلقه اتصال کریدور آزادراهی مرکز کشور است و با عبور از این آزادراه زمان سفر به نصف کاهش مییابد. این آزادراه نقش مهمی در کاهش ترافیک از جنوب کشور به سمت جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور دارد و علاوه بر کاهش بار ترافیکی و آلودگی شهر اصفهان موجب تسریع در انتقال بار، کالا و مسافر از مناطق جنوبی کشور و حاشیه شهر اصفهان به استانهای شمالی کشور میشود.
او اظهار کرد: آزادراه شرق اصفهان از آزاد راه کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم میشود. قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است که اکنون در دست ساخت قرار دارد.
معاون ساخت و توسعه آزادراه راه با اشاره به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر طول شبکه آزادراهی کشور بیان کرد: در حال حاضر ۹ پروژه آزادراهی اولویت دار به طول ۶۶۳ کیلومتر در کشور در حال اجرا است و با تکمیل شدن آن ۲۵ درصد به طول شبکه آزادراهی کشور افزوده میشود.
گفتنی است، با توجه به رشد جمعیت شهرها و به تبع آن افزایش حجم جابهجایی کالا و مسافر در جادههای برون شهری و همچنین ضرورت توسعه تجارت داخلی و بینالمللی احداث و توسعه شبکه آزادراهی جزء سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
این پروژه فردا (پنج شنبه ۲۹ آبان ماه) از طریق ویدئو کنفرانس با دستور حسن روحانی رئیس جمهور به بهره برداری میرسد.
انتهای پیام/