سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با گذشت یک‌سال؛

تاثیر سهمیه بندی بنزین در مصرف سوخت؛ ایران صادرکننده بنزین شد

یک‌سال از سهمیه بندی بنزین می‌گذرد و این روز‌ها با ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان نفتی شاهد نتایج مثبت این امر هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت صفر (۰۰:۰۰) روز جمعه ۲۵ آبان سال ۹۸ بود که پس از کش و قوس میان دولت و مجلس بنزین در کشور سهمیه‌بندی شد و قیمت این فرآورده نفتی به صورت سهمیه‌ای (۶۰ لیتر ماهانه برای خودرو‌های شخصی) در هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.

سهمیه خودرو‌های سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. همچنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است. سهمیه سوخت موتور سیکلت ماهانه ۲۵ لیتر تعیین شده است، همچنین وانت کم مصرف بنزینی در ماه ۲۰۰ لیتر و وانت کم مصرف دوگانه سوز ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه سوخت دارند.

بر اساس این اطلاعیه، وانت پرمصرف بنزینی ماهانه ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دوگانه سوز ماهانه ۱۲۰ لیتر سهمیه دریافت خواهند کرد. سهمیه سوخت آمبولانس‌ها نیز ماهانه ۵۰۰ لیتر خواهد بود. کسانی که تا کنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده اند از ساعت آغاز اجرای این طرح، سهمیه سوخت آن‌ها محفوظ است و از این بابت نگران نباشند.


طبق اعلام وزیر نفت از محل اجرای این طرح در طول یک سال، ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌شود که این مبلغ به مردم تعلق می‌گیرد.

افزایش نرخ بنزین برای لاکچری ها فرقی نداشت

حسن محمد نژاد کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت سوخت در کشور، گفت: به طور کلی تغییر قیمت سوخت  نمی‌تواند جلوی مصرف گرایی بیش از نیاز افراد پولدار را بگیرد چرا که خیلی برای آن‌ها فرقی نمی‌کند و به مصرف خود ادامه می‌دهند بنابر این بهتر بود قیمت مصرف بنزین به صورت پلکانی و افزایشی در نظر گرفته می‌شد تا از بازدارندگی مناسب برخوردار باشد.  

او ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین آزاد بر مصرف اثر منفی گذاشته و آن را کاهش می‌دهد که در نتیجه آلودگی هوا و ترافیک را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: اما مردم و بسیاری از کارشناسان معتقدند برای اینکه از جامعه انتظار داشته باشیم از خودروی شخصی کمتر استفاده کنند بایستی زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب در نظر گرفته شود، اما متاسفانه ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی شهری و برون شهری جذابیت استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به شدت کاهش داده است.

ارزان بودن بنزین نسبت به سایر کشور‌ها

دولت عنوان می‌کند که ما ارزان‌ترین بنزین را در جهان مصرف می‌کنیم در حالی که مقایسه قیمت هر کالا و نه فقط بنزین بدون در نظر گرفتن درآمد شهروندان و قدرت خرید آنان قیاس غلطی محسوب می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین در ایران با در نظر گرفتن درآمد سرانه از ۵۲ کشور پیشرفته و در حال پیشرفت در جهان گران‌تر است. بنزین در کشور با نرخ کمتری به مردم عرضه می‌شود.

همایون صالحی رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: بنزین در کشورمان نسبت به سایر کشور‌های دیگر ارزان است، ولی به نسبت کشور خودمان گران محسوب می‌شود.

او ادامه داد: سال گذشته و پس از سهمیه بندی، مصرف بنزین از ۹۸ میلیون لیتر در ماه  به ۷۵ میلیون لیتر رسید و طبق اطلاعات میدانی به دست آمده از استان‌ها، بیش از ۳۰ درصد مصرف بنزین معمولی کاهش پیدا کرده است.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت  تصریح کرد: در حال حاضر ما بنزین را با نرخ کمتری به مردم عرضه می‌کنیم، به طور مثال اگر ما قیمت هر دلار را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر لیتر بنزین چهار هزار و ۵۰۰ تومان تمام می‌شود در حالی که قیمت هر لیتر بنزین در کشور ۳ هزار تومان است و به نظر بنده  قیمت بنزین باید نسبت به سبد درآمدی مردم سنجیده شود.

