سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی خبر داد:

قاچاق روغن به افغانستان ازدلایل کمبود نسبی در بازار

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل نزدیکی به مرز‌های شرقی و قیمت بالای روغن در کشور افغانستان، روغن به این کشور قاچاق می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بخشعلی بیاتی کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یک روغن ۱۶ کیلویی که با مواد ترکیبی مختلف در ایران ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد، در کشور افغانستان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نیز می‌تواند از دلایل دیگر کمبود نسبی روغن باشد.
 
او افزود: اگر مطابق خواسته انجمن صنفی تولیدکنندگان قیمت‌گذاری واقعی روغن در کارخانجات اتفاق بیفتد، قطعا کمبودی در عرضه و تولید نخواهیم داشت. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی، کمبودی نداریم، اما در حوزه خُرده‌فروشی‌ها کسری نسبی وجود دارد.۹۰درصد دانه‌های روغنی و روغن خام وارداتی است و توسط کارخانجات و شبکه‌های تامین با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود.
 
کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد:  ستاد تنظیم بازار تلاش کرده که بخشی از سهمیه‌های خراسان رضوی را برای تبدیل به کارخانه‌های دیگر استان‌ها ارسال و از آن‌جا به شبکه‌های مویرگی و عمده‌فروشی درون استان تزریق کند. درخواست ما از معاونت بازرگانی این بوده که این سهمیه به کارخانجات درون استان اختصاص یابد تا کالارسانی در داخل استان با سرعت بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید


بیاتی بیان کرد: هم اکنون در کارخانجات تبدیلی خراسان رضوی بازرس مقیم داریم که به طور کامل از مرحله ورود روغن خام و دانه‌های روغنی تا خروج و شبکه‌های توزیع نظارت انجام می دهد.

او تصریح کرد: کارخانه‌ها روغن کمتری به بازار تزریق می‌کنند که باعث کمبود نسبی روغن در بازار شده است. کارخانه‌ها به دنبال افزایش نرخ تمام شده خود هستند و از آن‌جا که واردات روغن خام با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود، روغن توسط ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری می‌شود و کارخانه‌ها بابت دیگر هزینه‌های اضافی در قیمت تمام شده روغن، مشکل دارند.

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: تا جایی که امکان داشته در ابعاد نظارتی برخورد‌هایی با عمده‌فروشی و شبکه‌های خُرده‌فروشی داشته‌ایم. کمبود چندانی در حوزه روغن نداریم. بعضا ممکن است به فروشگاهی مراجعه کنید که روغنی نداشته باشد، اما قطعا در مراجعه به فروشگاه دیگری با مشکل کمبود روغن مواجه نخواهید شد، مگر این که قیمت آن را رعایت نکرده باشند.

انتهای پیام//م.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.