به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،«جا به جایی مسافر درونشهری این بار از طریق آسمان» این ۱۱ کلمه در کنار هم تیتر خبری مهمی بود که چندی پیش از زبان وزیر راه و شهرسازی اعلام شد و به سرعت بخشی از اخبار جراید و خبرگزاری ها را به خود اختصاص داد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بسیاری از فرودگاهها در شهرهای مختلف هستند که استعداد راهاندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم میتوانند با استفاده از هواپیماهای شخصی خود و با ثبت نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند و به دنبال اعلام این خبر مهمترین سوالی که پیش آمد این بود که اصلاً تاکسی هوایی چیست؟
مفهوم تاکسی هوایی و راه اندازی آن در کشور موضوعی جدید نیست و از سالها پیش راهاندازی تاکسی هوایی در دستور کار قرار گرفته بود و پس از چندین سال بحث، بررسی و تحقیق روی آن بلاخره تاکسی هوایی وارد فاز عملیاتی شد و در بخشهایی از کشور بصورت امتحانی به پرواز در آمد.
برای پاسخ به چیستی تاکسی هوایی باید گفت که تاکسی هوایی با آنچه که در ذهن ها تجلی پیدا کرده کمی متفاوت است؛ تاکسی هوایی استفاده از هواپیماهای کوچک ۵ تا ۱۲ نفره است؛ هواپیماهایی که میتوانند مسافران محدود را در مسافت کوتاه جابجا کنند.
این هواپیماهای فوق سبک که برخی از آنها وارداتی هستند و برخی دیگر در شرکتهای دانشبنیان داخلی تولید میشوند میتوانند مسافران محدود را در مسافتهای کوتاه جا به جا کنند.
فناوری ساخت هواپیماهای چند نفره فوق سبک موضوع چندان پیچیدهای نیست و در بسیاری از شرکتهای داخلی تولید میشود؛ در حال حاضر ۱۸ شرکت دانش بنیان درگیر پروژه تاکسیهای هوایی هستند و احتمالاً تا ۳۶ شرکت دانش بنیان بعد از اولین پرواز با یکدیگر در این حوزه مشارکت کنند.
اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برای توسعه تاکسی هوایی اخذ مجوزها و استاندارد های قانونی اهمیت بسزایی دارد.
همانطور که گفته شد تاکسی هوایی رویایی بود که دانشمندان ایرانی به دنبال دستیابی به آن برای تحقق سفر با هواپیماهای سبک بودند؛ اما پرواز تاکسیهای هوایی از دیرباز با دو مشکل رو به رو بود که یکی مربوط به اخذ مجوزها و دیگری مربوط به نحوه استفاده از فرودگاهها میشد و خوشبختانه پس از بررسیهای متعدد سرانجام نحوه استفاده از فرودگاهها برای این نوع تاکسیها تدوین شد.
موضوع تاکسیهای هوایی ریشه در برنامهای تحت عنوان برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور دارد و سال گذشته این برنامه توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آغاز شد و یکی از راهبردهای توسعه این برنامه، توسعه شبکه پروازی با هدف افزایش درآمد فرودگاهها تهیه و تدوین شد و اشتغال زایی فراوان، تأثیرگذاری در صنایع مختلف، حفظ جان افراد در تصادفات جادهای، صادرات محصولات کشاورزی در مدت زمان کم بدون تأثیر در کیفیت و ارزش آنها و … از مزیتهای استفاده از تاکسیهای هوایی و پروازهای غیربرنامه ای دربستی هستند.
اما نکته حائز اهمیت این است که مسیر تاکسیهای هوایی باید از سایر هواپیماها جدا باشد و از مسیرهای روان برای تاکسیهای هوایی استفاده کرد و برای استفاده بهتر از این تاکسیها باید مسیری جداگانه در نظر گرفته شود موضوعی که مسئولان امر گفتهاند در آذرماه آماده خواهد بود.