صالحی با اشاره به کاهش مصرف سوخت در فروردین ماه گفت: در فروردین ماه برخی روز‌ها مصرف بنزین به ۶ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد، هر چند که میانگین مصرف کشور عدد ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نشان می‌دهد. این عدد در مقایسه با میانگین مصرف در فروردین سال گذشته که ۹۱ میلیون لیتر در روز بود فاصله زیادی دارد.

او با اشاره به کاهش مصرف سوخت در کشور در ۷ ماهه نخست سال گفت: مصرف بنزین در کشور کاهش پیدا کرده است و با عدد ۸۵ میلیون لیتر در روز بهمن ماه سال گذشته فاصله دارد.

با افزایش قیمت بنزین در کشور به طبع مصرف سی ان جی و دوگانه سوز شدن خودرو‌ها افزایش یافته است به طوری که مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش مصرف CNG در کشور گفت: با افزایش قیمت سوخت در کشور، مصرف CNG از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق آمار منتشر شده با افزایش قیمت سوخت نه تنها سهم CNG در سبد سوخت مصرفی رانندگان کاهش نداشته بلکه مصرف آن  نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت کشور افزود: میانگین مصرف CNG در فروردین  ماه ۹۸ تا شهریور همان سال ماهانه ۱۹.۳ میلیون متر مکعب بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲۰.۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

صالحی درباره میزان مصرف CNG در تهران  تصریح کرد:مصرف سوخت CNG در تهران ۲۰ درصد افزایش یافته است که این میزان مصرف نسبت به استان دیگر دارای نوسان است.


بیشتر بخوانید

او گفت: از زمان افزایش قیمت بنزین  مصرف این سوخت با کاهش ۲۳ میلیون لیتری همراه بوده و از ۹۷.۱ میلیون لیتر به ۷۴.۳ میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، تمایل به مصرف CNG در کشور افزایش پیدا کرد. وزیر نفت نیز در این رابطه با اشاره به اینکه CNG سوخت ملی ایران است، تاکید کرده که باید سهم این سوخت در سبد سوخت کشور افزایش پیدا کند.

حال با توجه به اینکه در کشور بنزین لیتری سه هزار تومان عرضه می شود ولی در ماه های اخیر ایران ۵ نفتکش  حامل سوخت بنزین و مشتقات نفتی از بنادر آبی ایران به ونزوئلا ارسال کرد که تا به امروز بیش از ۲۳۸ میلیون لیتر بنزین از ایران به ونزوئلا صادر شده است.

به این ترتیب مجموع تجارت (صادرات و واردات) در شش ماه نخست امسال۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار به صادرات (محصولات غیرنفتی) مربوط می‌شود و ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار نیز به واردات کالا از کشورهای خارجی اختصاص دارد.

براساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه مشاور نفت و گاز FGE، میزان درآمد ایران از صادرات بنزین در ۱۳ ماه گذشته حدود ۷۵/ ۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

علاوه بر این، میزان صادرات ایران از مارس تا آگوست ۲۰۲۰ به ۲۰۰هزار بشکه در روز رسیده است که قابل مقایسه با رقم ۱۱۰هزار بشکه صادرات روزانه در بازه آگوست ۲۰۱۹ تا آگوست ۲۰۲۰است.این در حالی است که ایران از سال ۱۳۹۷ به صادرکننده بنزین تبدیل شده است.

ورود ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین

ایران برای دهه‌ها واردکننده خالص بنزین بوده است. اما این شرایط پس از افزایش تولید بنزین با وارد مدار شدن هر سه فاز پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه‌ای ستاره خلیج فارس، با چرخش به سمت صادرات بنزین تغییر کرد و از سال ۹۷ به این سو نه تنها خرید بنزین از خارج قطع شد، بلکه صادرات بنزین به بازار نیز پا گرفت.

اما این تنها بهره‌برداری از ستاره خلیج فارس و تلاش برای افزایش تولیدات آن در قالب فاز چهارم (که به شکل مجازی و با افزایش ظرفیت تولید سه فاز فعلی رقم خورد) نبود که فرصت صادرات بنزین را در اختیار ایران قرار داد، زیرا اگر در آبان ۹۸ گام دشوار مدیریت مصرف سوخت برداشته نمی‌شد، کشورمان برای ورود به باشگاه صادرکنندگان بنزین همچنان با مانعی به نام «رشد مصرف داخلی بنزین» مواجه بود.

