سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده‌ مُند بوشهر افزایش یافت

جمعیت آهوان در منطقه حفاظت شده مُند استان بوشهر ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، طرح سرشماری پستانداران منطقه حفاظت شده‌ مند در نیمه دوم آبان با حضور کارشناسان و مأموران اجرایی محیط زیست اجرا شد که بنا به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، نتایج این طرح نشان می‌دهد جمعیت آهوان این منطقه نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است.

فرهاد قلی نژاد افزود: منطقه حفاظت شده‌ مند از توابع شهرستان دیر، در جنوب شرقی بندر بوشهر قرار دارد و منطقه‌ای جلگه‌ای و کویری به شمار می‌رود که دارای دو فصل است؛ زمستان به نسبت خشک و تابستانی گرم ومرطوب.

او ادامه داد: پوشش‌ مناسب گیاهی از جمله ساریکورینا، گز، کهور پاکستانی و کُنار، و ساحلی بودن این منطقه امکان زیست و مهاجرت انواع پرندگان، آبزیان، خزندگان و پستانداران را در آن فراهم کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، منطقه مند را یکی از زیستگاه‌های مهم آهو از گذشته‌های دور عنوان کرد و گفت: پس از سیل اواخر سال ۹۵ جمعیت این گونه ارزشمند کاهش چشمگیری داشت اما با تدابیر حفاظتی و حراستی،و حضور مأموران اجرایی در کنار همکاری جوامع محلی در چند سال گذشته جمعیت کنونی آهوان نسبت به تعداد آن‌ها پس از سیل یاد شده، سه برابرشده است.


بیشتر بخوانید


 رئیس اداره حیات وحش و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: با توجه به شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامتی کارکنان، طرح آماربرداری از جمعیت آهوان مُند با تعداد کمتری از نیروها و استفاده از موتورسیکلت همراه با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اجرا شد.

خسرو درویشی ادامه داد: همچنین به وسیله تلسکوپ و پهباد، جمعیت آهوان و روند آماربرداری پایش و نظارت شد.

او با اشاره به مشکلات حفاظتی از جمله وجود مستثنیات و فعالیت‌های کشاورزی و تداخل زیستگاهی آهوان با این اراضی بیان کرد: با توجه به این شرایط، حفاظت از آهوان نیرو و تجهیزات بیشتری نیاز دارد و بر همین اساس، آموزش‌های زیست محیطی و مشارکت همیاران و سازمان‌های مردم نهاد برای به حداقل رسیدن این تعارض‌ها و حفاظت مؤثر از این گونه ارزشمند، از اولویت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.