سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه‌های هفته کتاب در کردستان مجازی برگزار می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با اشاره به آغاز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی، گفت: بدلیل شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته در استان مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان که به صورت مجازی برگزار شد،گفت: یکی از برنامه‌های این هفته عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی است و با توجه به محدودیت‌های کرونایی عضویت رایگان به صورت مجازی و از طریق سایت www.samanpl.ir انجام می‌شود.

او افزود: علاقمندان با مراجعه به سایت سامان و درخواست عضویت پیش ثبت نام در کتابخانه‌های عمومی، فرم اطلاعات لازم را در سامانه وارد کرده و با مناسب شدن شرایط و بازگشایی کتابخانه‌ها می‌توانند با مراجعه به کتابخانه متبوع خود، کارت عضویت را دریافت کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به وضعیت قرمز استان مطابق دستور ستاد پیشگری از کرونا، کتابخانه‌های عمومی استان تعطیل است و خدمات این نهاد فرهنگی تنها به صورت مجازی ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه تمرکز برنامه‌های هفته کتاب در فضای مجازی است و علاقمندان می‌توانند از این طریق برنامه‌ها را رصد کنند و یا در آن‌ها مشارکت داشته باشند، گفت: برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان به صورت مجازی از طریق صفحات اینستاگرام و اسکای‌روم، قصه‌گویی، رونمایی از کتاب، نقد کتاب، جمع‌خوانی و برگزاری نمایشگاه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

مخدومی بیان کرد: همچنین ویژه برنامه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در راستای تجلیل از برگزیدگان و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی روز سه‌شنبه ۲۷ آبان از طریق اسکای روم برگزار می‌شود.

او با اشاره به نقش مهم کتاب و کتابخوانی در توسعه فرهنگی، افزود: تمام تلاش متولیان حوزه کتاب نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و ارتقای بصیرت و آگاهی در جامعه است و در این راستا از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه در استان ۱.۳ متر مربع به ازای ۱۰۰ نفر است، تاکید کرد: این میزان در مقایسه با میانگین کشوری پایین‌تر است.

او زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان را ۲۱ هزار مربع اعلام کرد و یادآور شد: عملیات ساخت هفت پروژه در شهرستان‌های سنندج، دهگلان و قروه به دلیل نبود اعتبار متوقف است و یا به کُندی پیش می‌رود.

مخدومی گفت:تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان ۸۰۲ هزار نسخه است و در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در خصوص خرید منابع بومی و کُردی انجام شده و کمبود‌ها در این بخش تا حدودی برطرف شده است.

او از فعالیت ۳۰ باب کتابخانه عمومی مشارکتی در استان خبر داد و اظهار داشت: این کتابخانه‌ها در روستا‌ها با همکاری دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی و در شهر‌ها با همکاری سازمان‌ها و ادارات راه اندازی می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه داشته باشند.

در حال حاضر ۵۱ باب کتابخانه عمومی با ۴۲ هزار عضو در استان کردستان فعال است.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.