در ماه‌های نخست اجرای سهمیه‌بندی بنزین به‌طور میانگین حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز بود، به صادرات اختصاص یافت. مصرف کل بنزین کشور از حدود ۹۸ میلیون لیتر در روز در آبان ۹۸ به حدود ۷۹ میلیون لیتر در روز در نیمه آذر ۹۸ رسید. کل تولید روزانه بنزین کشور نیز در آن زمان حدود ۱۱۵ میلیون لیتر عنوان می‌شد.

ظرفیت تولید بنزین در ایران اخیرا با راه اندازی فاز ۴ پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱۰ میلیون بشکه در روز رسید همچنین به دلیل کاهش مصرف روزانه بنزین در داخل کشور، ظرفیت صادرات این فرآورده نفتی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است.

فروش بنزین در اوج تحریم های نفتی به همت مصرف بهینه

آوریل امسال ۵ نفتکش ایرانی حامل ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و مشتقات نفتی از بنادر آبی ایران وارد آب‌های آزاد و بدون هیچ مشکلی به کشور ونزوئلا رسیدند، گفتنی است هر بشکه نفت معادل ۱۵۹ لیتر است یعنی بیش از ۲۳۸ میلیون لیتر بنزین از ایران به ونزوئلا صادر شده است.

از همین رو دوگانه‌سوزکردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی در دستور کار قرار گرفت و اولین مورد آن نیز همزمان با دهه فجر سال گذشته تحویل مالکان شد.

دوگانه‌سوز کردن به دو صورت کارگاهی و کارخانه‌های خودروسازی انجام می‌شود و می‌تواند مصرف سی ان جی را تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد.

دو گانه سوز شدن این تعداد خودروی عمومی به تنهایی تا ۱۰ میلیون متر مکعب در روز به مصرف سی ان جی کشور اضافه خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی از محل کاهش مصرف سوخت مایع، در بهبود محیط زیست نیز اثرگذار خواهد بود.

بنابراین همانطور که مشخص است مردم نسبت به مسائل آگاهی کامل دارند و بهتر است مسئولین محترم اگر ضرورتی هم برای اجرای یک تصمیم سخت می‌بینند به آن‌ها اعتماد کرده و با صداقت و مانند تمام دوران سخت و پیچ‌های تاریخ انقلاب اسلامی از آن‌ها کمک بگیرند و بستری را برای شنیدن حرف‌ها و اعتراضاتشان فراهم کنند.

