سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودرو به دست کدام گروه ها ارزان می شود؟/ خلاصی خودرو از واردات قطعه

بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودرو‌ها (به علت نقص قطعه) است.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند سالی است که ایران دچار تحریم شده و این تحریم تاثیراتی هم بر صنعت خودرو گذاشته است. یکی از اصلی ترین تاثیرات آن نبود بسیاری از قطعات در کشور است که تا قبل از تحریم ها از کشورهای خارجی تامین می شد و  در کشور تولید داخلی آنها را نداشتیم. 

پس از آن و افت تولید خودرو در کشور، تولیدکنندگان داخلی اقدام به داخلی سازی بسیاری از قطعات کردند و در این میان شرکت های دانش بنیان برای تقویت این صنعت پا به عرصه گذاشتند. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند در شرایط حاضر که صنعت خودرو با تحریم مواجه شده و ویروس کرونا فراگیر شده است، ارتباط با محیط خارج، چه بین‌المللی باشد و چه شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌تواند منجر به توسعه صنعت خودرو شود.

حال نیاز است تا شرکت‌های خودروساز و دانش بنیان از توان و پتانسیل یکدیگر آشنایی داشته باشند که در این صورت می‌توانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند و این رشد برای هر دو مجموعه خودروساز و دانش بنیان خواهد بود.

در همین خصوص بهنام نیکفر عضو اتاق بازرگانی ایران درباره استفاده از توان مجموعه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو، گفت: مجموعه‌های دانش بنیان در بخش‌های مختلف پیشرفت خوبی داشتند و به واسطه حضور آن‌ها در اقتصاد، برخی از مشکلات حوزه تولید برطرف شده است. از آنجا که کشور با تحریم رو به رو است و امکان واردات برخی از قطعات خودرو وجود ندارد، بهترین راهکار این است که از توان مجموعه‌های دانش بنیان فعال در حوزه خودرو استفاده کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: شرکت‌های خودروسازی با اعلام اینکه در تولید کدام قطعات می‌خواهند از توان مجموعه‌های دانش بنیان استفاده کنند، می‌توانند به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنند.

او با بیان اینکه بخشی از مشکلات بازار خودرو و گرانی رخ داده به جهت کاهش تولید خودرو و عدم تجاری سازی خودرو‌ها (به علت نقص قطعه) است، گفت: با حضور مجموعه‌های دانش بنیان، صنعت خودرو تقویت می‌شود و این امکان برای شرکت‌های خودروسازی فراهم خواهد شد تا تیراژ خود را بالا ببرند و دیگر خودرویی به علت تحریم و نقص قطعه در پارکینگ شرکت‌های خودروساز باقی نماند.


بیشتر بخوانید


این فعال اقتصادی تصریح کرد: تولید قطعات "های تک" خودرو با تکیه بر توان دانش بنیان‌ها محقق خواهد شد؛ البته شرکت‌های قطعه سازی هم در این حوزه فعالیت‌های بزرگی انجام دادند، ولی دانش بنیان‌ها به جهت ماهیتی که دارند می‌توانند در این زمینه اثرگذاری خوبی داشته باشند.

بسیاری از قطعات مانند ECU داخلی سازی شده است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پاسخ به خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص همکاری شرکت‌های دانش بنیان برای تولید قطعات خودرو، گفت: بحث خودروسازی ۲ بخش دارد که یک بحث به تامین قطعه و ارزبری شدیدی که برخی از خودرو‌ها دارند بر می‌گردد. نمایشگاه‌های متعددی راه اندازی شد و بسیاری از قطعات مانند ECU داخلی سازی شده است.

