سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تأثیر پرخاشگری و خشم راننده بر تصادفات رانندگی

ارتباط معناداری میان میزان خشم رانندگان با درگیری در تصادفات رانندگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران گفت: تأثیر پرخاشگری و خشم راننده بر تصادفات رانندگی امروزه به یکی از مسائل مهم پیش روی مهندسان ترافیک و مدیران برنامه ریزی حمل و نقل شده و از طرفی عامل انسانی تأثیر گذارترین علت در تعیین سطح ایمنی ترافیک جاده‌ای از میان عوامل سه‌گانه راه، وسیله نقلیه و انسان است.

او افزود:شرایط رانندگی به ویژه شرایط روانی، اخلاقی و اجتماعی بسیار متعدد بوده و امور مربوط به رانندگی از آن جهت که غیرقابل پیش بینی بوده و دائماً اتفاق می‌افتد و امور خطرناکی را شامل می‌شوند عوامل خشم برانگیز هستند.

ابراهیمی گفت: سطح خطر پذیری در رانندگان یکی از فاکتور‌های مهم عامل انسانی در رانندگی و تأثیرگذار در ایمنی ترافیک است. در سال‌های اخیر مطالعه‌ی ارتباط میان رفتار رانندگان بر اساس ویژگی‌های شخصیتی با استفاده از برداشت‌های میدانی و پرسشنامه‌های خود اظهاری سهم بسزایی در مطالعات ایمنی ترافیک داشته است.

بیشتر بخوانید 

او افزود:تحلیل همبستگی، ارتباط معناداری میان سن و سنوات رانندگی رانندگان با برخی از عامل‌های مقیاس خشم و همچنین میان میزان خشم راننده با درگیری در تصادفات ترافیکی نشان می‌دهد.

ابراهیمی ادامه داد:مقایسه نتایج مطالعه انجام شده با سایر کشور‌ها حاکی از آن است که میزان خشم رانندگان ایرانی نسبت به رانندگان هندی کمتر و نسبت به رانندگان اروپایی بیشتر است.
 
راننده پرخاشگر کیست؟
 
ستوانیکم مرتضی ابراهیمی کارشناس پلیس راهور مازندران گفت:راننده پرخاشگر، راننده‌ای است که با توسل به درگیری و خشونت، قصد انجام اعمال خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی را دارد.

ابراهیمی افزود: اعمالی همچون تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مناسب طولی و عرضی، بوق زدن‌های مکرر، استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران، حرکت سریع و تعقیب و گریز خودرویی و دیگر رفتار‌های ناپسند همراه با فحاشی و هتاکی به دیگران، در کارنامه رانندگی افراد پرخاشگر کاملا مشهود است.

او گفت: این عوامل به طور مجزا باعث بروز عکس‌العمل‌های نامناسب یا کاهش توانایی‌های فکری و جسمی راننده خواهند شد.
 
ابراهیمی ادامه داد: رانندگی یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار می‌کند و تقریبا می‌توان گفت که ابعاد فرهنگی رشد اجتماعی و میزان ادب و علاقه او را نسبت به همنوعانش نشان می‌دهد. نیاز راننده به داشتن فرهنگ و تجربه بالا و اطلاع کافی از مسائل قانونی و فنی، مقوله‌ای ضروری برای نشان‌دادن عکس‌العمل‌های مناسب است.

پلیس راهور مازندران افزود: از راه های‌کنترل خشم در هنگام رانندگی می‌توان به افزایش آستانه تحمل، تغییر باور‌ها و نگرش‌های فرهنگی اجتماعی ناصحیح، پذیرش و اطاعت از مقررات و انجام رفتار قانونمند، درک متقابل و رفتار همدلانه با دیگران و اجتناب از رفتار‌های هیجان پذیری کاذب، شیوه‌های کارآمدی در جهت خویشتنداری اشاره کرد.

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.