تجربه نشان داده است هر جا مردم با اعتماد متقابل حضور داشته و دولتمردان را در اتخاذ مواضع و سیاست گذاری‌ها حتی در برابر سخت‌ترین فشار‌های خارجی و ابرقدرت‌های جهانخوار همراهی کرده اند کشور توانست به بهترین شکل راه خود را طی کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۳:۲۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
هنوز این نمی خواهند بفهمند یا خود را به اون راه زدند که تازه اونای که کار دارند ودرامد دارند درامدشان با دلار سه هزار تومنی اونای که کار ندارند دیگه هیچ بدبختند با این مسئولین اون وقت تحلیل می کنند با‌دلار فلان قدر بنزین در کشور ما ارزان‌است بابا این بنزین که دست مردم می دهید
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اونقدر گرون میکنیم که مردم نتوانند مصرف کنند تا مجانی کشتی کشتی به کشور ونزوئلا صادر کنیم
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
این کاهش مصرف سوخت ربطی به سهمیه بندی و کارت سوخت ندارد - فقط و فقط بخاطر کرونا مردم کمتر تردد و مسافرت میرند
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
میگن بنزین صادر میکنیم ولی خودمان باید با قیمت منطقه از آن استفاده کنیم .
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سرانه درآمد هرایرانی به ریال است نه به دلار که شما درمقایسه با سایر کشورها می گویید نرخ بنزین درایران ارزان استآن هم لابد درنظرتان کشورهای اروپایی است؟
منصور
۰۷:۴۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
هی بنزین را گرون میکنن // هی صادر میکنن هی گرون میکنن // هی صادر میکنن تا کشورمون پیشرفت کنه // تا همه خوشبخت بشیم
ناشناس
۰۴:۵۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
حق با شماست صادر کننده بنزین شدیم ولی به بهای خون ۱۵۰۰ نفر
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
اصحاب رسانه ؛یک دفعه وضع معیشت مردم ایران رو با بقیه کشورهای دنیا بسنجید
ناشناس
۰۰:۴۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
افزایش 3 الی 4 برابری قیمتها بصورت تدریجی پس از سهمیه بندی بنزین اعمال شده و ....
علی
۰۰:۰۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
صادر کننده به چه قیمتی اون مهمه ؟ به قیمت له شدن قشر ضعیف
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بله جیب مردم را خالی کردن و با صادر کردن بنزین خرج عیاشی آقازاده ها را در کشور دشمن بزرگ یعنی آمریکا فراهم کردن خوشحالی مسولین بی کفایت را نتیجه دارد واقعا متاسفم....
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اشتباه نكن كرونا باعث شد !
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ماشینهای خارجی 100 کیلومتر 4 لیتر می سوزانند و ماشینهای ما حدودا 8 لیتر
می توانیم نان را خیلی گران کنیم و مازاد آن را صادر کنیم
علی
۲۰:۳۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
با سلام، از فروش بنزینی که فقط یک عده خاص از آن بهره می برند و حاصلی برای ملت ندارد باید خوشحال باشیم؟ صادرات بنزین سوپر به خارج از مرزها و ایجاد گرانی در کشور با افزایش قیمت بنزین و ارائه ناچیز آن به مردم بعنوان سهمیه، تنها نتیجه ای بود که ملت را به نابودی سوق داد.
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر منافق.
منصور
۱۹:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
صادر کردید تو جیب کی رفت؟؟ // اوضاع مردم که هر روز بتر از دیروزه
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
با این گرانی مردم قید مسافرت زده اند تازه اقایان خوشحال هستند که صادر کننده شده اند
ابوالفضل
۱۸:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اولاً موتور خودرو باید اساساً بر پایه گازسوز طراحی و تولید شده باشد،موتورمصرفیخودرودر ایران مناسب گاز نیستند ثابت شده مصرف گاز موجبات واردات لوازم یدکی بیشتر و آلودگی بیشتر هواست،بطورمثال موتور پایه گازسوز آلمانی سمند سالهاست بعلت تحریم و عدم تخصیص ارز تقریباً رایگان در دسترس نیست الان من پژو آردی84 دارم و در معاینه فنی بهتر و پاکتر از خودرو مدل 96امتیاز+دارد مصرف ده لیتر صد کیلومتر،،بنزین گازمایع و گازcnG باید بقیمت حقیقی،،نواقعی،باشداین سیستم بر اساس رانت و دراز مدت باعث فاجعه است گیریم که روزی یک‌میلیون بشکه بنزین مازاد داریم بکدام کشورها میشه فروخت،گازسوزکردن سواری سبک ده میلیون هزینه تبدیل نیسان و ون چند?یه نگاه به اعداد خبر کنید 1460000خودرو عمومی هزینه تبدیل+زیر ساخت توزیع،درکل حماقت است چرا باید اسرار کرد،،، اصل مسئله هجم مصرف نیست بلکه راندمان و بازمانده مصرف است،، ،،بنزین بره لوازم یدکی خودرو بیاد،،بیمه هم پول خون میده حله دیگه ایجاد صدمشکل برای حل یک مشکل ،،این صدویک مشکل یک بانی و یک منشأ دارند
