سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یوگا برای مبتلایان به ویروس کرونا مفید است

مسئول کمیته یوگای استان کرمانشاه گفت : تمرینات تنفسی یوگا برای مبتلایان به ویروس کرونا در راستای بهبود سیستم ایمنی و تنفس، بسیار مفید است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ رویا نیک‌نیا مسئول کمیته یوگای استان کرمانشاه گفت : ورزش یوگا از سال ۱۳۷۴ در استان کرمانشاه شروع به فعالیت کرد، در آن زمان تعداد مربیان به ۱۰ نفر هم نمی‌رسید، اما اکنون با برگزاری دوره‌های آموزشی و مربیگری توسط هیأت همگانی، تعداد آن‌ها به بیش از ۷۰ نفر هم می‌رسد.

او گفت : در حال حاضر ۵۰ مربی در استان در حال فعالیت هستند، البته با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا مراکزی به فعالیت ادامه می‌دهند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مسئول کمیته یوگای استان کرمانشاه افزود: دوره جدید مربیگری از ۱۸ آبان‌ماه سال جاری با رعایت دستورالعمل ها برگزار شد که ۸۰ نفر در آزمون ورودی مربیگری پذیرفته شدند با توجه به اینکه ظرفیت هر دوره ۳۵ نفر است، افراد باقی‌مانده در لیست رزرو هستند تا در دوره‌های دیگر برگزاری آموزش مربیگری شرکت کنند.

او افزود: دوره‌های مربیگری زیر نظر هیأت ورزش‌های همگانی و اداره ورزش و جوانان برگزار خواهد شد و مجوز‌های لازم نیز از سوی فدراسیون صادر می‌شود.

نیک‌نیا گفت: دوره مربیگری ۶ روز مطابق استاندارد آموزش‌های فدراسیون ورزش‌های همگانی به مدت ۶۰ ساعت زمان می‌برد، سپس به تمرینات ادامه می‌دهند تا زمان آزمون فرا برسد.

او ادامه داد: دوره‌های مربیگری با توجه به آیین‌نامه جدید باید در ۶ سطح آزمون داده که هر سطح مشتمل بر حرکات یوگا، دو تنفس از تمرینات تنفسی و سه نوع تنفس استقامتی، تعادلی و انعطافی است بعد از آزمون مرحله ششم، وارد آموزش مربیگری خواهند شد.

رئیس کمیته یوگای استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون در استان کرمانشاه تنها سه سالن مناسب رشته ورزشی یوگا مناسب وجود دارد و با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های این رشته ورزشی، با تدبیر مسئولین اداره کل ورزش و جوانان استان می‌توانیم به فکر احداث خانه تخصصی رشته ورزشی یوگا باشیم و در این سالن شرایط خاص این رشته ورزشی همچون ایزوله بودن کامل سالن، کف‌پوش مناسب و عدم کاربرد آیینه را مدنظر قرار بدهیم.

او ادامه داد: به هیأت ورزش‌های همگانی برای تشکیل کلاس‌های آنلاین و نرم‌افزار‌های مفیدی برای مربیان که به‌صورت مجازی کار کنند پیشنهاد دادیم، نیاز است که در ایام قرنطینگی سالن‌ها به کلاس‌های مجازی مجهز شوند و ثبت‌نام آنلاین در باشگاه‌ها انجام پذیرد که مربیان با تجهیزات لازم در باشگاه‌ها فعالیت کنند و به فراگیری در منزل بطور آنلاین ارائه بدهند.

نیک‌نیا افزود: یکی از مباحثی که در ورزش یوگا آموزش داده می‌شود، ماساژ نوزادان توسط مادران است و فراگیران می‌توانند یوگای حرفه‌ای را از سن هشت سالگی به بعد در سالن‌ها آغاز کنند، در سن نوجوانی نیز تمرینات خاص خود را دارند که در استان پرمخاطب است، در بین جوانان نیز یوگای قدرتی را داریم سبک‌هایی از یوگا که برای این سن جالب و جذاب است و برای سنین میانسالی و سالمندی تمرینات مخصوص داریم.

رئیس کمیته یوگای استان کرمانشاه در پاسخ به این سئوال که میزان استقبال بانوان و و آقایان از این رشته به چه میزان است، گفت: خانم‌ها فعال‌تر از آقایان و استقبال خانم‌ها از این حرفه بیشتر است، یوگا نوعی سبک درست زیستن محسوب می‌شود، ورزشی کم برخورد و کم خطر در ایام کرونا است.

او ادامه داد: یوگا در حال حاضر از پرمخاطب‌ترین رشته‌ها در بخش تمرینات بدنی یوگا کل کشور است چراکه فاصله‌گذاری در کلاس‌ها محیطی به‌صورت دو متر و اصول و طراحی تمرین در یوگا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود به همین دلیل یکی ازپرطرفدارترین روش‌های تقویت سیستم ایمنی در ایام کرونا و قرنطینه یاد می‌شود.

نیک‌نیا افزود: تمرینات تنفسی یوگا برای کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و یا کسانی که که در منزل فرد مبتلا شده دارند بسیار مفید است، دربیماری کرونا ریه اکثر افراد درگیر و «موکوس» زیادی باعث بسته شدن کیسه‌های هوایی می‌شود، با توجه به نوع تنفس در یوگا و انجام آن مثل تنفس ضربه‌ای باعث تخلیه موکوس از کیسه‌های هوایی می‌شود که تنگی نفس را کاهش می‌دهد، بنابراین افراد برای بهبود سیستم ایمنی و تنفس می‌توانند از این ورزش بهره بگیرند.

او گفت: تنفس ضربه‌ای به این شکل است که در دم ریه را پر از هوا کرده با عضلات شکم و دیافراگم ضربه به زیر ریه زده و نفس را بیرون داده و موکوس تجمع یافته در ریه تخلیه می‌شود، این تکنیکی است که توسط مربی آموزش داده می‌شود.

نیک‌نیا در پاسخ به این سوال که وضعیت مسابقات هم اکنون در استان کرمانشاه به چه صورت است، گفت: کرمانشاه در حال تدارک برای برگزاری مسابقات لیگ باشگاهی، استانی، شهرستانی و در نهایت کشوری بوده که بدلیل شیوع کرونا و ایام قرنطینگی، نتوانستیم جلساتی را تنظیم کنیم تا در آن برای برگزاری کلاس‌هاس قهرمانی برنامه‌ریزی انجام دهیم و ترجیح دادیم کلاس‌های قهرمانی را موقتا کنسل و آن را به زمان مناسب‌تری موکول کنیم که آمادگی شرکت در لیگ قهرمانی را داشته باشیم.

او افزود: مسابقات متناسب با اوضاع باید هر ساله انجام شود که بدلیل جابه‌جایی‌هایی که در فدراسیون و شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا داشتیم و در سال‌های اخیر مسابقه‌ای برگزار نشده است.

مسئول کمیته یوگای استان کرمانشاه گفت: در پویش آماده‌باش که از طرف فدراسیون ورزش‌های همگانی برگزار شد، کمیته ۲‌های شهرستانی و انجمن حول ۱۰ موضوع در زمینه تهیه ویدیو، کلیپ و عکس آموزشی، تهیه موشن‌گرافی و اینفوگرافی، بروشور و تمریناتی که در طبیعت انجام می‌ش فعالیت داشتند.

او ادامه داد: استان کرمانشاه جزء بهترین انجمن‌ها در کشور شناخته شد به طوریکه در زمینه تولید محتوا در کشور سوم و در زمینه کیفیت محتوا نیز عملکرد قابل قبولی بدست آوردیم .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.