شاید یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که درباره تاکسیهای هوایی اهمیت داشته باشد زمان به پرواز درآمدنش باشد که البته برای آن هم فکری شده است؛ منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در این باره گفت: اولین پرواز تاکسی هوایی در بهمن از فرودگاه مهرآباد خواهد بود.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفت: تا یک الی دوماه دیگر تمام آزمایشهای پروازها انجام و قوانین و مقررات مورد بررسی قرار میگیرند تا در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم البته قرار بود تستها تا مهرماه انجام شود که مباحث مالی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت.
همچنین به گفته وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه شهرستان لامرد استفاده از تاکسی هوایی آغاز شده و در شهر خرم آباد هم فعالیتها کلید خورده است، هر فرودگاهی در شهرهای کوچک و متوسط این ظرفیت را داشته باشند، میتوانند از این پروژه استفاده کنند.
توسعه تاکسیهای هوایی و سفری آسان به وسلیه آنها نیازمند بهره بردن از تمام ظرفیتهای کشور است؛ درحال حاضر تمام استانها و فرودگاهایشان ظرفیت کامل برای استفاده از هواپیماهای کوچک را دارند و فرودگاههایی که بلا استفاده مانده اند در این طرح موثر خواهند بود و حالا باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی استفاده از تاکسیهای هوایی در سراسر کشور بدون هیچ مشکل و دغدغهای اجرایی خواهد شد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
هنوز رو زمینش موندیم یهو جهش میکنیم از کشور های پیشرفته هم جلو میزنیم
واجبتره
تاکسی پیشکش
نمونه اش انتقال بیمار، انتقال اعضا و یا محموله های سفارشی باشه که در حال حاضر به صورت محدود انجام میشه
این صنعت باید 30 سال پیش وارد کشور میشد
پوکیدم از خنده.
چقدر مردم جامعم بدبین و منفی نگر هستن
لعنت به ظلم
لعنت به تبعیض
حالانوبت آسمونمونه.
البته اگه موترش پرایدباشه خیلی خوبه.
خداکنه پیاممون موقع ارسال گیرنکنه.
اینجا دیگه گور دسته جمعی هست.
گفتیم شاید تو شهر مسافر جابجا میکته ..
وصیت نانه را همه اماده و امضا
هر چی هست ، هزینهش از هواپیما کمتر کنتر میندازه
یکی بیاد بگه تهران قراره تا کجا وسعت پیدا کنه؟ تا کی به فکر جیب خودتون هستید؟؟
ثانیا امنیت مردم شهر نشین چی میشه؟ طرف تو حیاط خونش نشسته یه دفعه یه هواپیما سقوط می کنه رو سرش
یکی اینکه طق و طق سقوط میکنن
یکی اینکه فکر کنم یه مسافت کوتاه رو میگن دویست تومن
این تاکسی ها واسه فارق التحصیل های دانشکده خلبانیه
لابد ازونجاهم تاکسی میگیریم
اگه زودتر این معادله ی چند مجهولی رو حل میکردی احتمالا نوبل ریاضی رو به شما میداند.
آدم حسابی ؛ مدیران کل ادارات ما دو دوتا چهارتا رو با ماشین حساب بدست میآرن اونوقت شما میخوای چنین ضرب و جمع ایی رو حتی سر در بیارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طرف میگه انگلستان جزیره ی کوچکی در شمال آفریقاست یعنی سوادشان در این حد و اندازه ست.فقط موندم این جهانی که مدام از مدیریتش میگن دقیقا کجاست ؟ داخل منظومه شمسیه خارج اونه ؟؟؟؟ ما که سر در نیاوردیم مگه شما با به معادله چند مجهولی دیگه حساب کتاب کنی که کجاست
ونک یه نفر
خخخخخخ
واقعا جامعه ایران از نظر شما همون 4 درصد تافته جدا بافته هست که همه تو سر زدنا و تلاشاتون هم خداوکیلی در جهت افزایش سرمایه و رفاه همین بزرگواران هست .