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
به هیچ عنوان گاز برای خودرو خوب نیست کشور ما اگه این کار رو کرد هدفش کاهش مصرف بنزین بود نه چیز دیگری
محمدرضا
۱۸:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بجای اینکارها وضعیت خودروهای کشورو دریابین و ماشین های هیبریدی با قیمت پایین ارائه بدین تا مصرف بنزین به یک هشتم این چیزی ک الان هست برسه
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
از گلوی ما ‌کشیدن که صادر کنن لا اقل هوای مردمتو داشتی
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
تو کاهش جمعیت هم اثر گذاشت.
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ماهی چند میلیون حقوق؟
مصطفی
۱۵:۱۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
یارانه سوخت باید برای بخش عمومی صرف بشه اصلا از اولشم تولید خودروی سواری در کشور اشتباه بود ما باید خودروهای عمومی تولید میکردیم قطار و مترورا گسترش میدادیم دیگر خیابانها گنجایش خودرو را ندارند ان هم خودروی بی کیفیت و الاینده رو ندارند طبیعت و محیط زیست ایران دیگر ظرفیت این همه الودگی را ندارد
ali
۱۵:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اون فردی را که کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین را که گفت طرحی بیخود ست برداشت و حذف کردو باز در سال 98 با میلیاردها تومن خسارت و به اشوب کشیدن کشور و به کشته دادن تعدادی از هموطنان باز اون طرح را بدونه یک عذر خواهی بر گردوند و باز در درجه برند قرار دارد.
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مسئولین چقدر درک ناتوانی دارند نمی گویند مصرف بنزین به خاطر ویروس کرونا که مردم را خانه نشین کرده پایین امده نه گرانی چون همه چیز گران شده ایا مصرف پایین امده
فرشید
۱۴:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مگه قرار نبود درامد حاصل از صرفه‌جویی بنزین صرف افزایش حقوق و بهبود معیشت ملت بشه ولی ریالی حتیی به یارانه اضافه نششد که هیچ یارانه خلیلیها رو قطع کردن ،خدا میدونه اینهمه پول کجا میره که اوضاع اقتصادی مردم روزبه‌روز بدتر میشه
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
شما نمیدونی فروردین 99 مردم توو قرنطیته بودن؟! آمار 6 ماه امسال با پارسال اصلا قابل قیاسه؟!!
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ارز حاصل از صادرتتون کووو؟؟؟ حتما میره تو جیب اونایی که تحریم ها هیچ تاثیری روشون نداره
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مردم از این صادرات چه خیری دیدند؟
صادراتی که ریالی سر سفره مردم نیاد یعنی غارت ثروت مردم
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بنده خدا همین که به اسم تورم جیبمونو خالی نکنن باید بریم خدا را شکر کنیم
یا اینا با صادرات منابع طبیعی این کشور پولشونو میگیرن یا به اسم تورم از جیب من و شما !
ناصر
۱۳:۳۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
وقتی از گلوی زن و بچت ببری وندی بخورند معلومه می تونی پول پس انداز کنی وقتی همه چیز از بنزین وگوشت و مرغ و خودرو را چند برابر می کنید باز معلومه مصرف کم می شود ومی توانید صادر کنید ولی بقیمت گرسنگی مردم
مسعودشیرزاد اصفهانی
۱۳:۳۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
باسلام
باتوجه به صادرات بنزین و درآمد آن و خودکفائی داخلی و خوشبختانه اقرار به این موضوع از طرف دولت ،، واقعا اجحاف به مردم ایران است که منابع ملی و مال مردم ایران را بخواهند مطابق با کشورهای دیگر قیاس کرد
رضا
۱۳:۰۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
از جیب ملت به جیب دولت
محمد.ن.ک
۱۳:۰۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان!!!!!!
احتمالا سهمیه ماهانه ی بنزینت زده بالا و نفست از جای گرم میاد.....
محمد.ن.ک
۱۳:۰۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
باعث افتخار هست صادرات بنزین...
اگه دولت کاری کنه که ملت توان خرید یه قطره بنزین هم نداشته باشند و همه ی بنزین رو صادر کنیم که دیگه باید جشن گرفت.
و خیلی سادس،بنزین رو بکنن 30/000 تومان اونوقت بیشتر صادر می کنیم و....
اگه بنزین بشه 45/500 اندازه یارانه ملت،اونوقت خیلی بیشتر صادر میکنیم و این برا کشوری که رو نفت و گاز خوابیده افتخار بس بزرگیست...
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
باز میخوان بنزین گرون کنین
مگه ما تو ایران به دلار حقوق میگیریم که خرجامون به دلار حساب میکنین