ستاری ادامه داد: بحث بعدی به چگونگی تحول این صنعت بر می‌گردد، اینکه باید بتوانیم سالیانه خودرو‌های جدید طراحی و تولید کنیم. ضمن اینکه بحث خودرو‌های الکترونیکی و برقی مطرح است. موضوعی که بیش از یک سال است روی آن کار می‌کنیم و مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تشریح کرد: مراکز نوآوری در شرکت‌های خودروساز‌ی تشکیل شده و انشالله اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

شرکت های دانش بنیان سریع ترین مسیر برای رفع نیاز قطعه در خودروسازی

سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت خودرو، گفت: بهترین و کوتاه‌ترین مسیر برای برطرف کردن کمبود‌ها و نیاز‌های فناورانه صنعت خودرو، افزایش همکاری با مراکز علمی کشور است و گروه خودروسازی سایپا این مهم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است.

سلیمانی درباره ایجاد کمیته همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان، بیان کرد: طی سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی فعالیت‌های متعدد و بزرگی انجام دادند، ولی اکنون با تعدد و بلوغ مجموعه‌های دانش بنیان می‌توان فعالیت‌های مشترک تعریف کرد تا به واسطه آن بتوان صنعت خودرو را متحول کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه صنعت خودرو در بخش طراحی و تولید خودرو به پیشرفت‌های مطلوبی رسیده، اما هنوز در تولید برخی از قطعات به خصوص قطعات "های‌تک" نتوانسته به سمت خوداتکایی برود، گفت: ما از تمام نخبگان، مجموعه‌های دانش بنیان و استارتاپ که می‌توانند به صنعت خودرو کمک کنند، دعوت می‌کنیم تا با حضور در کمیته "همکاری‌های مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان" ایده‌های خود را مطرح کنند.

او با بیان اینکه تمام ایده‌های خوب و قابل حصول دانش‌بنیان‌ها و نخبگان با سرعت عملیاتی خواهد شد، افزود: گروه خودروسازی سایپا در همکاری‌های جدید اجازه نخواهد داد که فرصت و زمان در شرایط موجود کشور که در بدترین وضعیت تحریمی است از بین برود، لذا امیدواریم با اعتماد دو طرفه بتوان صنعت خودرو را از تولید سنتی به سمت تولید دانش بنیان هدایت کرد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بیان کرد: گروه خودروسازی سایپا در مسیر تکمیل پروژه بومی سازی قطعات خودرو قرار گرفته است و در این مسیر پرپیچ و خم نیازمند همکاری بخش‌های مختلف، چون معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان ملی کارآفرینی و پارک‌های علم و فناوری است.

سلیمانی با بیان اینکه هماهنگی بین صنعت خودرو و دانش بنیان‌ها یک ضرورت است، ادامه داد: اگر همکاری‌ها پیوسته و تعریف شده باشد نتایج خوبی عاید صنعت خودرو خواهد شد؛ در سال جهش تولید به دنبال این هستیم که حجم کار‌های مشترک با مجموعه‌های دانش بنیان با هدف تولید قطعات‌های تک را افزایش دهیم و به اعتقاد ما رسیدن به تولید داخلی تمام قطعات خودرو دور از دسترس نیست.

داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی در کشور

یکی از کارهایی که شرکت های دانش بنیان انجام داده اند داخلی سازی کلاچ اتوماتیک غیر برقی در کشور است.

مرتضی راشکی تولیدکننده این کلاچ اتوماتیک غیر برقی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت قطعات خودرو با کمک شرکت های دانش بنیان، گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی در سال ۹۶ ثبت اختراع شد. از همان سال جهت تجاری سازی این سیستم به تهران مهاجرت کردم و در همان ابتدا درخواست‌ همکاری بسیاری به شرکت‌های مختلف خودروسازی‌ به صورت کتبی ارسال کردم اما به نتیجه‌ای نرسیدم.

او ادامه داد: پس از آن با کمک شرکت های دانش بنیان، طی ۲ سال بیش از ۲ هزار از سیستم روی خودرو‌ها نصب شد. اکنون  وزیر صمت دستور مستقیم حمایت دادند و شرکت ایران خودرو اعلام همکاری کرده است . 

