سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حمایت اروپا، پول عربستان، هدایت رژیم صهیونیستی

حیات‌مقدم گفت:اعضای گروهک حرکه النضال از دین و مکتب بریده‌اند و با پول عربستان و هدایت عملیاتی اسرائیل اقدامات تروریستی انجام می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر حیات‌مقدم، مدرس دانشگاه و استاندار پیشین خوزستان به بررسی ریشه‌های فعالیت گروهک تروریستی حرکه النضال پرداخته است. حیات مقدم در این گفتگو پشتیبانی‌های مختلفی را که از گروهک‌های تروریستی انجام می‌شود، تشریح کرده است.

اهمیت دستگیری سرکرده گروهک حرکه النضال چیست؟
این اقدام اهمیت بسیاری دارد و به این واسطه یکسری اطلاعات از سرکرده آن به‌دست آمده که می‌تواند در دستیابی به اعضای اصلی گروه راهگشا باشد و موجبات دستگیری آن‌ها را نیز فراهم کرده و در نهایت موجب ریشه‌کن کردنشان شود.

درباره تاریخچه و سابقه تشکیل گروهک حرکه النضال توضیح می‌دهید و در ابتدای تشکیل این گروهک، کادر رهبری آن از چه طیف افرادی بود؟
این گروهک همان گروه معروف الاحوازیه هستند که دارای پایگاه مردمی در اهواز و خوزستان نیستند. این‌ها گروه‌هایی هستند که قائم به فرد بوده و پایگاه اجتماعی ندارند. اعضای تشکیل‌دهنده این گروهک شامل برخی افرادی است که از سوی عربستان جذب شده و با اسرائیل کار می‌کنند.‌

می‌توان گفت که آن‌ها در ماجرای عملیات تروریستی این گروه در جریان رژه نیرو‌های مسلح در سال ۹۷ به گونه‌ای هم با داعش مرتبط شده بودند و از شگرد‌های آن‌ها به عنوان تاکتیک عملیاتی استفاده می‌کردند.

تمام عملیات‌هایی که تقریبا تا سال ۸۴ در خوزستان انجام شد از سوی این گروه بود که تصمیم‌گیرشان گروه الاحوازیه بود. البته از سال ۸۴ تا ۹۷ شاهد انجام عملیات تروریستی از سوی این گروهک نبودیم.


بیشتر بخوانید

چه عوامل و دلایلی در زمینه عدم فعالیت‌شان بین سال‌هایی که ذکر کردید دخیل بود در این مدت مشغول انجام چه اقداماتی بودند؟
یکی از دلایل این است که اعضای این گروه در ایران نبوده و تشکیلاتی در کشور ندارند، آن‌ها از طریق فضای مجازی به‌طور مرتب به جوانان خوزستان القا می‌کنند تا آن‌ها احساس تبعیض در ایران را داشته باشند به این معنا که شما در ایران محروم هستید و جوانان کشور‌های همسایه دارای امکانات بسیاری هستند.

در حالی که ادعای این گروهک حمایت از عرب‌زبانان است، اما بیشتر فعالیت‌های تروریستی آن‌ها در مناطق عرب‌زبان صورت می‌گیرد، علت این تناقض را در چه می‌دانید؟
اعضای این گروهک نظامی افراد خودفروخته‌ای هستند که پایگاه مردمی ندارند. همان‌طور که شما اشاره کردید اکثریت شهدای عملیات تروریستی این گروهک از عرب‌زبانان هستند، چرا که اعضای این گروه به‌دنبال حمایت از عرب‌زبانان خوزستان نیستند در غیر این صورت مردم عرب‌زبان را به شهادت نمی‌رساندند.

اعضای این گروه دروغ می‌گویند و مردم عرب‌زبان خوزستان آن‌ها را می‌شناسند. هرگاه گروهی موفق نمی‌شود سیاست‌های خود را پیش ببرد به سمت حرکت‌های خشونت‌آمیز و نظامی می‌رود، چرا که پایگاه مردمی ندارد.

این گروهک تروریستی عمدتا از سوی چه کسانی مورد حمایت قرار می‌گیرد؟
متاسفانه قومیت اکثرشان عرب است، اما فارسی‌زبان نیز دارند. اعضای این گروهک شیعه نیستند؛ البته سابقه شیعه بودن دارند، اما تغییر مذهب دادند. در ضمن اعتقادی به مردم عرب‌زبان خوزستان ندارند، چرا که مردم عرب‌زبان در خوزستان یکدست شیعه، انقلابی و طرفدار جمهوری اسلامی هستند.

این در حالی است که اعضای گروهک حرکه النضال از دین و مکتب بریده‌اند و با پول عربستان و هدایت عملیاتی اسرائیل اقدامات تروریستی انجام می‌دادند. اعضای این گروه از سوی سیستم جاسوسی عربستان مورد حمایت قرار گرفته و کشور‌های اروپایی از جمله هلند و دانمارک از آن‌ها حمایت می‌کنند.

رویکرد دوگانه غرب نسبت به تروریسم و ادعای دفاع از حقوق بشر از سوی آن‌ها در حالی مطرح می‌شود که شاهد هستیم این گروه‌های تروریستی همواره مورد حمایت غرب قرار می‌گیرند، علت این حمایت‌ها چیست؟
احتمالا در برخی از کشور‌ها از جمله هلند و دانمارک لابی صهیونیستی در جریان حمایت از این گروه‌های تروریستی دخالت بسیاری دارند، مطمئنا لابی‌های عربستان و اسرائیل موجب حمایت کشور‌های ذکر شده از این گروه‌ها هستند.

این در حالی است که در این میان وزارت خارجه ایران می‌تواند نقش موثری داشته باشد و نسبت به این گروه‌ها فعال‌تر برخورد کند تا به نحوی کشور‌های مزبور آن‌ها را اخراج کنند تا نتوانند با آسودگی به ادامه عملیات تروریستی علیه کشورمان بپردازند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.