حقوق یک کار گر ساده به دلار اگر تبدیل بشه به پول ما میشه ماهی 80 ملیون تومان شاید بیشتر شما همین مقدار حقوق بدین بنزین بکنین لیتری 20هزار تومان
مبینی
۱۲:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سالها خوابیدن، ابتدا CNG را گران کردن و سپس یک شبه بنزین را چندبرابر گران کردن سو مدیریت است۰
از فردای گران شدن بنزین جایگاههای CNG صف بود۰ چه ضرورتی برای تبدیل یارانه ای بود وقتی جایگاهها صف و مردم خودشان برای تبدیل در صف بودند؟ با ۵۰۰ میلیون دلاری که برای تبدیل یارانه ای مصرف شد و لزومی هم نداشت میشد موانع واقعی ایجاد شده در توسعه خودروهای گازسوز شامل بنزینی، دیزل، CNG و LNG را مرتفع نمود. اگر موانع غیر عقلایی برطرف گردد نیاز به مداخله غیرسازنده دولت نیست.
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
دروغ بزرگ صادرات کجا بود مفت میدن کارگر بدبخت ازکجا بیاره
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بینزین 3000 تومانی توسط سه نفر تصمیم گیری شد برای 80 میلیون.
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
کلا تحلیل غلطی بود اصل مهم کرونا بود سفرها اکثرا کنسل شد و رفته آمد بین خانواده ها کم شد هنر دولت یا دیگری نبوده ....
سهمیه بندی جواب دادخخخخخخخخ
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خوب اینو که دولت قبلی کرده بود دولت گفت سهمیه بندی اشتباهه برداشت دوباره بعد یه مدت سهمیه بندی کرد حالا داره افتخار می‌کنه بنزین صادر می‌کنیم اگه درست بود چرا برداشتیم اگه اشتباه بود چرا دوباره اعمال کردین؟
بابا شما دیگه کی هستین!!!
علی
۱۱:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
دلار حاصل از این صادرات کلان کجا میره ؟ پس چرا قیمت دلار اینقدر رفت بالا؟ از زمان بالا رفتن قیمت بنزین چند درصد روی مایحتاج مردم رفته؟ صبح آقایون پاشدند قیمت بنزین رفته بود بالا اونا هم که خبر نداشتند...
نصرت
۱۱:۵۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مشخصه شما گردنتون کلفت تر از این حرفا هستش ، بنزین که هیچی گندمم صادر میکنید جاش گندم اشغال وارد میکنید شما به دنیا ثابت شده آید
علی آزاد مرد
۱۱:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
موضوع صادرات بنزین به کشور ونزوئلا موضوعی سیاسی است.و نمی توان آنرا به ظرفیت صادرات بنزین کشور نسبت داد.ما به کشور های همسایه محصولات لبنی صادر می کنیم ولی در کشور خودمان کیفیت محصولات لبنی مورد شک و ابهام می باشد.چون ظرفیت تولید شیر گاو در کشور محدود است بنابر این برای صادرات شیر و ماست و خامه به همسایگآن بناچار برای تامین چربی استاندارد محصولات لبنی یا باید چربی آنرا باید از سایر منابع ماند روغن پالم تامین کرد یا درصد چربی آن محصلوات را در بازار داخل کم کنیم.تا بتوانیم محصولات استاندارد لبنی صادر کنیم.این مثال را برای روشنگری اهل تفکر ذکر نمودم.که خداوند اهل تفکر را دوست دارد.یا علی.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
چه كسي حاضر است بنزين بي كيفيت ايراني مصرف كند؟؟
میلاد
۱۱:۳۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اولا نگین ارزونه چون ایران منابع نفتی داره.
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
استفاده کردن از لفظ بنزین نسبت به دیگر کشور ها ارزان است درست نیست، آنها از این منابع بر خور دار نیستند ویا کفایت نمی کند اما در نظر داشته باشید که آنها هم خیلی امکانات ارزان دارند باتوجه به افتخار تولید بنزین باید گفت که علاوه بر رضایت مندی شهروند باید بنزین منطقه را در امر صادرات فراهم شود
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا خجالت داره برای این حکومت ، من یه کارمندم توان زدن بنزین 3000 تومانی را ندارم بزنم تو ماشین که برم سر کار و از طرفی سرویس نیست و تاکسی های آزاد هم رفت و برگشت 20000 تومان میگیرن
متاسفم که انتقلاب کردیم
من واقعا پشیمانم
جانباز
۱۲:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عالی
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
فقط نگو بنزین کدام کشور خارجی چقدر از درآمد آنها بگو
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اره کارگر باید پول بنزین 3000 تومنی بریزه جیپ دولت برا حقوق و ابادانی کشور عزیزمون ایران و در چاهای نفتم گل بگیریم
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اره همه چی عالیه.ما زندگیمون عالیه هر جوونی داره ازدواج میکنه همه هم دارن رویه چند فرزندی رو پیشه میگیرن
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
چه حرفای بی ربطی
