سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارزیابی میزان مصرف آب کشاورزی خوزستان در کشت‌های پاییزه

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی اهواز به تشریح ارزیابی میزان مصرف آب در کشت‌های پاییزه استان و مقایسه آن با پارسال پرداخت.

عباس ساکی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: کشت‌های پاییزه شامل گندم، کلزا، جو و ... است که براساس شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان معمولا تاریخ کاشت آن‌ها از نیمه دوم آبان ماه شروع و تا اواسط یا حداکثر اواخر آذر ماه ادامه دارد.

او افزود: میزان آب مصرفی در کشاورزی باید در نیمه دوم پاییز یعنی از ۱۵ آبان ماه به بعد بررسی شود چراکه تا قبل از این تاریخ به دلیل نبود کشت، تغییری نسبت به پارسال حاصل نشده است، بنابراین بعد از این زمان باید کاشت صورت گیرد.

ساکی بیان داشت: در صورت نبود بارندگی برای اراضی آبی، نسبت به تامین آب از شبکه‌های آبیاری، چاه‌ها و رودخانه‌ها باید برنامه ریزی شود تا بتوان نیاز آبی گیاهان را فراهم کرد که طبق اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان در بازه زمانی شروع کشت، بارندگی‌ها در سطح استان آغاز می‌شود و چنانچه میزان بارش ها مطابق پیش بینی‌ها نباشد، برای تامین آب اراضی دیمی با چالش مواجه می‌شویم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی اهواز  تصریح کرد: اکنون کشاورزان در مرحله آماده سازی زمین‌های کشاورزی جهت کشت هستند و کشت کلزا در اراضی آبی که تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی بوده و یا از رودخانه و چاه تامین آب انجام می‌شوند، شروع شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در شمال خوزستان به دلیل وجود شبکه‌های آبیاری و زهکشی معمولا تامین آب کشت پاییزه در صورت نبود بارندگی، از طریق این شبکه‌ها انجام می‌شود، هر چند در بعضی از شهرستان‌ها از آب چاه یا رودخانه‌ها در  پاییز استفاده می‌کنند.

او در پایان گفت: در شهر‌های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا، اگر بارندگی رخ ندهد، کشاورزان برای کشت‌های پاییزه به آب چاه‌ها روی می‌آورند.

انتهای پیام/ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۲۱:۳۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
مگه تصفیه کن حرارتی نیومده که منتظره بارش باران هستید اهواز به خلیج فارس نزدیک هست راحت میتونه از اب دریا استفاده کنه