سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنات ۸۰۰ ساله اردکان موزه ملی می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان گفت: قنات بهاءالدین متعلق به قرن هشتم و حکومت محلی آل مظفر به موزه ملی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محسن میرجانی، رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان گفت: این گنجینه متشکل از ۳۵۰ متر کوره و گالری احیا شده قنات بهاءالدین و همچنین موزه‌ای از ابزار و آلات حفرکاریز است که در خانه تاریخی تقدیریان واقع شده و برای ملی شدن این مجموعه و استفاده از ظرفیت منحصر به فرد آن برای جذب گردشگر، اقدام‌های اولیه تبدیل آن به موزه ملی در دست انجام است.

او ادامه داد: ظرفیت مجموعه گنجینه، موزه و قنات بهاء الدین اردکان با هدف معرفی صنعت گردشگری و انتقال دانش ملی حفر کاریز (قنات) در این شهرستان از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: یکی از دلایل مهم این اقدام تعریف «برند» گردشگری آب و قنات برای اردکان به عنوان یک شاخصه مهم گردشگری بود.

محسن میرجانی افزود: محور گردشگری زیرزمینی قنات بهاء الدین در مسیر آثار و بنا‌های تاریخی محله تیران اردکان و از جمله خانه‌های تقدیریان، تقدیری، طباطبایی و مظلوم و آب انبار‌های آخوند و حاجی نوت واقع شده است.

او اظهار داشت: این محور شامل بخش‌های مختلفی چون مسیر قنات، گنجینه قنات، ایستگاه‌های استراحت، پایاب‌ها و پاکنه‌های دسترسی، آب انبار‌ها و سردخانه‌های زیرزمینی است.

شهرستان اردکان بیش از ۲۵۰ رشته قنات دارد که هم اکنون ۱۹۲ مورد آن پویا و آبدهی دارد. دو رشته قنات در استان ثبت جهانی شده و ۱۰ رشته قنات هم به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/ غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.