بنرین رو به مردم نمیفروشن زیاد میاد به خارجیا میفروشن
شما بگو از فردا کل کشور یک ساعت در روز اب وصل میشه هرکی بیشتر میخواد باید لیتری سه تومن ازاد بخره
اب زیاد میاد صادرش کن
این هنره؟
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
درود
رفاه مردم برایشان مهم نیست
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خوب بود مرسی
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
گزارش خوبیبود ممنون از خبرتون
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بله با درآمدی که مسئولین ما دارن قیمت بنزین هیچی نیست
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بله با درآمدی که مسئولین ما دارن قیمت بنزین هیچی نیست
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بله با درآمدی که مسئولین ما دارن قیمت بنزین هیچی نیست
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
آره از حق این مردم که همجوره پاتون وایستادن
ذشذش
۱۰:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
سلام
با بالا بردن قیمت بنزین و از انجایی که میدونستن این سهمیه کفاف مردم رو نمیده و مردم مجبور به استفاده از بنزین بی کیفت هستند افتخاری نداره چون این کار با رفاه اجتماعی انجام نشده با بدبختی و فشار بر مردم بوده حتما میدونید بنزین بی کیفیت یعنی ضرر دو طرفه مردم هم مصرف سوخت بالا میره هم هزینه آن بالا میره غیر اینکه ضرر جانی برای ملت داره از نظر الودگی
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
شاید نسبت به کشور های دیگه بنزین ارزان باشه ولی مطمئن باشید درآمد در ایران هم نسبت به همه کشورها حتی افغانستان هم پایینتره
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
كشورهاي پيشرفته اقلام مازاد بر مصرفشان را صادر مي كنند بدون اينكه در مصرف داخلي و دسترسي مردم به كالا ها مشكلي پيش بيايد اما دولت ايران از دهان ملت مي گيرد وصادر مي كند و برايش مهم نيست كه ملت كالاها را باچه قيمتي تهيه ميكنند درآمد ما به ريال و هزينه مان به دلار است چه كسي اين موضوع را مي فهمد.
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
هرچی میخواهید صادر کنید ولی به بهانه مختلف بنزین را گران نکنید. از ایتالیا و اروپاو قطر گزارش تهیه نکنید که اونجا بنزین چقدره و ما چقدر میفروشیم به درآمد مردم خودم نگاه کنید. دلار چند برابر شد حالا قیمت بنزین را بر حسب دلار حساب نکنید. این منابع سرمایه همین مردمه باید خرج همین مردم شود.
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
پول این صادرات تو جیب کی میره؟؟؟
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ما صادرات نداریم فقط بنزین مفت به کشورهای دیگه میدیم که بهمون آفرین بگن توی کشور ما مسیولین راضی هستن بنزین توی دریا بریزن ولی به مردم ندن
محمد از کرمان
۰۹:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
این تدبیر دولت نیست بلکه از شرایط کروناست
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خوش بحال اقازاده ها دلارهاشون تامین شد
گوجه فرنگی 15هزار
گوشت 140هزار
دلار 30هزار
خودرو داخلی در حد قیمت خودرو درجه یک المان - ژاپن_امریکا _ و انگلیس
مسکن در حد قیمت در انگلیس و امریکا
برنج 30هزار
مخارج مدرسه و دانشگاه در حد اروپا
و...
این صادرات و امثال این اقلام که امارشون معلوم نیست چه دردی از مردم و چه اسایشی برای مردم تامین کرده
b
۰۹:۵۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
واقعا بی تدبیری وبی فکری تاکجامتاسف.باورم نمیشه این ایرانه که این بلا روسرش اوردن اونم کی هرچی ضربه بودازخودی خوردیم
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
انشاالله صادرش به خیر نباشه
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عجب
احمد
۰۹:۳۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اره صادر کننده شد ولی به چه قیمتی ؟
که خودروی ملی رو چند صد برابر گرون تر از خودشون بخریم.
که جیبمون هرروز خالی تر بشه .
که بنزین مجانی بدن به ونزوئلا و اکوادور و بورکینافاسو
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مردم خودشون محتاج بنزین هستند اینا دارن صادر میکنن چجوری می‌خواهند جواب خدا را بدهند
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مردم خودشون محتاج بنزین هستند اینا دارن صادر میکنن چجوری می‌خواهند جواب خدا را بدهند
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
31.000.000.000.000تومان رو تقسیم بر شصت میلیون جمعیتی که بهشون یارانه سوخت تعلق می گیره بکنید.......
(جواب به تومان)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