این تولید کننده گفت: کلاچ اتوماتیک غیر برقی اولین سیستم غیر برقی در دنیاست که با فن آوری خلا تمامی کلاچ گیری‌ها را به جای راننده در تمامی حالات رانندگی انجام می دهد، از جایی که بیش از نود درصد خودرو‌های داخلی گیربکس اتومات ندارند، راننده‌ها به خصوص در ترافیک‌های سنگین ناچار به کلاچ گیری و نیم کلاچ گیری مداوم خودرو در ترافیک‌های سنگین هستند که باعث ایجاد بیماری هایی مثل زانو درد و آرتوروز گردن و حتی دیسک می شود.

او گفت: در گذشته چاره‌ای برای این مشکل جز نصب کلاچ اتوماتیک معروف به کلاچ برقی نبود، اما این سیستم به هر دلیلی نتوانست آنگونه که باید مورد استقبال قرار گیرد، اما این سیستم اختراع که با حذف اصلی‌ترین قسمت یعنی موتور برقی به کلاچ اتوماتیک غیر برقی معروف شد.

این تولید کننده بیان کرد: نحوه عملکرد این سیستم به این شکل است که بعد نصب به هیچ عنوان دیگر احتیاجی به استفاده از پدال کلاچ خودرو نیست و پای چپ کاملا آزاد است و حتی هنگام توقف مهم نیست خودرو در هر دنده‌ای باشد و خودرو خاموش نمی شود. این سیستم از مهمترین ویژگی‌هایی که دارد این است که هیچ ارتباطی با سیستم کلاچ خود خودرو ندارد و حتی بدون خاموش کردن امکان استفاده از کلاچ خود خودرو نیز وجود دارد.

راشکی گفت: این سیستم تنها قطعه متحرکی که دارد یک بوستر شبیه بوستر ترمز پراید است که مشابه خود بوستر ترمز با خلا کار می کند و آنچه مسلم است حتی در خودروی پراید آخرین قطعه‌ای که ممکن است خراب شود، بوستر ترمز است در این سیستم نیز همینطور است.

