سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح رکوردگیری شیر دام سنگین در مشهد

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد گفت: رکوردگیری شیر دام سنگین با هدف برآورد توان تولیدی گاو‌ های شیری در مشهد در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت ایمانی مقدم رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه تعریف رکوردگیری در واقع اندازه گیری دقیق و مرتب صفات مورد نظر به منظور برآورد توان تولیدی گاو‌های شیری است که مهمترین این صفات شیر، چربی، پروتئین، تیپ، تولید مثل و طول عمر اقتصادی می‌باشد گفت: این طرح با هدف بهبود مدیریت گاو‌های شیری، بهبود کمی و کیفی شیر، بهبود سلامت جامعه و افزایش درآمد میزان گله‌های شیری اجرا شده است.

او با اظهار به اینکه طرح رکوردگیری دام‌های سنگین در مشهد در حال اجرا است افزود: ماهانه عملیات رکوردگیری برای ۶۶۰۰ راس دام دوشا در قالب ۶۰ گاوداری انجام می‌شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه کمک به بهبود وضعیت تولید شیر، بهبود ارزش اصلاحی گاوها، بهبود تغذیه گاوها، کمک به حذف گاو‌های مشکل‌دار در گله از مزایای این طرح است ادامه داد: مشهد دارای ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین است که تا امروز ۶۶۰۰ راس دام دوشا ماهانه رکوردگیری انجام میشود.


بیشتر بخوانید

 

ایمانی مقدم با اشاره به اینکه ثبت رکورد دام‌ها به صورت دقیق از اهمیت ویژ‌های برخوردار است بیان کرد: امروزه برای ثبت داده‌های مرتبط با دام نرم افزار‌های بسیاری طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این نرم افزار‌های اطلاعات مهمی مانند میزان تولید شیر، تولید گوشت، تولید پشم، میزان رشد و وزن دام، آمار تغذیه‌ای و خصوصیات مختلف گاو‌ها قابل ثبت و رکورد برداری است.

او همچنین با اشاره به اینکه با هدف جلوگیری از قاچاق دام، نظارت دقیق‌تر بر توزیع نهاده‌های دامی و بهبود مدیریت گله، پلاک کوبی دام از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی میباشد تصریح کرد: تا کنون ۲۰۷ هزار راس دام در این شهرستان پلاک کوبی شده است.

رئیس اداره بهبود تولیدات دام جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اجباری بودن پلاک کوبی دام و اینکه بدون نصب پلاک، هرگونه جابجائی و خرید و فروش دام، قاچاق محسوب می‌شود تاکید کرد: پلاک‌های قدیمی ۸ رقمی به پلاک‌های ۱۵ رقمی تبدیل شده اند.

ایمانی مقدم با بیان اینکه ۱۷۰ هزار دام سبک و ۳۷ هزار راس دام سنگین در سامانه ثبت و پلاک کوبی نیز انجام شده است اظهار کرد: ردیابی دام، مالکیت دام و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد از مهم‌ترین دلایل و ضرورت هویت گذاری دام ها، نیز میباشد.

او با توجه به اهمیت اصلاح نژاد دام نیز افزود: با توجه به هزینه تولید، کاهش مراتع در اثر مرور زمان و استمرار خشکسالی، اصلاح نژاد دام بسیار حائز اهمیت می‌باشد و این نه تنها کاهش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت بلکه در ابعاد مختلف به نفع دامداران خواهد بود.


انتهای پیام//ف. ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.