تاثیر مثبت؟
وضع مردم بهتر شد؟ فقر کمتر شد؟
آشنا
۰۹:۲۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خیلی تاثیر داشته. پوشاک شده 1 میلیون. گوجه فرنگی 17 هزار. دلار 30 هزار . داریم حال میکنیم از این کشور گل و بلبل
آشنا
۰۹:۲۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خیلی تاثیر داشته. پوشاک شده 1 میلیون. گوجه فرنگی 17 هزار. دلار 30 هزار .
علی
۰۹:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ای بابا
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
چی شد پارسال گفتید این گرون شدن بنزین دوباره به جیب مردم میره ...!!!!!!!!!!
محمد
۰۹:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بوی گرونی بنزین میاد
علی
۱۲:۵۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عجب مشام تیزی داری !
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
از جیب مردم درواقع دولت داره از مردم یارانه میگیره خخخخخخخ
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
نمک رو زخم ملت نریزید
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
هرچی میخواهید صادر کنید ولی به بهانه مختلف بنزین را گران نکنید. از ایتالیا و اروپاو قطر گزارش تهیه نکنید که اونجا بنزین چقدره و ما چقدر میفروشیم به درآمد مردم خودم نگاه کنید. دلار چند برابر شد حالا قیمت بنزین را بر حسب دلار حساب نکنید. این منابع سرمایه همین مردمه باید خرج همین مردم شود.
مهرداد
۰۸:۵۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
عجب
عبدالمالک شه نوازی
۰۸:۵۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
من جانباز شیمیایی چهل پنج درصد عبدالمالک شه نوازی سوخت بنزین برای درمان ندارم از سال هشتاد و هفت سهمیه بنزین ندیده ام سهمیه بنزین من جانباز شیمیایی به کجا می رود مسوولین از خواب بیدار شوید به من جانباز شیمیایی معیشتی و بنزین کمک کنید با احترام حاج عبدالمالک شه نوازی
مهدی
۰۸:۵۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
اگه دوست داشتید اینقدر سهمیه ای هم که می دید قطع کنید تا بشه همه رو صادر کنید
صادر کردن به قیمت آب و نان مردم آیا کار درستی است؟
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
ربطی به سهمیه نداره بخاطر کرونا هست که هم مسافرت ها کم شده و هم دور دور ها.
خود من بشخصه مصرفم ماهی بیش از 300 لیتر بوده شده 70 لیتر توی این 10 ماهه
رستم
۰۸:۳۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بنزین صادراتی مگه پولش میره تو جیب مردم؟
علی
۰۸:۲۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
گزارش خوبی بود
ایرانی
۰۸:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
می خوام هیچوقت صادر نکنه . مردم تو کشور خودمون محتاج بنزین هستند تو این شرایط کرونایی و اقتصادی . اونوقت دولت بی در و پیکر فکر صادرات کرده . این کجای عدالت است آخه یکی نیست بگه این که صادرات نشد .
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
نترس صادرات نداره تحریمه باید بسوزه
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خوب این صادرات چه اثار مثبتی برای سفره مردم داشت..قرار بود پول نفت رو مردم سر سفرشون ببین نه؟
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
كدام نتيجه مثبت ؟؟؟؟ از روزي كه بنزين آزاد شد تورم با شدت و سرعت بالا شروع به رشد كرد و همچنان ادامه داره.
نتيجه آن جز بدبختي و فقر چيز ديگه‌اي براي قشر حقوق بگير نداشت.
حسین
۰۸:۱۷ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
چ فایده ای داره
به نفع چه کسی شد؟دولت؟مردم؟
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
کشوری که خودش فرش می بافه نباید روی حصیر زندگی کنه !!!
ملت این همه زحمت کشیدن، اونوقت بنزینو استخدامو دانشگاه دولتیو وام بی بهره و کالای ارزانو بن غذاییو مسکنو عیدیو پاداشو ... فقط به سهمیه داراست، بقیه ملتم که انگار نه انگار !!!
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
بنظر قیمت بنزین بازهم کم است برای کم مصرف کردن بنزین قیمت باید بالاتر بره
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
آره معلومه نان به نرخ روز میخوری .اشتباهی مثبت رای دادم
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
خجالت بکشید. الان هم بنزین با دلار ۲۷۰۰۰ تومنی از پارسال ارزونتره. مصرف کمتر بنزین بدلیل کرونا هست. شرم بر شما.
پیروز
۰۸:۰۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
مهمترین عامل کاهش مصرف سوخت در کشور بیماری کرونا و کاهش قابل توجه ترددهاست نه سهمیه بندی. لطفا کمی واقع بین باشید