از آنجایی که خودروسازان باید به سمتی حرکت کنند تا خودرو‌ها به جهت کیفیت ارتقاء پیدا کنند، از این رو باید حرکت به سمت دانش بنیان‌ها تقویت شود و فضای همکاری دو جانبه و حتی سه جانبه (قطعه سازان- خودروسازان- دانش بنیان ها) فراهم شود تا شاهد رونق و رشد صنعت خودرو باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۴
محمد
۱۲:۲۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
تاوقتی ۸۰ میلیون دلال وجود دارد تولید ملی جواب نمیدهد وکارخانه داران سواستفاده میکنند و ساعتی قیمتها را افزایش می دهند از این رو فشار بر قشر ضعیف جامعه بیشتر میشود و موجب نا رضایتی مردم میشود پس خواهش میکنم واردات را آزاد کنید جوانیمان آرزویمان رفت به باد
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
هر آشغالی بسازید این مردم میخرند.قرعه کشی واقعا ایده باحالی بود.دمتون گرم .آشغال های که کسی نگاهشون نمی‌کرد خیلی باحال فروختید اون هم باچه قیمت هایی.مردم هم همه راضی .خیلی دمتون گرم
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
۵ میلیون بده اش به همین خیال باش
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
یه رقیب درست درمون مثل تویوتا کیا و... بیاد اون وقت قیمت اشغالهای تولیدی این دو خودرو ساز مشخص میشه
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
معنی خودرو ملی چیست ؟
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
باید واردات خودرو ازاد شود و حقوق گمرکی کم بشه تا این دو فرقون ساز که قیمتارو نجومی کردن حساب کار دستشون بیاد
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
سلام .باشگاه خبرنگاران جوان لطفا پیگیر قیمت کارخانه خودرو باشین چرا بازارکاهشیه کارخونه افزایش چندده درصدی میده
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
بشین تا ارزون بشه
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
از ۲۰سال پیش سمند خودرو ملیه ..این چ ربطی ب دلار داره ک تو ی روز ۱۵۰تومن گرون شد
احسان
۱۷:۲۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
باسلام هیچی تا هروقت که مردم برای خرید خودرو صف میکشن این قیمتهای نجومی حقشونه حقشونه از این بدترهم سرشون بیاد
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
با تعطیلی کارخانه ایران خودرو و سایپا ارزان میشود
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
عدم کار مسئولین برابر است با کاهش قیمت ها
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اگر کسی به مسئولین صنعت خودرو اعتماد کنید در شعور و عقل او باید شک کرد
مگر دلال یا جز خودرو ساز باشد
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ما که پولمون نمیرسه هر چی تولید کنید بخریم، برای کی تولید میکنید؟ خیلی از جوان ها توانشون به ماشین و خونه نمیرسه الان
سید مهدی
۱۵:۲۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خودروی ایرانی ایران خودرو نمیخرم ورود خودرو آزاد کنید تا مملکت سر سامان بگیرد
امید
۱۵:۲۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
لطفا با وعده های تو خالی و پوچ مردم رو بازی ندهید.
در کشور ما چه چیزی تا حالا ارزون شده که این دومی باشه ؟
سیدمحمدامین
۱۴:۴۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خواهشا درباره ی مسکن هم خبر تهیه کنین چرا هنوز قیمت مسکن وحشتناک هست تو روخدا به مسئولین بگین فکری به حال این همه گرانی کنن
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
عمو پیش نگرد هیچی ارزون نمیشه تا دولت خودش گرون می کنه
ناشناس
۱۴:۲۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
مرزبازکنید اگه یک نفرماشین ایرانی خرید من هیچی‌نمی فهمم خداماشین ایرانی بردن آفریقاوچندتاکشورآسیایی برگشت خوردباقیمت خیلی پایین حتماخداوجودنداره که اینقدرظلم می کنید
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
با چه زبونی مردم به مسولین بگن که اعتماد ندارن
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شما مارو مجبور میکنید که خودروی که دوست نداریم را با قیمت 10 برابری بخریم
صباغی
۱۳:۱۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
سلام خارج کردن از انحصار دولتی و با آزاد کردن واردات
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ماشین وارداتی بشه ولی قطعه اش رو به ایران ندن به چه دردی میخوره ماشین با کیفیت وارداتی؟
فدائیان
۱۳:۰۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
سلام پیگیری کنید حالاکه دلار به مرز 23 هزار رسیده چرا کارخانه قیمتهای که بالا برده پایین نمیاره
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
حالا حالا باید از دست این مسئولین بکشیم
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
چرا باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر گرانی خودرو نمیشه ..
Reza
۱۲:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
از اول سال تا الان بیش از دو برابر کردن قیمتارو بسه دیگه نمیتونین تولید کنین تعطیلش کنین نخواستیم همش برا خودتون
