سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا شرکت‌های دانش بنیان در تجاری سازی مقالات شکست می‌خورند؟

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف دلایل اصلی شکست شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تجاری سازی محصولات را تشریح کرد.

حسین مختاری، استاد دانشکده برق و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تجاری سازی مقالات علمی توسط شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در برخی از  فناوری‌ها نیازمند به سرمایه گذاری‌های بزرگ نیستیم و شرکت‌های بزرگ می‌توانند با استفاده از سرمایه‌های کوچک آن‌ها را تولید کرده و سپس به مرحله تجاری سازی برسانند.

مختاری با بیان اینکه برای تبدیل علم به فناوری و ثروت تجاری سازی توسط دانشگاه انجام نمی‌شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها نقش کارخانه‌ای ندارند و به دنبال تاسیس شرکت‌های تولیدی نیستند، در واقع شرکت‌های دانش بنیان کوچک از دل دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند و برای بزرگ شدن نیازمند سرمایه گذاری هستند.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف گفت: شرکت‌هایی وجود دارند که در حوزه فناوری به خصوص نرم افزاری و خدمات به علت ریسک و هزینه کمتر سرمایه گذاری می‌کنند، اما در حوزه تکنولوژی به علت ارزش افزوده کمتر به نسبت کسب و کارهای نرم افزاری علاقه‌مندان زیادی برای سرمایه گذاری وجود نداشته و تعداد آن روز به روز کمتر می‌شود.

مختاری افزود: شرکت‌های دانش بنیان کوچک دانشگاه به شیوه نیمه سوبسیدی با شرکت‌های بیرون از دانشگاه فعالیت می‌کنند و در صورت ناموفق بودن این شرکت‌ها که در بیشتر موارد مشکل فنی دخیل نبوده، لازم است با شرکت‌های چینی و غیر چینی برای رفع خسارت، رقابت شود تا ۷۰ درصد از مشکلات رفع شود.

او درباره عوامل تاثیرگذار بر شکست شرکت‌های دانش بنیان گفت: فعالیت نکردن در بازار، مدیریت نادرست، دریافت نکردن پول از کارفرما، پرداخت نشدن بیمه پرسنل و اجاره محل از عوامل تاثیر گذار بر شکست‌ شرکت‌های دانش بنیان است که در این صورت نمی‌توانند تجاری سازی کند.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان بعد از ۳ سال آموزش یا شکست می‌خورند  یا به پارک علم و فناوری دانشگاه وارد می‌شوند و به عنوان شرکت‌های واقعی با جهان خارج از دانشگاه و بازار واقعی رقابت خواهند کرد و تجاری نشدن مقالات و تولید زیاد محصولات تنها بر عهده دانشگاه نبوده و ممکن است شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه فعالیت خوبی انجام ندهند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
مسئله عمیقتر از این حرفهاست