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شما ها 20 سال پیش بسمند میگفتید خودرو ملی. اماتحریمها ثابت کرد که حتی ازساختن روکش صندلیشم عاجزو وامانده اید . این دلیلیست واضح براینکه به احتمال بسیار زیاد حتی ابزار دفاعی ماهم که با ادعاهام ودادار دادار داردارمون گوش فلکو کردیم همشون واراداتیست .
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
معلومه از سیاست هیچی نمیدونی
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
مسخره مردم کردن سه روز یه بار فرا خوان می زنند . در حالی که خودرو ساز کد های از قبل برنده را می ده به دلال های خودرو ..شاید در هر قره کشی فقط 10 خوردو نصیب مردم بشه ولی بقیه اش نصیب باند بازی ایران خودرو و دلال هست ...که مجلسی ها هم خودرو خودشون گرفتن که حرف نزنند ....فقط باند بازی هست ..شما نشستین ..دنبال قطعه هستین ...
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
چرا خودروارزان نمی شود
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خود شرکت ها هر سه ماه یکبار گران میکنن اینم داخلی سازیه؟ درسته؟
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
کاش حقوق ها رو هم هر سه ماه یکبار طبق تورم بالا میبردن
ح
۱۰:۳۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
شیر لیتری که ۱۵۰۰ تومن بود رو از فردا ۵۰۰۰ هزار تومن میکنه
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
این خودرو سازها هرجا که پول باشه میرن دنبالش . اینا چیزهایی که به صلاح ملت باشه رو نمیخوان. الان آقای مخترع گفتن سیستم کلاچ اتومات غیر برقی مثل بوستر ترمز حالا حالا ها خراب نمیشه این به نفع مردم هستش ولی خودروساز و قطعه سازها اینو نمیخوان چون دوس دارن چیزی باشه که زود خراب بشه تا یه پولی هم از فروش قطعات به پول بگیرند
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اره یه جوری حرف میزنید انگار که پراید رسوندین به 30 میلیون تومان..... همش حرفه
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ایران خودرو و سایپا خودروهای پیش فروش قبلی که چند ماه از موعد تحویلشان گذشته را تحویل نمی دهد حالا تند تند فروش فوق العاده میزاره و مردم را بازی میده و سرکار میزاره چرا باشگاه خبرنگاران پیگیر این موضوع نیست که چرا خودروهای معوق را نحویل نمی دهد
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اگر واردات خودرو ازاد کنید
خود بخود ارزان میشود
قریشی
۰۸:۵۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
فقط بدستان توانمند و جهادی سپاه
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
اگه همه چی به دست سپاه حل میشه پس دولت چکاره است و چرا حقوق میگیره؟
علی
۰۸:۴۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
ببخشید داخلی سازی خوبه
ولی لگن سازی نه
تازمانی که به تکنولوژی بازم جهت ساخت قطعات با کیفیت دست پیدا کنیم ضروریست ورود خودرو به کشور آزاد بشه
تا بازار رقابتی باعث پیشرفت خودروسازی شود
ما در تولید لوازم خانگی به دلیل بازار رقابتی محصولاتی همچون پارس خزر ،اسنوا و.... را داریم که قابل رقابت با محصولات خارجی است
باید تلاش کنیم خودرو سازی هم اصلاح شود
سرباز
۰۸:۴۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
کارخانه جات خودروسازی درآمدشان را چگونه مدیریت می کنند؟
مصطفی
۰۸:۳۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
دوستان و مسئولین از شرکت های دانش بنیان استفاده و حمایت کنید ما این تحریمها را داشته و خواهیم داشت و تمامی ندارد ما باید به جهان ثابت کنیم که می توانیم روی پای خود به ایستیم و این تنها را پیشرفت کشور عزیز ما خواهد بود به جوانان باید اعتماد و قدرت داد . نخبگان جوان ما می توانند صنعت خودرو و نیازهای آن را با حمایت دولت و شرکتها برطرف نمایند .
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
گرانی خودرو
فقط به این دلیله که

وارداتش ازاد نیست
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خودرو ایرانی نمیخریم
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خودروی ایرانی نمیتوانیم بخریم
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
متصفانه ادعا میکنیم اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی ولی یه زمانی قطعه داخللی مینداختیم رو وسیله ده سال کار میکرد ولی شرکتای ایرانی جنس بیخودی میسازن تا زود خراب شود چرخه تولیدشون بچرخه هی تولید کنند منافع مرفه های جامعه بیتر در نظر میگیرن تا وقتی تولید داخلی شروع کردیم روزبه روز شاهد تورم بودیم ای کاش همون وابسته بودیم مل همسایگانمون حداقل تورم نداشتیم
نرگس
۰۸:۱۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خودرو خارجی با کیفیت دست دو الان ارزونتر از پراید بی کیفیت میافته البته کاش به راحتی میشد وارد کرد
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خودرو سازها به تنها چیزی که فکر نمی کنند خودروسازی است آنها به دنبال کاسبی خود هستند